- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Principala miza a noii taxe auto: atacarea masinilor Euro 3 si a pietei second-hand

01 Apr, 00:01 • razvan.codorean
Noua forma a taxei de prima inmatriculare, ce se afla de luni in dezbatere publica, are drept miza taxarea masinilor Euro 3, acest tip de automobile second-hand fiind cea mai mare amenintare pentru producatorii si importatorii de masini noi, estimeaza, pentru DailyBusiness, specialistii din piata.
Principala miza a noii taxe auto: atacarea masinilor Euro 3 si a pietei second-hand

Ideea promovata de guvern conform careia noua taxa auto este una ecologica, in genul „poluatorul plateste”, este falsa, discriminatorie si indreptata direct impotriva pietei second-hand, declara, pentru DailyBusiness, Liviu Dobrin, directorul Autovit, unul dintre cele mai mari targuri auto din tara, cu afaceri de peste 2,6 milioane de euro in 2006.

„In conditiile in care peste 70% din masinile second-hand aduse din strainatate au Euro 3, guvernul a cautat o formula care sa le taxeze suplimentar, pentru a proteja producatorii si importatorii de automobile”, spune Dobrin care estimeaza ca noua formula va crea o noua bariera in calea importurilor de masini de 4-5 ani vechime din Occident, principala amenintare la adresa dealerilor de autovehicule noi.

„Noua taxa are un profund caracter discriminatoriu si pentru simplul fapt ca plateste doar cel care isi inmatriculeaza, nu si cel care circula”, mai spune Dobrin. „Daca era taxa de poluare, trebuia sa o plateasca toata lumea. Marii poluatori sunt deja in circulatie”, a mai spus directorul Autovit.

Conform noii formule a taxei auto, proprietarii de masini Euro 3, care nu au trecute in cartea tehnica emisiile de CO2, au doua optiuni. Fie vor face o evaluare a emisiilor de dioxid de carbon la RAR, pe cheltuiala proprie, fie accepta taxarea in functie de celelalte emisii de poluanti. Oficialii de la Registrul Auto Roman au declarat ca taxa pentru determinarea CO2 este de circa 2.000 de lei.

Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, crede ca prin aceasta prevedere, statul, dar mai ales RAR-ul va incerca sa „ciupeasca” ceva bani de la romanii care vor sa isi aduca masini second din Occident.

„Problema cu nivelul de CO2 e mai simpla decat se crede. Orice automobil Euro 3, produs dupa 2000, a fost construit si omologat luandu-se in calcul nivelul de poluare, inclusiv de CO2”, explica Carp.

„Era mai simplu ca RAR sa creeze o baza de date cu codurile VIN, ce arata nivelul de poluare standard ale modelelor Euro 3, care sa poata fi accesat on-line de catre proprietarul masinii, normal, contra unei taxe modice, decat sa il chemi pe om la teste peste teste”, a mai spus analistul auto.

„Aceasta prevedere e un fel de ciupeala a RAR-ului, din care isi scot si ei banii de investitii”, a mai spus fostul director APIA.

Aglomeratie la Registrul Auto Roman

Liviu Dobrin, directorul Autovit, se intreaba, pe de alta parte, cum va rezolva RAR-ul problema valului de teste cu care se va confrunta dupa 1 iulie, cand va intra in vigoare taxa. In Romania exista doar trei laboratoare specializate in stabilirea nivelului de poluare auto, unul la RAR Bucuresti, altul la uzina Dacia si al treilea la uzina Ford de la Craiova.

„Avem acum foarte multe masini aduse in tara, Euro 3, care nu au fost inmatriculate pentru ca proprietarii asteapta sa intre noua taxa. Va fi o nebunie, cu cozi de zile intregi, cu birocratie si tot tacamul. Sunt unele masini care au trecut nivelul de CO2 in carte, altele care nu il au”, a mai spus Dobrin.

Oficialii de la Registrul Auto Roman spun, in replica, ca sistemul de testare va functiona la parametri normali, la fel cum lucreaza si in prezent. In Bucuresti, de pilda, RAR are doua linii de testare, iar anul viitor vrea sa achizitioneze un nou laborator, cu o investitie de 2 milioane de euro.

„Nu vor fi probleme, se pot face programari, exista intr-adevar un termen de asteptare dar aceste lucruri se intampla si in prezent. Nu este nimic anormal”, a declarat Adrian Crit, sef serviciu Consultanta RAR.

Taxarea pe nivelul de CO2, inutila din 2010?

Contestatarii noii formule a taxei auto spun ca taxa pe poluare va deveni inutila in cel mai scurt termen, in conditiile in care Uniunea Europeana lucreaza la o directiva cu privire la emisiile de carbon, care va fi aplicata in toate tarile UE din 2010.

„Ei au cautat o formula pentru a pune frana importurilor de masini Euro 3. Iar formula a fost simpla. Cum sa ii facem sa plateasca cel mai mult pe cei care au aceste masini, sa ii descurajam sa cumpere masini mai vechi de Euro 3 si sa cumpere automobile Euro 4, preferabil noi, din productia autohtona sau de la dealerii din piata”, a declarat Liviu Dobrin, directorul Autovit.

„In conditiile in care, peste numai 2 ani, va fi aplicata o lege europeana privind nivelul de poluare, o astfel de taxa nu isi mai are rostul. E inca un impozit in plus, pus pe capul romanilor”, a mai spus oficialul Autovit.

Autoritatile cred insa ca noua formula a taxei auto este una excelenta, in actuala conjunctura economica. Ministrul Varujan Vosganian a declarat ca prin noua taxa, se impusca practic doi iepuri- se taxeaza masinile poluante si se gasesc bani pentru proiectele de mediu.

Ministrul Economiei si Finantelor a declarat, luni, dupa sedinta de guvern in care s-a parcurs intr-o prima lectura noua forma a taxei, ca statul nu va mai castiga atat de mult ca anul trecut, deoarece romanii vor plati o taxa semnificativ mai mica, iar fondurile, estimate la 60 de milioane de euro in 2008, vor avea destinatie stricta, si anume proiectele de mediu, lucru care, spune Vosganian, a fost apreciat de Bruxelles.

Formula de calcul, publicata marti pe site-ul MEF

A treia formula a taxei auto prevede taxarea noxelor in proportie de 70% si a dioxidului de carbon in proportie de 30%, a declarat luni ministrul Mediului, Attila Korodi, iar acest principiu se aplica pentru masinile euro 3 si euro 4. Noua formula va fi publicata marti pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor.

„Noua formula a taxei imbina principiile europene (…) vom taxa noxele si dioxidul de carbon, in proportie de 70%, respectiv 30%”, a precizat Korodi.

Potrivit formei asupra careia s-a convenit cu Comisia Europeana, pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2 vor fi luate in calcul emisiile de oxid de azot si alte noxe, iar in cazul masinilor Euro 3 si Euro 4 – emisiile de CO2 inscrise in cartea tehnica. Masinile care au Euro 5 vor beneficia de taxa zero.

Potrivit noii metode de calcul a taxei de prima inmatriculare, proprietarii va trebui sa plateasca o taxa care va reprezenta 2%-3% din valoarea masinii, a declarat ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.

„De exemplu, pentru un autoturism Dacia Logan de 1.400 cm3, taxa va fi de 246 euro (3% din valoarea masinii), iar pentru un Volkswagen Passat de 1.900 cm3 – de 570 euro (aproximativ 2% din valoarea masinii)”, a spus ministrul Vosganian.

Comparativ cu valoarea actuala a taxei, noua taxa auto va scadea pentru un Renault Clio cu o vechime de cinci ani de la 1.000 de euro la 600, iar pentru un Renault Megane cu o vechime de trei ani de la 1.250 de euro la 840. „Cu cat au o tehnologie mai veche si emit mai multe noxe, cu atat taxarea este mai mare”, a explicat Vosganian principiul aplicat.

In ceea ce priveste autoturismele noi, ministrul a precizat ca pentru unele masini taxa va inregistra o „usoara crestere”, dar a apreciat ca noua forma a taxei este „mai degraba un stimulent pentru industria autohtona de automobile”.

„Ramane de vazut cum va arata noua formula de calcul a taxei”, spune Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania.

„Noi suntem de acord cu denumirea de taxa de poluare, cu ideea taxarii pe emisiile de CO2 si alte noxe, acesta fiind trendul european in materie. Cred insa ca se putea gasi o forma mai simpla, o grila mai transparenta. Vom vedea marti cum va arata grila si cu siguranta ne vom spune punctul de vedere”, a spus Stroe care a precizat ca o astfel de taxa de poluare era dificil de aplicat pentru intreg parcul de automobile din Romania.

„Cred ca este o decizie mai mult politica decat una tehnica, cea la care asistam. Daca s-ar fi aplicat la toate automobilele, ar fi insemnat sa afecteze circa 2 milioane de romani. Ceea ce, in actualele conditii politice, e destul de dificil de luat in calcul”, a mai spus Stroe.