Duminică, 18 milioane de români sunt așteptați la urne pentru a-și alege viitorul președinte, într-un scrutin cu miză majoră, desfășurat sub reguli stricte și o organizare logistică amplă, atât în țară, cât și în străinătate. Alegerile prezidențiale din 2025 implică deschiderea a aproape 19.000 de secții de votare la nivel național, dintre care 1.289 doar în București, în timp ce românii din diaspora vor avea la dispoziție 965 de locații pentru vot, potrivit capital.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Ce daune morale trebuie să plătească Gheorghe Burnei, medicul acuzat de malpraxis
Pentru buna desfășurare a procesului electoral, Autoritatea Electorală Permanentă a stabilit reguli clare privind locul în care se poate vota, documentele necesare pentru identificare și procedurile din ziua alegerilor. Alegătorii își pot exercita dreptul de vot doar în funcție de localizarea lor în ziua scrutinului: cei aflați în localitatea de domiciliu sau reședință trebuie să meargă la secția de votare arondată, iar cei care se află în alte localități din țară pot vota la orice secție din unitatea administrativ-teritorială în care se află. În diaspora, alegătorii pot vota la oricare dintre secțiile disponibile. În Capitală, votul este permis doar în sectorul în care cetățeanul este înregistrat oficial.
„Astfel, în cazul persoanelor care îşi vor exercita dreptul de vot în baza unei asemenea cărţi electronice de identitate la o secţie de votare unde sunt înscrişi în lista electorală suplimentară, membrii biroului electoral al secţiei de votare se află în imposibilitatea de a completa cu informaţii probate de un înscris oficial rubrica destinată domiciliului alegătorului din respectiva listă electorală.
În aceste situaţii, în vederea identificării corecte a adresei de domiciliu a alegătorului, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare trebuie să apeleze Centrul de suport tehnic asigurat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, de unde va fi redirecţionat către Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, care îi va comunica informaţiile privind domiciliul alegătorului necesare corectei completări a listei electorale suplimentare”, precizează Biroul Electoral Central (BEC).
Accesul la vot este restricționat doar în cazurile prevăzute de lege: pentru persoanele declarate iresponsabile psihic sau pentru cele care și-au pierdut dreptul de vot printr-o decizie judecătorească definitivă. Restul alegătorilor trebuie să prezinte un document de identitate valabil emis de statul român – fie carte de identitate, pașaport, carnet de serviciu militar, în funcție de context. În cazul noilor cărți electronice fără adresă tipărită, membrii secțiilor vor apela la un sistem de verificare prin intermediul Serviciului de Telecomunicații Speciale, pentru a obține datele despre domiciliul alegătorului.
Procesul de vot se desfășoară între orele 07:00 și 21:00, iar cei care se află în incinta secției la ora închiderii sau stau la coadă vor putea vota până la ora 23:59. Întregul proces electoral este supravegheat prin Sistemul Informatic de Monitorizare a Prezenței la Vot și de Prevenire a Votului Ilegal (SIMPV), care semnalează automat orice încercare de fraudă, cum ar fi votul multiplu sau lipsa dreptului legal de vot. Cei care încalcă legea riscă sancțiuni penale.
Pentru alegătorii netransportabili – persoane cu dizabilități sau afecțiuni grave – este disponibilă urna mobilă, pe baza unei solicitări scrise și a unor documente medicale justificative. Măsura are scopul de a garanta dreptul de vot pentru toate categoriile de cetățeni, indiferent de limitările fizice.
Buletinul de vot pentru acest scrutin include numele a 11 candidați validați, printre care se regăsesc figuri politice cunoscute, dar și independenți:
Cinci dintre aceștia au fost și pe buletinul de vot al scrutinului anterior, anulat de Curtea Constituțională. Elena Lasconi, lider USR, a ajuns atunci în turul al doilea.
Te-ar mai putea interesa și: Alegeri prezidențiale 2025. Prima secție de votare din străinătate se deschide joi seară. Unde sunt așteptați la urne românii