- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Efectele crizei: 2 ani de recesiune pentru piata auto mondiala

29 Oct, 00:01 • razvan.codorean
Viziunea asupra viitorului pietei auto mondiale este, cu foarte putine exceptii, pesimista: aceasta va traversa cel putin 2 ani de recesiune, apogeul crizei urmand sa se manifeste in 2009, cand vanzarile auto se vor reduce cu cel putin o treime, estimeaza specialistii, pentru DailyBusiness.ro. In Romania, criza va duce la o explozie a pietei second-hand.
Efectele crizei: 2 ani de recesiune pentru piata auto mondiala

Au fost prinsi in offside! Asa ar putea fi caracterizata, in termeni fotbalistici, evolutia pietei auto mondiale, in contextul crizei financiare fara precedent si a recesiunii ce se prefigureaza.

Dupa un avans de 5 ani cu adevarat spectaculos, perioada in care vanzarile au marcat cresteri de peste 100% in special in economiile emergente, precum Rusia, tarile din Europa de Est, China sau Brazilia, marii producatori auto s-au trezit ca estimarile pentru intervalul 200-2012, timp in care fiecare si-au propus sa isi schimbe gama de modele, sunt date peste cap de criza financiara si anuntata recesiune economica.

Specialistii estimeaza ca urmatorii 2 ani vor fi decisivi in ceea ce priveste viitorul industriei auto.

„Anul 2009, dar si 2010, vor aduce schimbari puternice in piata auto”, declara Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Autovehicule din Romania (ACAROM) si vicepresedinte Dacia.

„Cel mai greu va fi acest sfarsit de an si prima parte a anului viitor”, estimeaza analistul Adrian Mihaltianu, in timp ce Daniel Costea, de la revista QuatroRuotte, crede ca perioada de recesiune se va prelungi pana in 2010.

„Criza economica si problemele din industria auto sunt corelate. Scaderea cererii pe piata auto este generata de problemele financiare, de accesul tot mai dificil la creditare. In plus, clientii, in special cei din tarile occidentale, au devenit mult mai chibzuiti in alegerea unui automobil, fapt ce se resimte puternic mai ales in vanzarile pe segmentul de lux”, a declarat Costea.

Estimarile analistilor romani sunt confirmate si de expertii agentiei de consultanta J.D.Power.

Acestia considera ca piata auto mondiala ar putea intra in colaps in 2009 ca urmare a inaspririi conditiilor de creditare si a crizei care afecteaza sistemul bancar. Vanzarile de masini vor consemna astfel, anul viitor, o scadere semnificativa in Europa, China si India, piete cu o crestere semnificativa anii trecuti.

[quote=Jeff Schuster, director in cadrul JD Power]Industria auto va intra in recesiune in acest an, insa din 2009 ar putea intra in colaps[/quote]
„Pietele mature sunt afectate mai grav decat cele emergente, insa nici o tara sau regiune nu este complet imuna la declin”, a mai spus Jeff Schuster.

Specialistii estimeaza ca acest interval de criza va impulsiona dezvoltarea unor produse noi, adaptate realitatilor din piata.

„Criza va schimba perceptia producatorilor fata de cerintele pietei”, mai spune Stroe, care estimeaza ca, in viitorul apropiat vor fi lansate cu preponderenta produse low-cost, cu un consum redus si utilitati multiple.

Potrivit J.D.Power, in acest an, cererea de masini din Europa ar putea scadea cu 3,1% in 2008, la 21,3 milioane unitati, in vreme ce declinul in Europa de Vest va fi de 7,5%,la 15,6 milioane unitati. In Europa de Est, vanzarile sunt estimate sa avanseze cu 11,3%, la 5,8 milioane masini.

Batalia dintre masinile noi si cele second, tot mai disputata

Specialistii estimeaza ca, in noile conditii din piata auto, razboiul ofertelor si concurenta dintre piata noua si cea second vor deveni mult mai puternice.

„Cel putin in Romania, piata second a depasit deja nivelul de crestere a celei noi, iar cauzele tin de preturi si calitatea produselor”, declara Liviu Dobrin, directorul Autovit, cel mai mare centru targ auto din Romania.

[quote=Liviu Dobrin, director Autovit]In conditiile inaspririi normelor de creditare, consumatorii se vor indrepta tot mai mult spre piata la mana a doua, unde raportul pret-calitate este optim, in actualele conditii[/quote]
Pietei auto noi nu ii ramane decat sa scada preturile sau sa ofere alte variante promotionale.

„Cred ca in aceasta iarna vom avea cele mai bune oferte din piata, din ultimii ani. Deja sunt multe companii care fac discounturi masive, ofera dotari la preturi promotionale.
Cine nu va incerca sa vanda mai ieftin, nu cred ca va rezista in piata„, estimeaza Marius Carp, fostul directorul al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.

Analistii spun ca, in conditiile crizei financiare, si pietele auto occidentale, de la cea europeana la cea americana, se vor indrepta mai puternic spre piata second.

„Conform statisticilor oficiale, in Statele Unite, consumatorii se decid intr-un termen de doua ori mai mare sa cumpere o masina decat acum un an, si vorbim de luni de zile. La fel si in Europa, unde piata second era una traditional de export. Lucrurile au inceput sa se schimbe, iar trendul s-ar putea accentua anul viitor”, a estimat analistul auto Daniel Costea.

Nu ne asteptam ca piata sa mearga in jos atat de rapid„, declara, recent, seful de vanzari al Toyota in timp ce Ian Robinson, director de vanzari in cadrul BMW preciza, folosind terminologia pasionatilor de motociclete, ca atunci „cand intri intr-o curba, nu te uiti la ea, ci te uiti unde ai vrea sa fii cand iesi din acea curba”.

Romania: Piata va rezista crizei

Piata romaneasca se va reduce in urmatorii 2 ani, dar va rezista crizei, gradul sau de adaptabilitate fiind ridicat, spun specialistii.

„Pentru 2009, piata ar putea scadea cu 11,5%, cu vanzari de aproape 300.000 de unitati vandute, situandu-se astfel la nivelul anului 2006”, a declarat, marti, directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont.

O parere diferita are Vladimir Vosicky, directorul de dezvoltare al proiectului Ford in Romania, care a declarat, tot marti, ca, in ciuda reducerii ritmului de crestere, piata romaneasca va continua sa creasca in urmatorii ani.

„Previziunile noastre pentru urmatorii 5 ani indica o crestere inceata, dar stabila a pietei, cu circa 50.000 de unitati (15%) pe an, segmentele care vor creste cel mai mult fiind C (clasa compacta), segmentul vehiculelor comerciale, clasa SUV (sport utility vehicle) si clasa CD”, a declarat Vosicky.

„Industria auto este caracterizata de un dinamism si o flexibilitate mult peste alte ramuri industriale de anvergura comparabila, ca urmare a presiunilor constante la care este supusa”, a declarat, anterior, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, Ernest Popovici care a spus ca industria auto, atat cea din Romania, cat si din lume, se va adapta repede la noile conditii de piata.

„Industria auto a mai trecut prin astfel de crize”, spune si Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia.

[quote=Constantin Stroe, presedinte ACAROM]Indiferent de timpuri, nevoia de masini a ramas la un nivel ridicat. Se vor schimba masinile, vor scadea preturile, se vor vinde mai multe masini economice, dar piata se va adapta crizei[/quote]
Iesirea de urgenta, pentru moment, a fost gasita in inchiderea temporara a capacitatilor de productie. Renault, VW, Peugeot-Citroen, Ford, Skoda, GM si multe alte companii producatoare au anuntat, rand pe rand, inchiderea unor fabrici auto si au anulat toate estimarile privind rezultatele financiare pe anul 2008 si prognozele pentru 2009.

„Suntem intr-o perioada in care, in mod clar, pietele sunt pe cale sa cada si, ca sa evitam o inrautatire prea mare a situatiei companiei, trebuie sa gestionam intr-un mod extrem de atent stocurile, deci, evident, trebuie sa reducem productia”, a declarat un purtator de cuvant al Renault.