- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Incepe \”goana dupa rable\”. Apare Loganul de 2.000 de euro din 2010?

28 Oct, 00:02 • razvan.codorean
Aprobarea de catre viitorul guvern a proiectului privind casarea a pana la 3 "rable," in vederea achizitiei unei masini noi, ar putea duce pretul celui mai ieftin Logan la 2.280 de euro (fara prima de casare). Proiectul, propus de dealerii auto, este vazut drept solutia de salvare pentru piata auto romaneasca.
Incepe \goana dupa rable\. Apare Loganul de 2.000 de euro din 2010?

„Nu cerem majorarea primei de casare, pentru ca stim ca nu sunt bani, insa cerem sa ni se ofere posibilitatea de a vinde o masina noua celui care aduce 3 rable la Remat”, a spus Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania.

Prima de casare ar creste astfel la 11.400 de lei (2.700 de euro), fapt ce ar putea da un nou impuls pietei auto.

Un simplu calcul arata ca, in cazul celei mai vandute masini de pe piata romaneasca, Logan, aplicarea unei prime de casare de 2.700 de euro ar insemna ca pretul real platit de cumparator, fara prima de casare, ar fi undeva in jurul valorii de 2.280 de euro.

In prezent, Dacia vinde noul Logan la 4.980 de euro, din care 3.800 de lei (885 euro la cursul de 4,29 lei/euro) reprezinta prima de casare, iar alti 3.800 de lei reprezinta „Avantaj clientului”, in fapt a doua prima de casare suportata de Dacia.

Demersul este sustinut de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), ce reuneste reprezentantii tuturor dealerilor auto de pe piata romaneasca.

Nicolae Nemirschi, fostul ministru al Mediului, a anuntat, cu cateva zile inainte de a parasi postul din executiv, odata cu iesirea PSD de la guvernare, ca propunerea este in analiza si ca exista sanse ca acest proiect sa fie aprobat si aplicat din 2010.

Prima de casare, singura solutie de salvare a pietei auto de la faliment

Constantin Stroe, vicepresedinte la Dacia, spune ca fara aceasta masura, piata auto romaneasca va intra in faliment. Si asta mai ales in conditiile in care guvernul a decis sa elimine, de la 1 ianuarie 2010, exceptiile de la plata taxei de poluare pentru masinile Euro 4 de pana la 2.000 de centimetri cubi. Decizia, potrivit APIA, va afecta peste trei sferturi din piata auto.
[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Prima de casare va tempera din efectul aplicarii taxei de poluare. Fondul de Mediu are datoria, dincolo de a percepe taxe, sa stimuleze vanzarile de automobile noi[/quote]
Marius Carp, seful Asociatiei Dealerilor Dacia, se arata insa sceptic ca guvernul va aproba propunerea.

„Semnalul este foarte clar. Au eliminat facilitatile, in tentativa de a strange mai multi bani la buget. Ar putea accepta o asemenea solutie doar un guvern cu capul pe umeri, care sa inteleaga ca piata auto trebuie sprijinita, mai ales acum, cand avem doi producatori nationali, Dacia si Ford. Sperantele sunt insa foarte reduse”, a declarat Carp.

Daca solutia va fi, totusi, aprobata, el crede ca aceasta ar trebui nuantata.

„Ar trebui introdusa o conditie: cumparatorul sa fi detinut rablele respective macar jumatate de an. Altfel, nu vom face altceva decat sa amplificam importurile de harburi si specula cu masini second-hand”, a mai spus Marius Carp.

In opinia sa, majorarea primei de casare este absolut necesara, insa trebuie insotita de un program de promovare si stimulare a vanzarilor, inclusiv prin oferte de finantare dedicate.

„Fara sa oferi cumparatorilor o linie de finantare ieftina, degeaba cresti prima de casare”, a aratat Carp.

Vanzarile de masini noi au scazut „infiorator”

Vanzarile de masini noi in Romania au scazut cu peste 50%, dupa primele 9 luni ale anului, arata datele APIA. Dacia a vandut cu aproape 70% mai putine masini in Romania, (31.283 de unitati), in timp ce importurile de automobile au scazut cu 54,3%, la 70.487 de unitati.

„Cifrele sunt infioratoare. Dupa 11 ani de crestere aproape nesanatoasa, cu pana la 30-40% anual, am cazut dintr-o data cu 60% la vanzari”, a declarat Dana Cortina, CEO al Porsche Interauto Romania.

„Pe unele segmente, scaderea este de pana la 80%”, a spus Marius Carp.

„Piata romaneasca a suferit cea mai mare scadere de vanzari din Europa. Motivul? Climatul de insecuritate, de instabilitate din aceasta perioada, generat de criza economica si alimentat cu „succes” de autoritati”, a adaugat expertul auto.
[quote=Marius Carp, seful Asociatiei Dealerilor Dacia]Statul, in loc sa vina cu un mesaj pozitiv, sa incurajeze consumul, sa ofere perspective pozitive, s-a antrenat in cursa estimarilor negative[/quote]
Potrivit datelor APIA, cea mai bine vanduta masina de pe piata romaneasca este Dacia, urmata de Kia cee’d si Renault Clio. Singurul model din piata la care vanzarile au crescut in acest an este Hyundai i30 (30,6%), iar automobilul cu cea mai mare scadere este Skoda Octavia (-68,3%).

In privinta marcilor, Skoda, Opel si Peugeot au inregistrat printre cele mai mari scaderi de vanzari, de 67%, 68,3% respectiv 66%. Dacia a raportat o scadere de vanzari, la nivel de marca, de 49%.

Potrivit APIA, piata romaneasca va scadea in acest an cu 60%, la 130.000 de unitati, nivel inregistrat in urma cu 6 ani. Pentru anul viitor, vestile sunt si mai proaste, in conditiile aplicarii taxei de poluare si pentru masinile Euro 4 cu motoare mai mici de 2.000 de centimetri cubi si accentuarii problemelor economice.