- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Politica anti-criza in piata auto: Dealerii importa masini ca sa le exporte

20 May, 00:01 • razvan.codorean
Piata auto romaneasca se afla in pragul colapsului, falimentul multor importatori si dealeri fiind evitat, in prezent, doar printr-o masura originala: exportul masinilor... importate. Potrivit specialistilor, fara efectele acestei strategii, scaderea vanzarilor, de peste 50%, ar fi mult mai accentuata.
Politica anti-criza in piata auto: Dealerii importa masini ca sa le exporte

Importa masinile la un pret destul de mic, avand in vedere coeficientul de tara (care reflecta nivelul de trai si puterea de cumparare din fiecare tara, in planurile de tarifare ale producatorilor auto), iar apoi le trimit in Germania, Franta si alte piete vest-europene cu un adaos comercial care le permite sa supravietuiasca. Acesta este modul in care multi dintre importatorii si dealerii auto din piata auto romaneasca rezista in fata crizei, spun surse din piata auto locala.
[gallery:14]
O simpla comparatie intre vanzarile raportate la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile si cele ale Registrului de Inmatriculari Auto arata, la nivelul lunii aprilie, o diferenta de aproape 4.000 de automobile. Conform APIA, s-au vandut 14.884 de masini noi in aprilie, insa au fost inmatriculate doar 11.052. Unde este diferenta? Specialistii din industria auto spun ca este vorba de exporturile mascate.

„In vremuri de criza, importatorii cauta si ei sa se descurce asa cum pot”, spune analistul auto Dan Vardie, directorul Autoshow, pentru DailyBusiness.ro. „In conditiile in care cererea de masini pe piata romaneasca este foarte mica, este normal ca dealerii sa caute piete noi, cum este cea germana, acolo unde „Programul Rabla” vinde foarte bine Dacia si masinile coreene”, explica analistul.

Specialistii spun ca afacerea este destul de controversata, pentru ca importatorii aduc masinile la un pret raportat la puterea de cumparare a romanilor, iar apoi le exporta, chiar daca nu cu un profit foarte mare, insa pe plus.

„E o problema controversata in care toata lumea pastreaza tacerea. Nimanui nu ii convine sa recunoasca astfel de practici, sa recunoasca ca are probleme”, a declarat analistul auto Adrian Mihaltianu, pentru DailyBusiness.ro.

Fenomenul nu este unul nou, insa in ultimele luni, pe fondul crizei, afacerea a luat o amploare tot mai mare. In februarie, de exemplu, din cele 9.082 de masini noi declarate vandute, doar 7.183 au fost inmatriculate, iar in martie, din 13.484 de automobile declarate ca fiind vandute in Romania, numai 8.123 au fost inmatriculate. Luna martie coincide cu momentul de maxima crestere a vanzarilor de masini prin Programul Rabla din Germania.

„Luati in calcul si faptul ca multe dintre masinile inmatriculate sunt la mana a doua, sau cumparate in strainatate si aduse in Romania si o sa va dati seama de situatia reala din piata auto romaneasca”, a explicat Dan Vardie.

Spre comparatie, in 2008, in ianuarie, erau vandute 19.712 masini noi si inmatriculate 29.499, in februarie APIA raporta 22.651 de automobile noi vandute, iar Registrul de Inmatriculari 21.425, in martie raportul era de 25.060-23.112, iar in aprilie 2008, din 23.171 de masini noi livrate, numai 22.945 de unitati erau inmatriculate.
[quote=Dan Vardie, analist auto]Cred ca APIA ar trebui sa isi restructureze modul de colectare si prezentare a statisticilor din piata auto. APIA trebuie sa prezinte situatia reala din piata romaneasca, ce se vinde intr-adevar in Romania[/quote]

Loganul ramane rege, coreenele sunt tot mai cautate

Trecand dincolo de cat de reale sunt datele APIA privind vanzarile de pe piata romaneasca, pe care nici asociatia si nici importatorii nu sunt dispusi sa le comenteze, statistica (detalii puteti citi aici) arata ca cele mai cautate masini sunt in continuare Dacia Logan, Renault Clio, Kia C’eed si Hyundai Accent.

Pretul este cel care face piata in prezent„, spune analistul auto Adrian Mihaltianu, estimand ca acesta va fi trendul pe care va merge piata auto pe tot parcursul acestui an. „Oamenii aleg, in principal, masinile mai convenabile din prisma raportului pret-calitate-service”, spune analistul.

Ce se va intampla in continuare? Vom asista la noi reduceri de preturi? Vor fi lansate modele noi? Sunt intrebari la care analistii evita sa dea raspunsuri ferme.

„Piata auto este intr-o adevarata zona crepusculara. Daca pana in anii trecuti, puteam estima trenduri atat la nivel de model cat si pret, acum este absolut imposibil. Se vand si masini ieftine, si scumpe, se vand masini de clasa A dar si C etc., insa nu mai putem vorbi de o moda, de tendinte”, spune Vardie.

[quote=Dan Vardie, analist auto]Piata a devenit un fel de jungla unde fiecare are propriile legi – unii reduc preturile la minim, altii merg pe pachete de optionale gratuite, altii tin de pret pentru ca nu mai au de unde sa scada[/quote]
Specialistii se asteapta ca, pe ansamblul acestui an, piata sa ramana la jumatate fata de cea de anul trecut. Singurele raze de speranta vin din perspectiva relansarii creditarii, odata cu relaxarea rezervelor minime obligatorii, insa, in conditiile in care bancile isi repatriaza lichiditatile catre bancile-mama, sansele sunt destul de reduse.

Salvarea ar putea veni, in opinia specialistilor, din dezvoltarea unui puternic sistem de vanzari buyback, in care preturile masinilor inlocuite sa fie calculate corect, iar dealerii sa aiba capacitatea financiara de a sustine un astfel de sistem de rate intins pe perioade de pana la 5-10 ani.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru Grindeanu
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru ...
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare după explozia din Rahova
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare ...
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea zodiilor
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea ...
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul viitor
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul ...
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze