O nouă meserie în România! SoftServe, companie ucraineană de consultanță și servicii digitale, a introdus în România profesia de „Intelligence Engineer”, care acționează ca interfață între expertiza umană și rezultatele generate de agenți: orchestrează agenții AI, validează performanța acestora și asigură integrarea corectă.
Echipa GenAI Lab a SoftServe are deja 40 de astfel de profesioniști, iar compania intenționează să dubleze acest număr în 2026. Compania caută să angajeze ingineri cu expertiză în AI și în țara noastră, scrie Economica.net.
Pentru postul de Senior Agentic AI Engineer, candidații trebuie să aibă experiență de peste șase ani în Python și PyTorch și să dețină, printre altele, competențe avansate în construirea și optimizarea modelelor de inteligență artificială și cunoștințe în domeniul modelelor lingvistice de mari dimensiuni (LLM) și al modelelor de limbaj vizual (VLM), cu experiență practică în aplicarea acestora.
Peste 150 de specialiști SoftServe lucrează acum la proiecte de implementare AI, formând echipe cross-funcționale axate pe LLMs, agentic engineering și dezvoltare asistată de AI. În ciuda cererii tot mai mari, piața se confruntă cu o lipsă acută de talente înalt calificate, în special în Data Science.
Potrivit unui raport al World Economic Forum, rolurile de specialiști AI vor fi printre cele cu cea mai mare rată de creștere până în anul 2030. SoftServe implementează deja agenții AI în proiectele clienților. În funcție de proiect, utilizarea acestora reduce timpul și costurile de dezvoltare de la 30% până la 70%.
„Nu urmărim ca oamenii să folosească AI-ul doar ca pe un alt instrument sau o aplicație. În schimb, ne dorim o colaborare eficientă între dezvoltatori și colegii lor virtuali — care să permită obținerea unor rezultate fără precedent”, susține Serge Haziiev, Advanced Technologies CTO în cadrul SoftServe.
După ce piața s-a concentrat mulți ani la rând pe chatboți și sisteme de tip RAG (retrieval-augmented generation), tendința se mută acum către agenți autonomi și, treptat, către „Physical AI”, sisteme capabile să perceapă și să interacționeze direct cu lumea reală.
GenAI Lab creează agenți care automatizează și accelerează procesul de dezvoltare software, dar și agenți specializați pentru sarcini specifice. Printre aceștia se numără platforme pentru industria pharma, asistenți hiper-personalizați pentru cumpărături și asistenți de producție. SoftServe implementează soluțiile sale în orice mediu, de la cloud la servere on-premises ale clienților, pe baza tehnologiilor NVIDIA, AWS, Google Cloud și Microsoft Azure.
În cei peste doi ani de activitate ai GenAI Lab, specialiștii SoftServe au creat peste 200 de soluții bazate pe inteligență artificială pentru mai mult de 100 de clienți. Serviciile bazate pe AI au cel mai bun ritm de creștere din companie, înregistrând un avans anual de 85%, cea mai mare cerere fiind pentru sistemele agentice.
Serge Haziiev spune că cele trei competențe cheie care vor rămâne vitale pe piață sunt expertiza în diverse industrii și procese de afaceri, designul arhitectural al sistemelor informatice și orchestrarea agenților AI.
Compania declară că își pregătește activ echipele pentru aceste schimbări: peste 50% dintre angajați, majoritatea din departamentele de livrare, au finalizat deja cursuri de instruire în AI și au dobândit competențele necesare pentru a lucra cu aceste tehnologii.
Și în SoftServe România, cursurile dedicate inteligenței artificiale au prins avânt, iar orele de învățare alocate acestor tehnologii au crescut în trimestrul al treilea din 2025 de 12 ori, față de primul trimestru al anului.
În funcție de nivelul de competență, compania oferă mai multe trasee de învățare, de la cursuri de bază la specializări tehnice avansate. Angajații au posibilitatea de certificări internaționale de la NVIDIA, AWS și Google Cloud Platform sau pot participa la AI hackathons și workshopuri tehnice interne.