Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat luni, 22 septembrie, că toate segmentele de autostradă A7 și A8 beneficiază de finanțare și vor continua, chiar dacă unele tronsoane au fost scoase din PNRR. Declarația a fost făcută în cadrul emisiunii România Politică de la Prima News, unde Pîslaru a explicat modul în care fondurile europene și naționale sunt redistribuite pentru a asigura continuitatea celor mai importante proiecte de infrastructură rutieră și feroviară.
Te-ar mai putea interesa și: Mircea Fechet cere stoparea „autostrăzii privilegiaților” din Pădurea Băneasa
Potrivit ministrului, există o împărțire clară între sursele de finanțare: PNRR, Programul de Transport, politica de coeziune și noul mecanism SAFE. Această diversificare a finanțării permite ca toate tronsoanele vizate de autostrăzile A7 și A8 să fie prinse în planuri și să aibă garanția continuării lucrărilor.
„Absolut toate segmentele de autostradă A7 și A8 sunt prinse cu finanțare, deci vor continua”, a subliniat el.
În privința infrastructurii feroviare, ministrul a menționat că și aici proiectele sunt împărțite între PNRR și fondurile de coeziune, astfel încât să fie asigurată o finanțare constantă. Totodată, a explicat că provocarea cea mai mare o reprezintă proiectele de metrou, respectiv cel din Cluj și cel din București. Acestea nu mai pot fi finanțate integral prin PNRR, dar există soluția etapizării lor prin politica de coeziune. Aceasta permite finanțarea în mai multe etape și transferul proiectelor în perspectiva financiară 2028–2035.
Pîslaru a precizat că ministerul colaborează cu Ministerul Transporturilor pentru a găsi secvențele optime de lucru, astfel încât proiectele de metrou să poată începe cât mai curând, chiar dacă finanțarea completă va fi asigurată în timp. Fondurile europene din coeziune ar putea fi combinate cu resurse provenite de la Banca Europeană de Investiții (BEI) sau alte surse, până la integrarea în noul cadru financiar multianual.
„Vestea bună este că încercăm să găsim acea secvență prin care lucrările măcar să înceapă, urmând să fie etapizate, pentru a asigura o finanțare permanentă”, a explicat ministrul.
Un alt element important menționat de Dragoș Pîslaru este faptul că ministerul a început să pregătească o bază de date vizuală a tuturor proiectelor din PNRR și din fondurile asociate. După adoptarea ordonanței de prioritizare, ministerele de linie au trimis memorandumuri cu listele finale de proiecte asumate. În curând, aceste date vor putea fi consultate pe hărți interactive, oferind transparență și o imagine clară a investițiilor la nivel național.
Conform ministrului, România se află într-o perioadă de expansiune investițională fără precedent, cu aproximativ 17.000 de proiecte în derulare, acoperind absolut toate județele și domeniile: de la reabilitarea caselor tradiționale din Delta Dunării până la autostrăzi, de la programele RepowerEU (panouri fotovoltaice, renovarea locuințelor, baterii de stocare) la împăduriri, piste de biciclete sau reabilitarea clădirilor publice.
„Țara întreagă este un șantier”, a spus Pîslaru, descriind situația ca pe un „univers fascinant” al proiectelor europene și naționale.