Auto

S-au crezut castigatorii crizei. Cum a reusit Dacia sa se autosaboteze

19 Jun, 00:07 • razvan.codorean
Uzina Dacia de la Mioveni si-a intrerupt productia, pentru trei zile (18, 19 iunie, respectiv 2 iulie) din lipsa de comenzi. Ca sa nu ramana cu stocuri, conducerea companiei a decis sa inchida portile fabricii, la fel cum a mai facut-o si in trecut. Dincolo de "micile reglaje", cum au fost caracterizate aceste intreruperi de activitate, Dacia este precum un bolnav care refuza sa creada ca trebuie sa mearga la spital.
S-au crezut castigatorii crizei. Cum a reusit Dacia sa se autosaboteze

Modelul de business de la Dacia poate fi predat, fara indoiala, studentilor de la economie. Atat pentru lucrurile bune, cat si pentru greselile facute.  De la extaz la agonie, de la senzatie la dezamagire, producatorul roman continua sa ne ofere un adevarat spectacol.

Francezii care conduc uzina din Romania au fost nevoiti, in aceste zile, sa opreasca din nou productia. Asta dupa ce, tot din lipsa de comenzi, au mai trimis acasa muncitorii in doua randuri, in decembrie 2011 si in perioada 30 martie – 2 aprilie 2012. [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dacia-isi-intrerupe-activitatea-pentru-trei-zile-77570/]Toate detaliile aici.[/url]

“Este curios faptul ca Dacia nu intelege adevaratul motiv al crizei in care se afla. Loganul, motorul vanzarilor din ultimii ani, este imbatranit moral. Nu il mai cumpara decat cei care vor sa scape de rable”, spune analistul auto Razvan Marinescu. 
[img=3052][/img]

“In tot acest timp, concurentii nu au stat pe ganduri si au lansat masini in piata la preturi similare. De ce sa mai cumparam Logan? Este o masina buna, insa clientii vor mai mult. Este natural”, a mentionat Marinescu.

Anul trecut, in aceiasi perioada, DailyBusiness.ro ridica mai multe semne de intrebare legate de strategia Dacia. [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/marirea-si-decaderea-daciei-cum-a-ajuns-motorul-exporturilor-sa-se-inece-ca-tiganul-la-mal-65606/]Expertii citati atunci[/url] se intrebau cand oare va intelege Dacia ca Loganul este depasit moral si ca “artificiile” de design nu fac altceva decat sa amane in destin implacabil care are legatura cu scaderea vanzarilor.

Ce s-a intamplat de atunci? Succesorul Dacia, noul Logan 2 sau Solenza cum mai este numit pe surse, continua sa se lase asteptat, la fel ca si modelul de clasa mica Dacia City si noul Sandero.

Ce am primit in schimb? Dacia Lodgy – modelul de familie fabricat in Maroc. Masina este mult prea nou lansata pentru a putea vorbi despre cifrele de vanzari. Cert este ca nu va atinge, cu siguranta, recordurile batute de Logan si Duster.

„Orice gama de masini are maxim 8 ani de productie. Cu Loganul s-au intins peste masura. Daca in Romania s-a vandut destul de bine, la export vanzarile au inceput sa scada odata cu incheierea programelor Rabla. Cu ce a ramas Dacia? Cu Duster-ul care este inca un succes, insa ramane de vazut pentru cat timp, cat le va lua occidentalilor sa se plictiseasca de el, si cu Sandero care a imbatranit si el”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, analistul auto Mihnea Vasiliu.
[img=3050]Dacia City[/img]

Ce spune oficial Dacia? “Cauzele intreruperii activitatii o reprezinta scaderea comenzilor si acumularea de stocuri atat pe platforma Mioveni, cat si in reteaua comerciala, fapt care necesita adaptarea programului de productie la nivelul comenzilor”, afirma reprezentantii companiei, intr-un comunicat de presa.

Ce arata datele de vanzari? Dupa un an 2011 mai prost decat precedentul, in 2012 compania continua sa ramana liderul pietei locale, cu 7.882 unitati vandute in primele cinci luni (27,2% din totalul pietei), releva [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/piata-auto-continua-sa-scada-12-in-primele-cinci-luni-77534/]datele APIA[/url]. Pe ansamblu, piata a scazut cu 12%.

Pe modele, ca urmare a Programului Rabla, Dacia Logan o inregistrat chiar o crestere de 57,8% si a ajuns la un volum total de 4.089 unitati vandute in 2012, cu care ocupa confortabil pozitia de lider, urmat de Duster – 2.237 unitati. Numai ca nu-i de ajuns pentru cadenta de productie de 1.389 autovehicule pe zi.

Asa ca exportul reprezinta adevarata afacere. Iar acolo, producatorul de la Mioveni sta tot mai prost.  Relevante sunt datele de pe principala sa piata, cea franceza.

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dacia-se-retrage-de-pe-pozitii-in-franta-vezi-cat-au-scazut-inmatricularile-77135/]Inmatricularile de autoturisme Dacia[/url] in Franta au scazut in primele cinci luni ale anului cu 23,2%, de la 40.377 unitati in intervalul similar din 2011, la 31.477 unitati. Cota de piata detinuta a scazut de la 40,04%, in urma cu un an, la 3,25%, potrivit datelor publicate de Comitetul Constructorilor Francezi de Automobile. 

[b]Francezii constientizeaza criza, insa reactioneaza greu[/b]

Conducerea companiei stie foarte bine cum sta realitatea. Gama Logan e deja imbatrainita moral. Alti producatori, dupa 5-7 ani, schimba linia. Dacia produce Loganul din 2004. 

Vice-liderul sindicatului de la Automobile Dacia, Ion Iordache, recunoaste ca Dacia are cel putin o problema. 
“Ne aflam, acum, la finalul unui ciclu, la un nou inceput. Am dezvoltat o serie de automobile, acum le ducem sa fie produse in alte uzine din lume,  iar noi trebuie sa ne concentram pe o noua gama”, a spus Iordache, pentru DailyBusiness.ro.

Cu ce oferte spera Dacia sa revina in prim plan? Oficial nu se spune nimic. Pe surse au aparut informatii privind lansarea noului Logan, botezat Solenza, si a unei masini de clasa mica, Towny sau City. Interesant este ca cele doua modele ar urma sa fie lansate in 2014-2015. 
[img=3051]Dacia Solenza[/img]

Noul Logan, construit pe platforma Renault Fluence, ar urma sa fie o berlina cu cinci locuri, cu o lungime de 4,8 metri si o gama de motoare pe benzina, de la 95 la 150 CP, si Diesel de la 90 la 130 CP. Noul Logan ar urma sa fie o masina „mai germana, mai nordica, onesta ca un Volkswagen” si ieftina ca „legendarul” Logan, prima ”masina globala” a producatorului de la Mioveni.

Toate detalii despre noul automobil le puteti citi in analiza DailyBusiness.ro [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dacia-nostalgica-noua-generatie-logan-s-ar-putea-numi-solenza-73362/]“Dacia „nostalgica”: Noua generatie Logan s-ar putea numi Solenza”[/url]

Despre Towny, DailyBusiness.ro a scris, recent, ca ar urma sa fie lansata in 2015 la un pret de 5000 de euro. Noul model va avea un motor de 1,2 litri pe benzina si probabil, un propulsor diesel, mai mic decat cel actual de 1,5 litri dCi. Va fi construit la uzina din Maroc, insa francezii nu exclud varianta ca acesta sa fie asamblat si in Romania din 2014. Principalii sai rivali vor fi Peugeot 107, Toyota Aygo, Chevrolet Spark sau Citroen C1. [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dacia-pregateste-towny-noua-masina-de-5-000-de-euro-76894/]Toate detaliile le puteti citi aici.[/url]

Opt modele Dacia au fost lansate pana in prezent si anume: Dacia Logan, Dacia Logan MCV, Dacia VAN, Dacia Logan Pick-Up, Dacia Sandero, Dacia Sandero Stepway, Dacia Duster si Dacia Lodgy. In vara urmeaza modelele Dacia Dokker si Dokker Van.