Ministrul Educaţiei, Daniel David, a transmis miercuri un mesaj cadrelor didactice din România, cerându-le să respecte regulile privind durata temelor pentru acasă, conform normelor în vigoare. Oficialul a spus că excesul de teme poate avea un efect contrar celui dorit, afectând motivația și starea de bine a elevilor, în loc să le îmbunătățească performanțele școlare, potrivit digi24.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Ministrul Educației, Daniel David: „Putem reduce numărul de ore, dar atunci trebuie să tăiem și din vacanțe”
Ministrul a declarat că problema volumului temelor date copiilor trebuie tratată cu seriozitate și responsabilitate, deoarece percepția negativă asupra temelor transformă un instrument educativ într-o sursă de stres.
„Orice profesor trebuie să înţeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenţia bună pe care o ai ca profesor, de fapt vei obţine efecte negative”, a afirmat Daniel David, citat de News.ro.
El a atras atenția că temele trebuie să fie un mijloc de consolidare a cunoștințelor, nu o pedeapsă sau o sarcină mecanică. Când elevii sunt suprasolicitați, capacitatea lor de concentrare scade, iar calitatea învățării are de suferit.
Daniel David a amintit că există prevederi clare privind durata temelor în funcție de vârsta elevilor, însă multe cadre didactice nu respectă aceste limite. Pentru a evita abuzurile și discrepanțele dintre școli, ministrul propune introducerea unor mecanisme de control și monitorizare a respectării acestor reguli.
„Am mai spus că trebuie reglementată durata temelor pe care copiii le pot primi. Trebuie găsite mecanisme prin care profesorii să fie determinaţi să respecte timpul necesar pentru rezolvarea temelor pentru acasă, inclusiv în vacanţe”, a declarat el.
Potrivit regulamentului actual, durata medie recomandată pentru teme este de maximum o oră pe zi pentru elevii din învățământul primar și cel mult două ore pentru gimnaziu și liceu, însă în practică, multe familii reclamă că această limită este depășită frecvent, mai ales în perioada testărilor.
Un alt punct vizat de ministru este practica de a da teme pentru acasă în vacanțe, considerată de mulți părinți și specialiști o formă de presiune suplimentară asupra elevilor. Daniel David a spus că perioadele de odihnă trebuie respectate, iar profesorii trebuie să înțeleagă că refacerea capacității de învățare este esențială pentru performanță.
El a recunoscut că este „ciudat” să fie nevoie de o reglementare suplimentară pentru a impune respectarea unei reglementări deja existente, dar a insistat că acest lucru ar putea fi necesar pentru a proteja elevii și pentru a îmbunătăți calitatea procesului educațional.
„Este ciudat să reglementezi modul în care trebuie respectată o reglementare, dar se pare că va fi necesar pentru binele întregului sistem de învăţământ”, a spus ministrul.
Te-ar mai putea interesa și: Guvernul aprobă schimbări de prefecți și legi cu impact major în educație, finanțe și administrație