IBM a raportat o creștere impresionantă de 3.5 milioane de dolari a productivității în mai mult de 70 de roluri profesionale. Însă, surpriza cea mai mare a fost când forța totală de muncă din cadrul companiei nu a scăzut așa cum se aștepta. În loc să reducă locurile de muncă, IBM a constatat că reangajează oameni în domenii care necesită creativitate și expertiză umană.
Arvind Krishna, CEO al IBM, spune că toate economiile care au venit din automatizare au fost redistribuite către angajarea unor lucrători mai calificați în IT, vânzări și marketing.
Concedierile, care, la început, păreau sa aibă ca scop reducerea costurilor, au avut un efect neașteptat. Arvind Krishna explică într-un interviu pentru The Wall Street Journal că: „Numărul total de locuri de muncă a crescut, deoarece inteligența artificială oferă mai multe investiții care pot fi redirecționate către alte domenii”.
Cu alte cuvinte, în timp de sarcinile de rutină ale departamentului de HR au fost automatizate, IBM a redirecționat acele resurse disponibile în alte domenii în care automatizarea nu era posibilă. Cererea pentru posturi care necesită gândire critică, rezolvarea problemelor și interacțiune umană (abilități pe care AI-ul nu le are) a început să crească.
A fost o mișcare îndrăzneață pentru o companie care și-a făcut o reputație în spațiul AI. Îmbrățișând automatizarea, IBM nu țintește să-și reducă forța de lucru, ci a încercat să își remodeleze întregul model de angajare pentru a se adapta unui viitor în care tehnologia și expertiza umană lucrează împreună.
Vezi și Microsoft plănuieşte disponibilizări masive, este al patrulea val de concedieri în ultimele 18 luni
Experiența companiei IBM face parte dintr-o tendință mai largă în industria tehnologică, unde inteligența artificială nu doar înlocuiește angajații, ci transformă și tipurile de locuri de muncă disponibile. Automatizarea este cea mai eficientă în gestionarea sarcinilor de rutină și deschide în același timp oportunități pentru ca angajații să se concentreze pe roluri mai strategice și inovatoare.
Această schimbare nu se limitează la IBM. Marile companii din domeniul tehnologiei, precum Google și Spotify, utilizează, de asemenea, AI pentru a îmbunătăți eficiența, însă continuă să angajeze pentru poziții care necesită o abordare umană.
Impactul asupra satisfacției clienților este un alt beneficiu neașteptat al automatizării. Platforma AskHR a IBM a procesat peste 11,5 milioane de interacțiuni în 2024, ceea ce a dus la o îmbunătățire majoră a scorurilor de satisfacție a clienților. Scorul net al promotorului (NPS) al platformei a crescut de la -35 la +74, o creștere dramatică ce subliniază eficacitatea AI-ului în gestionarea solicitărilor clienților. Totuși, în ciuda ratei sale ridicate de succes, 6% din solicitări necesită în continuare asistență umană, dovedind că AI-ul, deși puternic, nu poate înlocui complet înțelegerea și empatia pe care le oferă oamenii, conform Daily Galaxy.
Transformarea continuă în compania IBM subliniază necesitatea ca firmele să gestioneze cu atenție echilibrul dintre automatizare și angajații umani. Deși tehnologiile bazate pe inteligență artificială pot crește considerabil eficiența și reduce costurile, ele impun firmelor să fie strategice în privința modului în care integrează aceste instrumente.
Așa cum a declarat Arvind Krishna, strategia de automatizare a permis companiei să investească mai mult în domenii care necesită creativitate și interacțiune umană, întărind faptul că viitorul muncii nu constă în eliminarea oamenilor, ci în remodelarea forței de muncă pentru a satisface cerințele noi.
Citește și Concedieri la ING. Sunt vizați în principal angajați din poziții de conducere