- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Scenariu pentru 2010: Mitsubishi Lancer si Mercedes clasa A, \”made in Romania\”

18 Mar, 00:02 • razvan.codorean
Romania ar putea produce, pana in 2010, cel putin patru marci diferite de automobile. Dacia-Renault, Ford, Mitsubishi si Mercedes Benz ar putea construi, in urmatorii 2-3 ani, pana la 1 milion de automobile anual, estimeaza, pentru DailyBusiness, specialistii din piata auto.
Scenariu pentru 2010: Mitsubishi Lancer si Mercedes clasa A, \made in Romania\

Printre noile productii romanesti s-ar putea afla modelul Mitsubishi Lancer si Mercedes clasa A.

Romania este privita ca un adevarat „El Dorado” de catre marile firme producatoare de automobile din lume. Terenul nu foarte scump, facilitatile oferite de statul roman, forta de munca ieftina si calificata, dar si traditia in domeniul constructiei de automobile atrag investitorii dispusi sa isi reloce o parte din productie.

„Romania este atractiva in foarte multe domenii. Cred insa ca acum a devenit si mai atractiva odata cu succesul demonstrat de Renault care a facut din Logan o adevarata locomotiva pentru afacerile sale la nivel global, iar o alta confirmare a venit de la Ford care, iata, va incepe in acest an productia in Romania”, a declarat, pentru DailyBusiness, Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania.

„Interesul este dat atat de cresterea vanzarilor auto pe piata europeana cat mai ales de explozia vanzarilor in tarile foste comuniste si mai ales piata fostei URSS, iar Romania, membra UE, se afla chiar la mijloc intre cele doua piete. Este intr-o pozitie strategica”, a explicat Stroe.

Printre companiile interesate de Romania se afla producatorul japonez Mitsubishi si cel german Mercedes Benz. Daca despre interesul Mercedes nu exista decat informatii vehiculate in presa, oficialii trustului german preferand mai intai sa isi faca o evaluare cat mai concludenta privind economia romaneasca, in cazul Mitsubishi contactele sunt destul de evoluate, conducerea grupului japonez vizitand recent Romania, intalnindu-se cu premierul Tariceanu si interesandu-se de posibilele locatii pentru demararea unei investitii cifrate de surse din piata undeva la 100 de milioane de euro.

Analistii auto spun ca, dincolo de Mercedes si Mitsubishi, nici General Motors nu a renuntat total la ideea de a investi in Romania, mai cu seama ca are o vasta retea de producatori de piese auto care, ani la rand, au lucrat pentru Daewoo, compania preluata la nivel global de americani.

Noul Lancer, produs in Romania?

Interesul Mitsubishi pentru Romania este major si isi are radacinile in succesul pe care producatorul japonez il are in pietele europene, odata cu lansarea noii game de modele, considera expertii din piata auto.

„Au realizat anul trecut un record de vanzari in Europa, inclusiv pe piata romaneasca. Colt-ul, mai ales, are un succes de piata semificativ, iar in ultima vreme nou lansatul Lancer beneficiaza de o cifra de afaceri foarte buna atat in UE cat si pe piata rusa si ucraineana”, spune analistul auto Razvan Codorean.

„Au o fabrica in Olanda, dar care nu face fata productiei si de aceea au nevoie urgenta de o noua capacitate de productie”, spune Codorean care crede ca, in Romania, modelul pe care l-ar putea produce Mitsubishi ar fi in special noul Lancer.

„Masina se fabrica acum in Japonia si vine in UE cu 10% taxe vamale. In conditiile acestea, e normal interesul lor pentru a-l produce in Europa si a scapa astfel de taxe, fapt ce va reduce pretul modelului”, a mai spus analistul.

Fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, Marius Carp, crede ca interesul japonezilor pentru Romania nu este legat neaparat de modelul Lancer.

„Daca ei vor sa faca un greenfield in Romania, asta inseamna 2-3 ani. Pana sa inceapa sa produca Lancerul, acest model va imbatrani, iar interesul pentru el va scadea”, a spus Carp, pentru DailyBusiness. „Cred ca japonezii vor mai degraba o investitie de viitor, axata pe noile modele ce vor fi lansate, cu target pe segmentul 2010-2015”, a mai spus fostul director APIA, in prezent seful retelei de dealeri de la Dacia.

Analistul auto Dan Vardie considera ca interesul lui Mitsubishi pentru Romania este dat, mai degraba, de posibilitatea de a dezvolta o fabrica de subansamble, ce ar urma sa acopere necesarul de piese pentru fabrica din Olanda a companiei.

„Mitsubishi are, intr-adevar, o problema pe piata europeana, pe care incearca sa si-o rezolve, iar o investitie in Romania ar putea fi o varianta eficienta, avand in vedere costurile din tara noastra”, a spus Vardie.

Mercedes vine pe urmele furnizorilor

Daca in cazul Mitsubishi interesul japonezilor este clar, in privinta germanilor de la Mercedes informatiile care sustin varianta unei investitii in Romania sunt deocamdata destul de putine.

„Cele doua variante pe care le luam in considerare ar fi Polonia si Romania”, a declarat, pentru Automobilwoche, un manager de varf al companiei germane. Informatia a fost confirmata si de cei mai importanti distribuitori Mercedes. Producatorul german vrea sa definitiveze in prima jumatate a anului conceptul tehnic pentru urmatoarea generatie de automobile Clasa A si Clasa B, care vor aparea pe piata din 2011.

„Mercedes ar urma sa vina in Romania pe urmele furnizorilor sai”, explica analistul auto Adrian Mihaltianu. „In ultimii ani, in Romania, numarul producatorilor de piese auto a crescut foarte mult, iar multi dintre ei lucreaza atat pentru Renault, cat si pentru Mercedes si Ford. Acesta este, de altfel si unul dintre motivele pentru care Ford a ales tara noastra, iar Mercedes ar putea fructifica, de asemenea, aceasta oportunitate. Nimeni nu se duce sa investeasca intr-o tara in care nu are o industrie adiacenta bine dezvoltata”, a mai spus el.

Faptul ca industria subansambelor auto este in continua dezvoltare in Romania este demonstrat si de cifrele de afaceri ale companiilor ce dezvolta astfel de oferte.

Yazaki Romania, de pilda, una dintre filialele locale ale producatorului japonez de componente auto Yazaki, a raportat, in ultimii doi ani, cifre de afaceri de peste 100 de milioane de euro, aproape dublu fata de 2005. Printre clientii sai se afla Dacia, Ford si General Motors.

Un alt producator important este concernul francez Valeo, care a raportat in 2006 un profit net de 3,8 milioane de euro, cu 65% mai mare decat cel din 2005 si o cifra de afaceri de 78 milioane de euro, in crestere de la 58 milioane de euro, pe fondul cresterii comenzilor din partea Dacia.

Pe de alta parte, grupul american Johnson Controls a anuntat ca vrea sa deschida, in Craiova, o fabrica de scaune si tapiterie pentru uzina Ford. Grupul lucreaza deja pentru Dacia, fiind unul dintre cei mai importanti furnizori pentru Dacia-Renault, alaturi de timisorenii de la Elba.

General Motors se intoarce?

Analistul auto Dan Vardie nu exclude ca si General Motors sa se intoarca in Romania dupa ce a renuntat prea usor la Daewoo si investitia de la Craiova.

„General Motors continua sa fie interesata de Romania. Chiar daca au renuntat la uzina din Banie, asta nu inseamna ca vor renunta la furnizorii din Romania si posibilitatea de a deschide o uzina aici”, a spus Vardie. „Din pacate, insa, politica lor este una oarecum ezitanta si merge pe alte premise, unele mai prudente in ceea ce priveste investitiile de viitor. Cred insa ca nu au exclus Romania de pe lista posibilelor locatii de productie, in viitor”, a mai spus Vardie.

Timisoara si Campulung, posibile locatii pentru viitoarele fabrici auto

Analistii auto considera ca cele mai bune locatii pentru deschiderea unor eventuale capacitati de productie in Romania ar fi Timisoara, locul unde s-au mai produs automobile, pe vremea comunismului, si Campulung, o locatie cu traditie in industria auto, unde au crescut celebrele ARO.

„Locatii sunt destul de multe. Cred insa ca diferenta va fi facuta de valoarea terenurilor, facilitatile oferite, nivelul de pregatire a fortei de munca si, poate cel mai important, prezenta unei infrastructuri fezabile”, spune analistul auto Razvan Codorean.

„Un alt factor luat in calcul, de pilda, in cazul Mercedes, ar urma sa fie cel legat de apropierea de furnizori. Astfel, daca germanii vor veni in Romania, cu siguranta vor deschide o fabrica in Transilvania, acolo unde au majoritatea furnizorilor. La fel in cazul General Motors, care s-ar duce spre Oltenia, iar Mitsubishi ar putea alege, de pilda, Timisoara”, a declarat analistul.

Daca toate investitiile preconizate ar urma sa fie puse in practica, Romania ar putea sa produca anual, in 2010, pana la 1 milion de automobile din care 400.000 la Pitesti, 300.000 la Craiova, iar restul in uzinele noilor jucatori intrati in piata.

Interesul major pentru Romania este confirmat, dincolo de estimarile analistilor, de chiar seful Autoritatii pentru Privatizarea Activelor Statului, Teodor Atanasiu care a declarat, duminica, ca a discutat cu doi potentiali investitori strategici pentru industria auto romaneasca, fara a le face publice numele.