Mașinile electrice ar putea fi dotate cu un dispozitiv care face zgomot. Cercetătorii propun un dispozitiv care produce așa numitul „zgomot roz”. Soluția ar putea salva vieți.
Vehiculele electrice sunt implicate în 5,16 accidente la 160 de milioane de kilometri parcurși. Mașinile clasice dotate cu motor cu ardere internă au o rată de 2,40. Statistica demonstrează că mașinile electrice silențioase reprezintă un pericol semnificativ în trafic, potrivit Le Figaro.
Practic, pietonii sunt de două ori mai predispuși să fie loviți de acestea decât de vehiculele clasice, așa cum arată un studiu realizat de britanici în 2024. În orașe, riscul de a fi lovit este de 2,5 ori mai mare. Motivul este simplu: mașinile electrică nu pot fi auzite atunci când se apropie. Acest lucru poate pune în pericol pietonii neatenți care se bazează în principal pe auz pentru a detecta vehiculele.
Confruntată cu această situație, Uniunea Europeană a luat măsuri. Începând cu 1 iulie 2021, toate vehiculele electrice noi trebuie să fie echipate cu un AVAS (Sistem Acustic de Alertare a Vehiculelor). Acest dispozitiv produce automat un sunet de la pornire până la 20 km/h și la mersul înapoi. Regulamentul impune, de asemenea, ca sunetul să varieze în funcție de viteza vehiculului. Cu toate acestea, producătorii rămân liberi să aleagă natura exactă a sunetului, atâta timp cât respectă anumite reguli de volum și frecvență.
Oglinzi de 1 milion de euro bucata, fabricate în România! Tehnologia de ultimă generație folosită
Și crearea sunetului potrivit nu este atât de simplă. Cercetătorii germani de la Universitatea din Dortmund au arătat în septembrie 2023 că sunetul se propagă foarte diferit în funcție de frecvență. La 160 Hz (frecvență joasă), sunetul se răspândește uniform în toate direcțiile. Dar la 5000 Hz (frecvență înaltă), apar modele de interferență: sunetul devine greu de perceput din anumite unghiuri. Mai rău, un difuzor prost plasat poate crea o diferență de până la 10 decibeli între partea stângă și cea dreaptă a mașinii. În funcție de locul lor, pietonii s-ar putea să nu audă deloc mașina.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/12/shutterstock2177103971.webp)
Astfel a apărut ideea cercetătorilor de la Societatea de Acustică din Japonia. Aceștia au vrut să creeze un zgomot universal și ușor de distins: faimosul zgomot roz. Cercetătorii au creat o bibliotecă de sunete testând două abordări: onomatopee atent selectate și „zgomot roz”, un sunet bogat în frecvențe joase care taie ușor zgomotul ambiental. Voluntarii au ascultat aceste sunete într-un studio și în condiții reale de trafic. Au trebuit să evalueze fiecare sunet și să stabilească dacă „este ușor de detectat” și „transmite un sentiment de urgență”
„Acest stimul sonor a primit cea mai mare notă datorită componentelor sale puternice de joasă frecvență și asemănării sale cu sunetul motorului unei mașini”, explică Mei Suzuki, cercetător la Societatea de Acustică din Japonia. Mai exact, aceste frecvențe joase sunt mai puțin mascate de zgomotul ambiental, permițând pietonilor să audă clar vehiculele care se apropie în orice condiții.
Pornind de la acest rezultat, echipa de cercetare nu intenționează să se oprească aici. Experții lucrează deja la sisteme de avertizare similare pentru biciclete și trotinete electrice, care prezintă aceeași problemă.
„Cercetările privind sistemele de avertizare la apropiere pentru dispozitivele de micromobilitate sunt încă relativ neexplorate. Acest lucru ar putea ajuta la reducerea coliziunilor care implică pietoni și persoane cu deficiențe de vedere”, explică cercetătorul.
Concluzia experților este că o inovație simplă ar putea salva mii de vieți.
Termenul de zgomot roz se referă la un tip de terapie prin sunet, care poate îmbunătăți calitatea somnului și poate stimula memoria și concentrarea. Din punct de vedere științific, zgomotul roz, cunoscut și sub denumirea de zgomot 1/f, este un zgomot fractal sau fracțional. Este vorba despre un semnal sau un proces care are un spectru de frecvență mai echilibrat decât zgomotul alb, în care puterea spectrală scade invers proporțional cu frecvența.
Cu alte cuvinte, zgomotul roz are mai multă energie în frecvențele joase și mai puțină în cele înalte, ceea ce îl face să fie perceput mai uniform și mai natural de urechea umană. În aceste condiții, zgomotul roz reprezintă o opțiune mai liniștitoare pentru unii oameni. Acesta are un ton mai scăzut decât zgomotul alb, are încă toate sunetele audibile, dar frecvențele inferioare sunt amplificate, iar frecvențele mai înalte sunt diminuate. Cheia zgomotului roz este aceea că frecvențele mai înalte sunt mai puțin intense, calitate care îl face mai confortabil pentru ascultare prelungită și mai puțin obositor pentru urechea umană. aflăm de la specialiștii de la WebMD.
Zgomotul roz este un sunet constant în fundal. Acesta filtrează sunetele care pot distrage atenția, cum ar fi oamenii care vorbesc tare sau mașinile care trec pe stradă. Acest tip de zgomot funcționează prin distribuirea energiei sonore într-un mod care scade odată cu frecvența. Acest lucru înseamnă că, pentru fiecare octavă de frecvență, puterea zgomotului scade la jumătate. Adică, fiecare interval de octavă poartă o cantitate egală de energie a sunetului.