- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

\’\’Iarna nu-i ca vara\’\’: Firmele de asigurari vor sa impuna cauciucurile de iarna

16 Dec, 00:01 • razvan.codorean
Incepand de anul viitor, soferii ar putea fi obligati sa isi doteze masinile pentru iarna, la fel ca in Occident, cu cauciucuri si lanturi de zapada. Absenta acestora ar putea face ca, in caz de accident, firmele de asigurari sa refuze plata despagubirilor.
\'\'Iarna nu-i ca vara\'\': Firmele de asigurari vor sa impuna cauciucurile de iarna

Prima zi de iarna autentica a adus, potrivit politiei, cateva mii de accidente rutiere in intreaga tara. Potrivit politistilor, cele mai multe s-au produs din cauza neadaptarii vitezei la starea carosabilului. O mare parte din vina, dincolo de incapacitate traditionala a autoritatilor in a preveni si contracara efectele ninsorii, o poarta insa si soferii.

Potrivit expertilor in asigurarile auto, in multe dintre cazurile inregistrate ieri, tamponarile au avut loc din cauza cauciucurilor neadaptate conditiilor de drum. ”Sunt inca multi soferi care ruleaza si vara si iarna cu aceleasi cauciucuri si cea mai mare problema este ca nu le schimba decat atunci cand gradul de uzura se apropie de 100% ”, spune expertul Radu Ionescu, director segment auto la firma de asigurari Generali.

In conditiile in care numarul accidentelor rutiere este tot mai mare, firmele de asigurari iau in calcul introducerea, de anul viitor, a obligativitatii schimbarii cauciucurilor de vara cu unele de iarna, masura valabila in mai multe tari europene.

”In tarile nordice, in special, cine nu are cauciucuri de iarna, este amendat de politie, iar daca face vreun accident, suporta din buzunar costul reparatiilor. Acolo nimeni nu se joaca cu circulatia pe timp de iarna”, spune expertul Viorel Vasile, de la Safety Broker. La fel, in tari precum Cehia, Croatia, Germania sau Irlanda, odata cu debutul iernii, cauciucurile de iarna sunt obligatorii, amenzile fiind, in unele cazuri, de cateva sute de euro. Detalii despre situatia din tarile unde sunt obligatorii cauciucurile de iarna puteti citi aici

In prezent, in Romania nu este obligatorie dotarea masinii cu cauciucuri de iarna. Legea prevede doar ca pentru a rula pe soselele din Romania, masinile trebuie echipate cu cauciucuri cu o adancime minima de 1,6 mm.
[quote=Radu Ionescu, director in cadrul firmei de asigurari Generali]Daca ai cauciucuri in afara limitei legale, este normal sa suferi consecintele[/quote]
”La noi nu exista inca asemenea prevederi in contracte insa se precizeaza foarte clar ca anvelopele trebuie sa respecte legislatia in vigoare”, spune Radu Ionescu, director in cadrul firmei de asigurari Generali. Astfel, au existat cazuri in care firmele de asigurari au refuzat sa plateasca despagubiri pentru accidente rutiere datorate cauciucurilor. ”La expertiza s-a dovedit ca accidentul respectiv putea fi evitat, daca soferul avea cauciucuri conform legii, adica capabile sa franeze in limite normale”, a explicat expertul.

Acesta ar fi si motivul pentru care, de anul viitor, am putea asista la schimbari in contractele de asigurare pe principiul – nu ai cauciucuri adaptate carosabilului, nu iti platesc asigurarea.

”Pana acum nu s-au impus astfel de conditii, plecandu-se de la considerentul efortului financiar considerabil ce il presupune o astfel de dotare (intre 150-500 euro). Insa, in conditiile in care si asa numarul accidentelor rutiere a crescut foarte mult, introducerea unei astfel de prevederi este justificata”, afirma expertul in asigurari Florin Marinescu, de la AutoAsig Broker.
[quote=Florin Marinescu, expert AutoAsig Broker]Un cauciuc de iarna, un lant, orice masura ce vizeaza preventia unor accidente rutiere este binevenita. Pana la urma, vorbim de viata unor oameni, nu de un moft[/quote]
Intrebarea ramane insa. Au romanii posibilitatea financiara de a suporta o astfel de decizie?

Un raspuns posibil ar putea fi cel dat recent de omul de afaceri Ion Tiriac. „Nu conduc (in Romania – n.r.) din cauza riscului ridicat, dar si din cauza culturii romanului care la inceputul lui noiembrie nu-si schimba cele patru cauciucuri de vara cu unele de iarna. A dat 10.000 de euro pe masina, dar nu mai da 200 de euro si pe anvelope”, a declarat Tiriac.

Opiniile sunt insa impartite. Pe de o parte, se invoca situatia financiara precara pe care o are majoritatea romanilor, iar pe de alta necesitatea asigurarii securitatii rutiere, orice masura de preventie fiind vazuta de experti ca un pas inainte in evitarea de accidente rutiere.

Asiguratorii: Ati facut accident din cauza drumului, dati in judecata Primaria!

Potrivit expertilor in asigurari auto, cei care ajung sa faca accidente din cauza drumurilor impracticabile, fie ca este vorba de gropi, polei sau zapada, pot da in judecata administratorul drumului respectiv. Procesele se castiga, fara probleme, spune Radu Ionescu, de la Generali.

„Autoritatile au alocate bugete speciale pentru astfel de situatii si au fost multe procese care s-au judecat rapid, iar oamenii au fost despagubiti pentru ca si-au rupt masina in gropi sau au facut accidente din cauza carosabilului”, spune specialistul.

”Pe vremuri, Asirom se specializase in astfel de dosare insa toate departamentele juridice ale firmelor de asigurari gestioneaza acum astfel de procese, atunci cand exista dovezi clare ca dauna s-a datorat starii carosabilului ”, spune si Viorel Vasile, de la Safety Broker.

Dincolo de daunele materiale, se pot cere si daune morale. ”Daca esti taximetrist, de exemplu, si iti avariezi masina din cauza drumului, bineinteles ca poti cere daune morale, insa, din practica judiciara reiese ca nu poti primi mai mult de 10% din cat soliciti”, a mai spus Vasile.

Revizia de iarna, mana cereasca pentru firmele de profil

Venirea „brusca” a iernii a crescut aproape peste noapte afacerile firmelor care vand accesorii auto si a service-urilor de profil. Cele mai bine vandute produse sunt, bineinteles, cauciucurile de iarna. Cristian Dulceag, director la Hot-Box Auto SRL, importator de piese auto, spune ca cele mai cautate marci, pe segmentul cauciucurilor de iarna, sunt Pirelli, Michelin, Dunlop, Firestone si Bridgestone.

De la cauciucurile vandute in supermarketuri, prin oferte promotionale, pana la cele aduse pe comanda din import, preturile variaza in functie de firma, model si calitate.

”Recomand celor care vor sa isi doteze masinile cu cauciucuri de iarna sa aleaga produse de calitate, chiar daca costa ceva mai mult. Diferenta se vede in calitatea cauciucului, nu a adancimii stratului de rulaj”, spune Dulceag.
[quote=Cristian Dulceag, director la Hot-Box Auto SRL]Cu cat un cauciuc este mai elastic, in conditii de ger, cu atat riscul de derapaj se reduce[/quote]
Potrivit specialistilor, varianta de a cumpara numai 2 cauciucuri de iarna ar trebui exclusa din start pentru ca diferentele de marime, adancime a canalelor sau profil diferit al caii de rulare pot afecta directia masinii.

”Pe langa cauciucuri, e bine sa efectuati o verificare a automobilului, daca nu ati facut-o deja. De la nivelul antigelului, la starea franelor si baterie. La ce temperaturi scazute ne asteapta, decat sa ramai cu masina in drum, mai bine platesti o revizie”, spune Dan Popa, director de service la Auto Flavius 2000.

In conditiile crizei din piata auto, multi dintre dealerii de automobile au lansat oferte promotionale, in care ofera gratuit astfel de servicii clientilor fideli, insa, in general, pretul reviziilor de iarna varianza intre 100 lei si peste 1000 de lei, in cazul automobilelor de lux, luand in calcul aici doar verificarea automobilelor si schimbarea antigelului. Preturile pot creste insa substantial daca se ia in calcul si schimbarea anvelopelor, placutelor, discurilor sau bateriei.