Auto

Piata auto a ajuns la nivelul de acum 13 ani, dupa 6 ani de scaderi consecutive

28 Jan, 15:18 • Redactia DailyBusiness
Piata auto din Romania a scazut cu peste 6% in 2013, coborand pana la nivelul din urma cu 13 ani, dupa 6 ani consecutivi de contractii, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Piata auto a ajuns la nivelul de acum 13 ani, dupa 6 ani de scaderi consecutive

Semestrul II al lui 2013 a inregistrat
o crestere destul de importanta a vanzarilor raportate, ceea ce a dus
la cresteri – in anumite luni chiar importante – fata de lunile
similare din 2012. Ca urmare, pentru aceasta perioada (sem. II)
consemnam o crestere medie a pietei de 5,7% fata de aceeasi perioada
din 2012, din care la autoturisme de 9,7%.

Cu toate acestea, la sfarsit de an se
inregistreaza o scadere generala a pietei de 6,3%, din care la
autoturisme de 4,8%.

Si pe plan european observam o evolutie
negativa in 2013 a principalelor piete europene, care, pe segmentul
autoturisme inregistreaza scaderi semnificative, astfel: Franta
-5,7%, Italia -7,1%, Germania -4,2%.

In continuare, vanzarile pe piata din
Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele
juridice (74% din totalul volumelor in 2013 fata de 70% in 2012). In
ceea ce priveste situatia pe luna decembrie (in care a functionat
Programul “Rabla”), raportul este la nivelul mediei anuale, adica
25% vs. 75%.

In plus, in 2013, vanzarile de
autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a
vehiculelor rulate din import, care au continuat sa creasca pana la
un volum de peste 266.000 unitati, din care 221.800 autoturisme
(crestere de 27% fata de 2012). Din aceste cifre, rezulta ca, la
fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vandut in
Romania, au fost aduse alte 3,8 rulate!

La un volum total de 410.997 unitati
fabricate, anul 2013 inregistreaza un record absolut in ceea ce
priveste volumul productiei autohtone
, dar si o crestere procentuala
semnificativa de 21,7% fata de anul 2012, cifra datorata in
exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza o crestere
de 25,8% (volum total 410.959 unitati). 

In cifre absolute, fata de aceeasi
perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 73.232 mai multe
autovehicule.
Volumele cele mai mari le-au
inregistrat Dacia Duster (123.213 unitati), urmata de Dacia Sandero
(119.228 unitati), Dacia
Logan ( 84.050 unitati) si Ford B-max(68.339 unitati).

La un volum de 362.869 unitati
exportate, inregistram si la acest capitol o crestere semnificativa
in 2013 (+9,6%), comparativ cu anul 2012. Cresterea se datoreaza in
exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus de 13,1%.

Cel mai exportat model in 2013 a fost
Dacia Duster
 (118.901 unitati), urmat de Sandero (114.102 unitati),
Ford B-max (68.353 unitati) si Dacia Logan (43.373 unitati).

Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ 88% din productia nationala a fost exportata, fapt ce face ca in
cometul cu autovehicule sa se inregistreze un sold pozitiv important
al balantei comerciale, iar industria auto contribuie si in acest an,
in mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al Romaniei.

Cu un volum total de 8.070 unitati
vandute in luna decembrie (cea mai buna luna decembrie din ultimii 3
ani
), ajungem in 2013 la un total de 82.011 unitati (din care 68.702
autoturisme), adica un volum cu 6,3% mai mic fata de 2012. Scaderea
este mai mica la autoturisme, respectiv – 4,8%.

Este de remarcat faptul ca, pentru
prima data in ultimii trei ani, remarcam o crestere a trei
trimestre succesive ale aceluiasi an
dar si faptul ca toate cele 6 luni ale semestrului II 2013 au inregistrat volume mai mari
comparativ cu cele similare din 2012. In mod cert, acest dezechilibru intre cele doua
semestre vine din lansarea tarzie a Programului „Rabla”.

La autoturisme, topul pe marci la
sfarsitul anului 2013 este condus de catre Dacia, cu 22.727 unitati vandute (33,1%
din total), urmata de Volkswagen (7.447 unitati /10,8%), Skoda (5.516 unitati / 8%),
Renault (4.088 unitati / 6%), Ford (3.727unitati / 5,4%), si Opel (2.786 unitati / 4,1%).

Pe modele, Dacia Logan ramane pe primul
loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda Octavia si Volkswagen Golf, acestea 5,
totalizand impreuna peste 36% din piata.

Analizand segmentarea pe clase,
remarcam faptul ca in anul 2013, cele doua clase cu vanzari importante (B si C
acopera peste 2/3 din total piata) revin in teritoriul pozitiv, toate celelalte (exceptie
facand clasa F) fiind pe minus, cu scaderi peste media generala (-4,8%), cuprinse intre 12% si
27%!.

In functie de tipul de combustibil, in
2013 continua cresterea ponderii
autoturismelor cu motoare diesel, care
ajung la 53,8% din piata, fata de 51,3% cat se inregistra in anul 2012. Este
explicabil daca avem in vedere faptul ca volumele realizate

pe segmentul autoturismelor diesel au
scazut cu doar 0,2%, in timp ce scaderea inregistrata de autoturismele pe
benzina a fost de 10,3%.

Un alt aspect pe care il mentionam in
analizele noastre lunare la acest capitol, este gradul in care motorizarea diesel este
prezenta in vanzarile unor marci sau modele.

La acest criteriu, opt din primele zece
marci, inregistreaza vanzari cu motorizare diesel peste 50% (trei dintre ele chiar peste 85%),
situatie care se mentine si la modele, unde 8 dintre modele inregistreaza un procent de
peste 50% motorizare diesel din vanzarile respectivei marci (la trei dintre modele, acest
procent trecand de 80%).

In ceea ce priveste vehiculele
comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o scadere mai puternica a pietei (-18,1%)
– datorata aproape in totalitate absentei de pe piata a vehiculelor consacrate din
productia interna -, dar si faptul ca peste 47% din piata este acoperit de primele trei marci
(Dacia, Ford, Renault).

„A fost un an mult mai dificil decat era
estimat pentru sectorul auto, atat in Romania cat si restul Uniunii Europene. Piata
autohtona s-a contractat insa si mai mult comparativ cu cea din UE (-1,7%), in special
datorita unui cumul de factori negativi, dintre care se detaseaza accesul dificil la sursele de
finantare si disponibilitatea importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul
unei puteri de cumparare mult reduse ale cetatenilor romani in comparatie cu cei din alte
state europene”, au conchis reprezentantii APIA.