Auto

Autostrada Ford: Cum isi respecta statul angajamentele pe banii privatilor

24 Apr, 00:07 • traian.badulescu
Autostrada Craiova-Pitesti, promisa americanilor de la Ford in momentul privatizarii uzinei de automobile din Banie, pare sa prinda in sfarsit contur. Dupa ce au fost vehiculate mai multe variante de constructie si finantare, inclusiv din fonduri europene, acum s-a ajuns la banii dezvoltatorilor. Ce sanse de reusita are proiectul?
Autostrada Ford: Cum isi respecta statul angajamentele pe banii privatilor

„Traficul este cel care dicteaza.
Daca analizele vor arata ca autostrada atrage trafic, vor veni
investitori sa o preia in concesiune”, a spus pentru
DailyBusiness.ro specialistul in constructia de drumuri Dorina Tiron,
fost sef al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri (CNADNR). 

Aceasta a subliniat ca atragerea
finantarii reprezinta un element cheie in realizarea proiectului, iar
pentru aceasta traficul din zona ar trebuie sa fie suficient de mare
pentru a permite recuperarea investitiei in 30 de ani.

Dorina Tiron a mentionat ca lipsa de
finantare a fost principala cauza pentru care aceasta autostrada,
precum si alte mari proiecte de infrastructura nu au fost realizate.

“Proiectele prin concesiune
reprezinta sansa Romaniei pentru dezvoltarea infrastructurii”, a
adaugat Tiron.

Lobby prezidential

„Autostrada Ford” a gasit un puternic
sustinator chiar in presedintele tarii, Traian Basescu. Aflat la
Craiova, acesta a declarat marti ca producatorul auto nu a atins, din cauza
crizei, nivelul de productie convenit cu Guvernul atunci cand s-a
facut privatizarea, dar nici partea romana nu si-a respectat integral
obligatiile fata de companie, in special pe cele privind dezvoltarea
infrastructurii.

„Infrastructura pe care noi ne-am
angajat sa o facem nu a fost facuta si trebuie facut un efort si din
partea noastra sa ne respectam angajamentele si sunt convins, privind
la cele 800 milioane de euro investite deja in uzina de la
Craiova, ca si Ford are toata disponibilitatea sa ajunga la productia
contractata”, a spus presedintele, potrivit Mediafax.

Seful statului a spus ca nu se pot
produce mai multe masini decat se vand pe piata, „dar
capacitatea Ford Craiova este sa produca 300.000 de masini si 350.000
de motoare pe an”.

„Aceasta uzina are nevoie de un
camion care trebuie sa soseasca din ora in ora cu componente”, a
adaugat Traian Basescu, care a subliniat importanta dezvoltarii
infrastructurii in zona.

Sens giratoriu sponsorizat de afaceristii craioveni

Pe de alta parte, Olguta Vasilescu,
primarul Craiovei, a declarat ca institutia pe care o conduce a
indeplinit toate cererile Ford, „cel mai mare contributor la bugetul local”.

Aceasta a declarat luni ca au fost
demarate procedurile de concesiune ale autostrazii care va lega
Craiova de Pitesti, astfel ca lucrarile de constructie ar putea
incepe in decursul anului viitor.

Mai mult, autoritatea pe care o conduce
ar fi raspuns extrem de rapid la solicitarile Ford, precum cea de
a construi un sens giratoriu in „termen record” de 3 luni, in conditiile in care o procedura normala de
acodare a unui contract prin licitatie publica dura aproape 5 luni.

Constructia rapida a sensului giratoriu
a fost realizata datorita sponsorizarilor venite din partea oamenilor
de afaceri din Craiova, a explicat edilul Capitalei Baniei.

Tot aceasta estima valoarea
contractului pentru Autostrada Craiova-Pitesti la 1,5 miliarde de
euro
.

Tentative esuate

Avand in vedere ca autoritatile au putut realiza cu bani privati un proiect de infrastructura, fie el si un sens giratoriu, este posibil sa poata contrui in concesiune si o autostrada. Aceasta, desi tentative similare au esuat in trecut, cum a fost in cazul tronsonului Comarnic-Brasov.

Proiectul pentru constructia acestui tronson este cunoscut ca fiind
unul dintre cele mai rasunatoare esecuri ale Ministerului
Transporturilor, in conditiile in care a fost la un pas de a fi realizat in parteneriat public-privat, dar pe ultima suta de metri
cele doua firme care urmau sa o realizeze – Vinci (Franta) si Aktor
(Grecia) – s-au razgandit.

Grupul elen Ellaktor, din care face
parte compania Aktor, a anuntat ca a anulat contractul de constructie
a autostrazii pentru ca statul roman nu a acceptat anumite clauze,
situatie care a facut imposibila asigurarea finantarii.

Tronsonul Comarnic-Brasov are o lungime
de 55 de kilometri
.

Luna trecuta, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, declara ca doreste ca Autostrada Comarnic-Brasov sa fie gata cel tarziu in octombrie 2015.

In decembrie 2012, Compania
Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) anunta ca
intentioneaza sa scoata la licitatie contractul pentru proiectarea si
construirea tronsonului de autostrada Pitesti-Craiova. 

Prin acest tip de contract,
concesionarii vor avea obligatia sa proiecteze, sa finanteze, sa
construiasca, sa intretina si sa opereze Autostrada Craiova-Pitesti.

Contractul de concesiune urmeaza sa fie
incheiat pe o perioada de maxim 30 de ani.

Americanii mai produc un motor

Ford Romania a inceput luni productia
de serie a noului motor EcoBoost de 1,5 litri la uzina din Craiova,
propulsor care va fi livrat mai intai pe piata chineza.

Motorul are capacitatea de 1,5 litri si este al
doilea construit la uzina de motoare din Craiova, in care Ford
a investit peste 230 milioane euro, precedentul fiind EcoBoost de 1
litru, lansat in productie acum un an.

Constructorul auto american fabrica la
Craiova si autovehiculul B-Max.

In prezent, Ford Romania produce in jur
de 1.000 de motoare si 365-370 de masini zilnic.