- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Colosul auto german se clatină! Industria, în criză

16 Feb, 22:11 • Bugiu ⁠Ana Maria
Industria auto germană, odată simbol al excelenței economice, se confruntă acum cu scăderi masive ale producției și vânzărilor. Costurile ridicate, tranziția dificilă la mașinile electrice și competiția globală pun presiune pe giganții auto ai Germaniei.
Colosul auto german se clatină! Industria, în criză

Industria auto germană, odinioară un pilon al economiei și un simbol al excelenței inginerești, traversează o criză profundă. Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, recunoscute pentru inovație și performanță, se confruntă acum cu scăderi semnificative ale producției și vânzărilor, potrivit capital.ro.

Te-ar mai putea interesa și: Cât mai costă maşinile second-hand din Germania, după ce România a aderat la Schengen. Ce automobile îşi pot cumpăra românii pentru doar câteva sute de euro

foto: auto

Colosul auto german se clatină! Industria, în criză

Producția auto germană a scăzut de la 5,65 milioane de unități în 2017 la 4,1 milioane în 2023, iar fabrici precum cea din Wolfsburg funcționează mult sub capacitate. În plus, vânzările globale ale mărcilor germane au înregistrat un declin, iar profiturile marilor producători s-au redus cu o treime în 2024.

„Wolfsburg și Volkswagen sunt sinonime”, explică Dieter Landenberger, istoricul intern al Grupului VW.

Astăzi, însă, fabrica se confruntă cu unele dintre principalele probleme care afectează industria auto germană în ansamblu. Fabrica din Wolfsburg este capabilă să construiască 870.000 de mașini pe an. Dar până în 2023 a făcut doar 490.000, potrivit Institutului Economic German din Köln.

Producția de mașini reprezintă aproximativ o cincime din producția Germaniei
De altfel, fabricile de mașini din toată țara funcționează cu mult sub capacitatea lor maximă. Numărul de mașini produse în Germania a scăzut de la 5,65 milioane în 2017 la 4,1 milioane în 2023, potrivit Organizației Internaționale a Producătorilor de Autovehicule.

Producția de mașini reprezintă aproximativ o cincime din producția țării, iar dacă se ia în considerare lanțul de aprovizionare, acesta generează aproximativ 6% din PIB, potrivit Capital Economics. Industria angajează în mod direct aproximativ 780.000 de oameni și susține milioane de alte locuri de muncă.

Nu doar producția este în scădere. Vânzările mașinilor produse de mărci germane sunt mult mai mici decât erau acum câțiva ani. Între 2017 și 2023, cele ale VW au scăzut de la 10,7 m la 9,2 m, în timp ce, în aceeași perioadă, BMW au trecut de la 2,46 m la 2,25 m, iar cele ale Mercedes-Benz au trecut de la 2,3 m la 2,04 m, arată rapoartele companiei.

Cei trei giganți auto ai Germaniei și-au văzut profiturile, înainte de impozitare, scăzând cu aproximativ o treime în primele nouă luni ale anului 2024 și au avertizat că câștigurile lor pentru întregul an vor fi mai mici decât se prognozase.

Dezvoltarea mașinilor electrice a absorbit investiții uriașe, dar piața pentru ele nu a crescut atât de repede pe cât se aștepta, în timp ce concurenții străini își flexează mușchii. Amenințarea SUA privind tarifele crește și mai mult anxietatea.

Tranziția către mașinile electrice, impusă de reglementările UE, a necesitat investiții uriașe, dar cererea nu a crescut conform așteptărilor. Concurența internațională, în special din partea Chinei, a devenit tot mai puternică, iar piața chineză, cândva esențială pentru vânzările de automobile premium germane, a înregistrat scăderi semnificative.

„Sunt atât de multe crize, o lume întreagă de crize. Când o criză se termină, apare alta”, spune Simon Shütz, purtătorul de cuvânt al Federației Germane a Industriei Auto (VDA).

Războiul din Ucraina a accentuat criza, întrerupând aprovizionarea cu gaz rusesc ieftin și crescând costurile energetice. Pe lângă aceste probleme, industria auto germană se confruntă și cu amenințarea protecționismului global, inclusiv posibile tarife impuse de SUA asupra importurilor de mașini europene.

„Știm că războaiele comerciale creează doar perdanți de ambele părți. Tarifele vor costa bogăție, vor costa creșterea și vor costa locuri de muncă”, spune Simon Schütz de la VDA.

Deși criza actuală are multiple cauze, unii analiști consideră că problemele structurale erau previzibile, dar au fost ignorate în favoarea unui model economic dependent de energie ieftină și cerere externă puternică.

„Știau că problemele structurale sunt acolo, dar au fost orbiți de gazul rusesc ieftin”, consideră el.

Te-ar mai putea interesa și: Gigantul auto chinez BYD revoluționează piața autovehiculelor electrice. Mașini cu sistem de condus autonom la prețuri mai mici decât o Dacie nouă

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Se desființează Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale! Unde se întâmplă și care sunt consecințele
Se desființează Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale! Unde se întâmplă și care sunt ...
Bradul perfect pentru Crăciun 2025. Cât costă un brad natural versus unul artificial și unde găsim cele mai bune oferte
Bradul perfect pentru Crăciun 2025. Cât costă un brad natural versus unul artificial și unde găsim ...
București, Cluj și Craiova devin cele mai instagramabile destinații ale iernii
București, Cluj și Craiova devin cele mai instagramabile destinații ale iernii
Taxa pentru câini crește drastic la Viena. Proprietarii vor plăti până la 160 de euro din 2026
Taxa pentru câini crește drastic la Viena. Proprietarii vor plăti până la 160 de euro din 2026
Cât costă un loc de veci în România în 2025. Prețuri uriașe, taxe ascunse și proceduri obligatorii
Cât costă un loc de veci în România în 2025. Prețuri uriașe, taxe ascunse și proceduri obligatorii
Cât costă o vacanță la Târgul de Crăciun din Viena. Prețuri reale pentru transport, cazare și mâncare în 2025
Cât costă o vacanță la Târgul de Crăciun din Viena. Prețuri reale pentru transport, cazare și ...
UE renunță la interzicerea totală a mașinilor pe benzină și diesel după 2035. Doar combustibilii regenerabili vor fi acceptați
UE renunță la interzicerea totală a mașinilor pe benzină și diesel după 2035. Doar combustibilii ...
Impozit majorat cu 500% pentru clădirile neîngrijite din Sector 4.  Cine va fi vizat
Impozit majorat cu 500% pentru clădirile neîngrijite din Sector 4.  Cine va fi vizat
Biletele de tren se scumpesc de mâine. Intră în vigoare noul Mers al Trenurilor 2025–2026
Biletele de tren se scumpesc de mâine. Intră în vigoare noul Mers al Trenurilor 2025–2026
RCA obligatoriu pentru biciclete și trotinete electrice. Amenzi de până la 2.000 de lei de la 13 decembrie
RCA obligatoriu pentru biciclete și trotinete electrice. Amenzi de până la 2.000 de lei de la 13 decembrie
Alarmă în Mureș. Patru gospodării afectate de incendii în Mureș, pagube materiale, nicio victimă
Alarmă în Mureș. Patru gospodării afectate de incendii în Mureș, pagube materiale, nicio victimă
Emisarul SUA se întâlnește cu Zelenski și lideri europeni pentru un posibil acord de pace
Emisarul SUA se întâlnește cu Zelenski și lideri europeni pentru un posibil acord de pace
ANM avertizează cod galben de ceață în 10 județe. Vizibilitate extrem de redusă și trafic îngreunat
ANM avertizează cod galben de ceață în 10 județe. Vizibilitate extrem de redusă și trafic îngreunat
Criză sanitară la Spitalul de Copii din Iași. Apă contaminată, internări suspendate și măsuri de urgență, anunță Rogobete
Criză sanitară la Spitalul de Copii din Iași. Apă contaminată, internări suspendate și măsuri ...
Franța pregătește interzicerea TikTok, Instagram și Facebook pentru minori. Modelul australian se extinde în Europa
Franța pregătește interzicerea TikTok, Instagram și Facebook pentru minori. Modelul australian se ...
Kaufland dublează valoarea tichetelor SGR în decembrie pentru a încuraja reciclarea
Kaufland dublează valoarea tichetelor SGR în decembrie pentru a încuraja reciclarea
Justiția rusă îi condamnă în lipsă pe procurorul-șef și alți judecători ai Curții Penale Internaționale (CPI)
Justiția rusă îi condamnă în lipsă pe procurorul-șef și alți judecători ai Curții Penale Internaționale ...
Cancelarul german Friedrich Merz îl va primi luni, la Berlin, pe președintele ucrainean Volodimir Zelenski
Cancelarul german Friedrich Merz îl va primi luni, la Berlin, pe președintele ucrainean Volodimir Zelenski