Această amânare a acordului, decisă în luna octombrie 2025, de statele membre ale Organizației Maritime Internaționale (OMI), vine după o săptămână haotică de negocieri la Londra, în care Washingtonul a făcut tot posibilul pentru a bloca adoptarea documentului.
Inițial propusă de Arabia Saudită, amânarea a urmat unei serii de negocieri tensionate, în timpul cărora SUA au făcut presiuni intense pentru a împiedica adoptarea planului, mergând până la amenințarea cu sancțiuni a statelor care îl susțineau.
Citește și: Trump amenință cu tarife „masive” împotriva Chinei, provocând un val de vânzări pe piețele bursiere
Adoptarea acestui plan ambițios, aprobat în principiu încă din aprilie, ar fi permis unuia dintre cele mai poluante sectoare să facă un pas istoric către combaterea schimbărilor climatice, obligând navele să-și reducă treptat emisiile începând cu 2028, până la o decarbonizare completă în jurul anului 2050.
Uniunea Europeană s-a declarat „pregătită să reia discuțiile privind acordul sub egida OMI, atunci când va fi momentul potrivit”, potrivit unei purtătoare de cuvânt. „Este o ocazie ratată pentru ca statele membre să plaseze sectorul transportului maritim pe o traiectorie clară și credibilă către emisii nete zero”, a declarat și Stéphane Dujarric, purtătorul de cuvânt al secretarului general al ONU. „Decarbonizarea acestui sector este esențială.”
Secretarul de stat american Marco Rubio a descris amânarea drept „o victorie uriașă” pentru Donald Trump. „Datorită conducerii sale, SUA au împiedicat o creștere masivă a taxelor impuse de ONU consumatorilor americani, care ar fi fost folosită pentru finanțarea unor proiecte climatice progresiste”, a scris Rubio pe rețeaua X.
Donald Trump, susținător ferm al combustibililor fosili și care a inversat mersul politicilor climatice de la revenirea sa la putere, îndemnase joi, pe platforma sa Truth Social, la respingerea planului. „Statele Unite NU vor tolera această escrocherie ecologistă globală sub forma unei taxe maritime și nu o vor respecta în niciun fel”, a declarat el.
„Nu vom accepta creșterea prețurilor pentru consumatorii americani și nici înființarea unei birocrații verzi care să vă cheltuiască BANII pe visele lor ecologice”, a adăugat Trump, care în trecut a numit schimbările climatice „cea mai mare escrocherie din istorie”.
Statele Unite au amenințat delegațiile care sprijineau proiectul cu restricții de vize pentru membrii echipajelor, penalități comerciale sau taxe portuare suplimentare.
Planul contestat prevedea introducerea unei taxe asupra emisiilor de carbon generate de nave peste un anumit prag, cu scopul de a alimenta un fond destinat recompensării navelor cu emisii reduse și sprijinirii țărilor vulnerabile în fața schimbărilor climatice. Această taxare a CO₂ ar trebui să încurajeze utilizarea de combustibili mai puțin poluanți.
Țările din Uniunea Europeană, Brazilia și China și-au reafirmat săptămâna aceasta sprijinul pentru adoptarea așa-numitului „cadru net-zero” (NZF). Statele insulare din Pacific, care s-au abținut în aprilie, considerând măsura insuficientă, au anunțat acum că o susțin.
Reprezentantul Braziliei a criticat vineri în plen comportamentul Statelor Unite, exprimându-și speranța că „acest mod de acțiune nu va deveni noul standard în luarea deciziilor la nivel global”.
Unele state, precum Filipine – cel mai mare furnizor mondial de forță de muncă pentru sectorul maritim – sau insulele din Caraibe, dependente economic de croazierele americane, s-au aflat în mod special sub presiunea acestor amenințări. Principalele asociații și organizații maritime s-au pronunțat, în schimb, în favoarea adoptării NZF, invocând necesitatea unei reglementări clare și previzibile, scriu editorii publicației Le Monde.