- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Cu vanzarile la pamant, dealerii auto se lupta pentru clienti cu service-urile independente

14 Jun, 00:01 • razvan.codorean
Patronii de service-uri independente vor sesiza Comisia Europeana si Consiliul Concurentei privind incalcarea de catre dealerii auto din Romania a noilor reglementari asupra reparatiei automobilelor aflate in garantie. Cele doua tabere se lupta pentru clienti, in conditiile in care dealerii si-au vazut vanzarile de masini noi prabusite in ultimul an.
Cu vanzarile la pamant, dealerii auto se lupta pentru clienti cu service-urile independente

Comisia Europeana a decis ca de la 1 iunie 2010 proprietarii automobilelor care se afla in garantie sa isi poata repara masina si in alte unitati de service decat cele agreate de dealerii auto. Pana in prezent, clientii erau obligati ca pentru orice problema la masina, indiferent de natura sa, sa mearga la service-ul autorizat, altfel riscand sa piarda garantia. Si asta in conditiile in care, in multe cazuri, service-urile de firma percepeau tarife cu cel putin 20% mai mari decat cele independente.

Decizia Comisiei Europene, prevazuta in Regulamentul 461/2010, vine dupa ce service-urile independente din Europa au acuzat faptul ca, prin aceasta obligativitate, se incalca legile concurentei.

„Prin aceasta decizie, constructorul nu poate sa-ti spuna – nu mai esti in garantie pentru ca ti-ai reparat masina intr-un service independent”, a declarat Amelia Torres, PR Directia Concurenta, Comisia Europeana.

Decizia Comisiei Europene a declansat controverse in Romania, intr-o piata in care service-ul a ajuns sa reprezinte pentru multi dintre dealerii auto principala sursa de venit, in conditiile scaderii abrupte a vanzarilor de masini noi.

Service-urile autorizate vs. cele independente

Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania a anuntat ca decizia Comisiei Europene a fost inteleasa gresit. Bruxelles-ul a decis, de fapt, sa permita proprietarilor de masini sa isi poata repara in alte service-uri doar problemele care nu sunt acoperite de garantie, spun oficialii asociatiei.
[quote=Comunicat de presa APIA]In continuare, producatorii sunt indreptatiti sa solicite ca reparatiile acoperite de garantie – si platite de catre producator – sa fie realizate in cadrul retelei de reparatori autorizati[/quote]
Schimbarea tine de faptul ca „dreptul la garantia asupra vehiculului se va pastra si in cazul in care se executa lucrari de reparatie si intretinere in afara retelei de reparatori autorizati cu conditia ca aceste lucrari si reparatii (inclusiv piesele de schimb aferente) sa NU fi fost prevazute ca fiind acoperite de garantie, atata vreme cat au fost respectate indicatiile producatorului privind calitatea pieselor de schimb si a materialelor utilizate, precum si metodologia de lucru”, se precizeaza intr-un comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania, dat publicitatii vineri.

APIA recomanda sa se recurga in continuare la serviciile reparatorilor autorizati de catre producatori care, „in momentul de fata, sunt singurii abilitati de catre producator sa efectueze lucrari de reparatie si intretinere conform standardelor acestuia (inclusiv personal de specialitate instruit), autoturismele moderne fiind caracterizate, in plus si de o complexitate mai mare pe fondul avansului tehnologic rapid”, se mai precizeaza in comunicat.

Anuntul facut de APIA a starnit protestele Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente din Romania (ASSAI), organizatie ce reprezinta peste 400 de service-uri independente. Directorul asociatiei, Cristian Muntean, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, ca daca APIA va interzice clientilor sa isi poata repara masinile in alte service-uri, va sesiza Consiliul Concurentei si Comisia Europeana.

”Am decis sa sesizam Consiliul Concurentei si Bruxelles-ul, pentru ca daca dealerii impun aceste restrictii, incalca legislatia europeana. Inteleg faptul ca risca sa isi piarda o parte din clienti, prin tarifele foarte mari pe care le practica, insa atata timp cat legea este in vigoare, trebuie respectata”, a declarat Muntean, pentru DailyBusiness.ro.
[quote=Cristian Muntean, director ASSAI]In conditiile in care atat service-urile de firma cat si cele independente au acelasi tip de licenta de la Registrul Auto Roman, mentinerea clientilor captivi reprezinta o ilegalitate[/quote]
Potrivit datelor asociatiei, in Romania functioneaza, in prezent, peste 3000 de service-uri autorizate dintre care cateva sute apartin dealerilor auto. ”Din pacate, statisticile noastre sunt date peste cap de numarul mare de falimente in acest domeniu. Si la ei (service-urile autorizate de dealeri n.r.) s-au inchis peste 40 de reprezentante si service-uri, in conditiile crizei”, a declarat Muntean.

Lupta pentru supravietuire

In conditiile in care vanzarile de masini noi s-au prabusit, singura sursa de venituri pentru multi dintre cei 400 de dealeri auto din Romania a ramas service-ul.

Pe acest fond, preturile in service-uri, de la piese de schimb la manopera, au crescut in ultimii 2 ani cu 30-50%, vicepresedintele APIA, Brent Valmar, justificand demersul prin faptul ca Romania are printre cele mai mici tarife din Europa. Acesta a declarat ca, pe viitor, e de asteptat ca tarifele sa se alinieze la cele din Occident, avand in vedere ca investitiile facute sunt la nivelul celor din strainatate.

”Si-au permis sa faca ce vor, avand clientii captivi in contractele de garantie”, spune Cristian Muntean, directorul Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente din Romania. ”Noi nu am cerut altceva decat sa avem dreptul de a demonstra ca putem oferi servicii mai ieftine si mai rapide, la aceeasi calitate”, a afirmat acesta.

In cealalta tabara, dealerii auto spun ca sunt multe service-uri private care lucreaza la limita legii, folosind piese de o calitate inferioara si servicii indoielnice. ”Din multe puncte de vedere, au dreptate si dealerii`, spune analistul auto Razvan Marinescu, de la revista Auto Show-room. ”Sunt unele service-uri fantoma care pun pe masini piese vechi sau furate. Nu mai zic de faptul ca pregatirea de specialitate a unor angajati lasa de dorit”, afirma analistul.

Operatorii independenti afirma, in replica, ca astfel de cazuri sunt izolate si ca nici la service-urile de firma nu ai garantia ca vei primi un service de calitate.

”Eu comand piesele din Germania, mentin adaosul comercial mic, tocmai pentru a avea clienti. La service-urile de firma, atata timp cat isi obliga clientii prin contract sa le repare la ei, isi permit orice. Iar exemple de genul – piese schimbate cu altele mai vechi le stie toata lumea”, afirma Dan Mihaiescu, patronul unui service auto din Bucuresti.

Potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare Q Team, in prezent peste 370 de dealeri auto detin si servicii after-sales. 89% din masinile aflate in garantie (vandute in ultimii trei ani) merg, in acest moment, in service urile autorizate ale marcilor, iar 55% este procentul masinilor care migreaza catre service-urile independente, odata iesite din perioada de garantie.

Vanzarile de autoturisme noi au scazut in primele 4 luni din an cu 36,5%, fata de perioada similara a anului trecut, pana la 28.302 unitati, potrivit datelor transmise de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). In luna aprilie, fata de luna martie s-au vandut cu 4,6% mai multe autoturisme noi, pana la 10.376 unitati.

Totusi, in primele patru luni, vanzarile de autovehicule au scazut cu 36,1% fata de perioada similara din 2009, la 31.939 de unitati.