Programul Rabla din 2025, care vizează subvenționarea achiziției de vehicule nepoluante, este așteptat să înceapă în luna mai, din cauza întârzierilor semnificative și a necesității de a adapta legislația și ghidurile pentru acest program. Surse din industria auto au confirmat că Ministerul Mediului nu va putea lansa programul mai devreme, din cauza schimbărilor legislative esențiale și a necesității de aprobare a bugetului de către Ministerul de Finanțe, potrivit profit.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Vești excelente pentru români! Un nou voucher Rabla care poate scădea facturile la energie
Conform discuțiilor recente, suma propusă pentru tichetul Rabla se va încadra între 7.000 și 7.500 de euro, o valoare mai mică decât propunerea industriei auto, care era de 8.500 de euro. Deși valoarea finală va fi stabilită de minister, aceasta reprezintă o ajustare față de așteptările sectorului auto.
„Suma agreată în discuțiile de până acum este undeva între 7.000 – 7.500 de euro, ceva mai redusă față de propunerea făcută de industria auto, de 8.500 de euro, dar decizia finală va fi a celor de la minister”, a declarat reprezentantul unui importator auto.
În ceea ce privește procesul legislativ, noile acte normative care vor reglementa Programul Rabla 2025 urmează să fie puse în dezbatere publică, o procedură obligatorie care durează 30 de zile. Având în vedere că la începutul lunii martie 2025 nu există încă un astfel de document, este puțin probabil ca aceasta să se încheie înainte de luna aprilie. După finalizarea dezbaterii și aprobarea în guvern, programul ar putea intra în vigoare în luna mai.
Întârzierile în implementarea programului au stârnit nemulțumiri în rândul industriei auto, care consideră că incertitudinea privind condițiile de acordare a subvențiilor afectează serios piața auto din România. Reprezentanții Dacia au subliniat că așteptările legate de program sunt chiar mai dăunătoare decât absența acestuia, având în vedere că mulți consumatori preferă să aștepte anunțul subvenției înainte de a cumpăra un vehicul, ceea ce duce la stagnarea vânzărilor.
„Nimeni nu mai cumpără mașini, dacă oamenii stau în așteptare pentru că știu că va veni o subvenție”, a spus recent Mihai Bordeanu, director general al Dacia în România, arătând că o amânare nu face bine pieței auto.
În ceea ce privește suma acordată pentru tichetul Rabla, reprezentanții industriei auto, prin APIA, au propus un sprijin de 8.500 de euro pentru achiziționarea vehiculelor electrice în 2025. Totuși, această sumă va scădea treptat în următorii ani, până la 7.500 de euro în 2026, iar în anii următori va continua să scadă, pentru ca subvenția să fie eliminată complet până în 2030.
Te-ar mai putea interesa și: Rabla pentru tractoare începe în forță! Cine primește finanțare și cum te poți înscrie!