Alegerea destinației de investiții a fost motivată de mai mulți factori: prezența stabilă a companiei Grampet în Ungaria, costurile operaționale moderate, avantajele logistice ale țării și cadrul de reglementare deschis au contribuit la decizia de a investi în Ungaria.
CRRC Shandong face parte din unul dintre cele mai mari grupuri de producție de vehicule feroviare din lume, în timp ce grupul Grampet este cel mai mare operator privat de transport marfă din Europa Centrală și de Sud-Est, cu un volum anual de marfă ce depășește 15 milioane de tone.
Compania emblematică a grupului, Grup Feroviar Român, are peste 2.600 de angajați și a raportat în 2023 venituri de 1,027 miliarde lei.
Este important de subliniat că proiectul curent nu este o premieră: în 2024 a fost semnat un acord similar de importanță majoră, care a pregătit terenul pentru investiția din Debrețin.
Atunci, Acemil Zrt. și CRRC Zhuzhou Locomotive au colaborat pentru relansarea producției de locomotive în Ungaria și pentru construirea unei linii comune de asamblare a vagoanelor de marfă – chiar cu actualul partener, CRRC Shandong.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/12/CRRC-Shandong-1024x576.jpg)
Ca parte a colaborării din 2024, au fost anunțate și patru centre specializate în întreținerea feroviară, educație și cercetare-dezvoltare. Proiectele au implicat și TS-MÁV Gépészet, deținută de MÁV-ÖBB, iar potențiali clienți includ RCH, MÁV-Start și MÁV-Rail Tours. Noua fabrică de vagoane se integrează astfel într-o rețea industrială feroviară începută deja anul trecut.
În 2024 a început o altă investiție semnificativă româno-chineză: Acemil Zrt. a încheiat un acord cu State Grid și subsidiarele China Energy pentru construirea celei mai mari centrale fotovoltaice din Ungaria, la Balotaszállás, cu o capacitate de 293 MW – cea mai mare investiție solară din istoria țării, echivalentă ca mărime cu mai mult de jumătate din capacitatea unui reactor de la Paks, deși cu un factor de disponibilitate mai scăzut.
Optimizarea logisticii feroviare, monitorizarea funcționării stocării energiei sau integrarea centralelor regenerabile sunt domenii în care inteligența artificială și controlul inteligent joacă un rol-cheie.
În proiecte este așteptată și implicarea companiei maghiare ISRV Zrt., care dezvoltă sisteme informatice pentru energie și industrie, având potențial de implicare în implementarea stocării energiei verzi.
Orașul Debrețin poate deveni astfel un centru regional al producției feroviare, alături de industriile auto, de baterii și aerospațială, iar investiția marchează un pas suplimentar într-un proces prin care Ungaria atrage simultan capital în producția de vehicule feroviare, dezvoltări logistice și inovații energetice.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/12/CRRC-Zhuzhou-Locomotive-1024x768.jpg)
Așadar, o nouă investiție majoră începe în Ungaria, care ar putea transforma semnificativ industria națională de vehicule feroviare. În spatele proiectului se află jucători serioși, iar parteneriatul actual poate deschide noi perspective pentru capacitățile de producție din țară.
Odată cu anunțul proiectului, a devenit oficial că noua fabrică de trenuri va începe să producă în Debrețin, orașul de provincie unde deja funcționează un ecosistem industrial solid.
Decizia actuală a Grampet–CRRC se aliniază valului de investiții început în 2024, care poate repozitiona producția de vehicule feroviare, dezvoltările energetice și digitalizarea industrială din Ungaria.
Citește mai mult: Fabrică de vagoane construită de afaceristul Gruia Stoica în Ungaria, în asociere cu o mare companie chineză