- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Taierea salariilor bugetarilor, un mare pericol pentru piata auto

18 Jun, 00:01 • razvan.codorean
Vanzarile Dacia pe piata romaneasca risca sa se prabuseasca, pe fondul scaderii salariilor si pensiilor, a declarat Marius Carp, seful Asociatiei Concesionarilor Dacia-Renault, pentru DailyBusiness.ro. Cine nu va scapa rapid de tichetele Rabla, risca sa le vanda la un pret infim sau sa ramana cu ele in buzunar.
Taierea salariilor bugetarilor, un mare pericol pentru piata auto

Piata auto romaneasca a inregistrat in ianuarie-mai cel mai mare declin din Uniunea Europeana, de 49%. Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), vanzarile de autoturisme au scazut in primele 5 luni ale acestui an cu 32,5%, la 39.060 de unitati.
[img=738]Livrarile de automobile in luna mai si in primele 5 luni din 2010[/img]

Marius Carp, seful dealerilor Dacia-Renault, spune ca rezultatele sunt inca bune, fata de ce urmeaza in lunile urmatoare. ”Vine sezonul estival, cand vanzarile oricum scad, dar mai grav este faptul ca vor intra in vigoare reducerile de salarii si pensii, iar acest lucru va avea un impact puternic in piata auto”, a spus Carp, pentru DailyBusiness.ro.

Dacia ar urma sa fie printre cei mai afectati producatori. Dealerii spun ca multi dintre clientii traditionali ai autoturismelor romanesti sunt angajati din sectorul bugetar.

”La o familie de bugetari, daca se taie salariile cumulat cu 50%, chiar si cu tichete Rabla, putini vor mai avea cu ce sa isi cumpere o masina”, a explicat Carp.

Si analistii din piata auto se asteapta ca vanzarile sa scada puternic in urmatoarele luni. ”Vestea buna, pentru cei care vor sa isi cumpere o masina, va fi ca dealerii vor lansa, cu siguranta, promotii peste promotii, iar preturile vor scadea pana in toamna”, afirma analistul auto Razvan Marinescu, de la Auto Show.

De asemenea, este de asteptat o scadere pe piata a valorii tichetelor Rabla. „Ma astept ca tichetele Rabla sa fie din ce in ce mai ieftine. Cine nu le va vinde la timp, va ramane cu ele in buzunar”, spune Marius Carp.

In prezent, tichetele se vand pe piata libera la 1.700-2.000 lei, fata de valoarea lor nominala de 3.800 lei. ”Prin septembrie, nu o sa coste mai mult de 1.000 de lei. La cate s-au aruncat in piata (peste 160.000 – n.r.) este deja supra-oferta”, semnaleaza Razvan Marinescu.

Importatorii resimt o scadere a interesului din partea cumparatorilor. „Este jale si va fi si mai jale”, se plange un importator. ”Am ajuns sa cumparam noi de pe piata tichete Rabla si sa le dam cadou, numai sa vina clientii. Din pacate, nici asa nu sunt prea multi clienti. Singura sansa e sa renuntam la marja de profit, adica sa reducem preturile cu inca 500-1.000 de euro si sa recuperam din service, din garantie. Alternative nu vad”, a adaugat reprezentantul de vanzari, care a dorit sa isi pastreze anonimatul.

Marius Carp, seful dealerilor Dacia-Renault, se asteapta ca, pe fondul accentuarii crizei, tot mai multe dealershipuri sa se inchida. ”Sunt multi care traiesc acum din mentenanta. Daca economia nu isi revine, vor intra cu siguranta in faliment”, spune Carp.

O perspectiva anticipata si de Brent Valmar, directorul general Porsche Romania. Acesta estima recent ca numarul falimentelor sa creasca in 2010, dupa ce, anul trecut, 38 de dealeri din cei aproximativ 400 din intreaga tara si-au inchis portile.

Exportul, singura salvare

Daca pentru cei care vor sa isi cumpere o masina, vestile sunt destul de bune, ofertele promotionale devenind tot mai spectaculoase, iar tichetele Rabla tot mai ieftine, pentru comerciantii de masini se anunta vremuri grele.

Scaderea economica, taierile de salarii, declinul tot mai puternic al consumului i-au determinat pe multi dintre ei sa caute alte piete de desfacere.

”Am ajuns sa importam masini ca sa le dam mai departe in alte tari. Traim din diferenta de preturi”, spune dealerul auto intervievat de DailyBusiness.ro.

”Se intampla in principal la masinile de lux, unde cotele au fost negociate din anii trecuti. Acolo, comenzile sunt ferme si daca la noi nu se mai vand, se transfera rapid catre piete mai potente. Cam toata lumea face asta, nu numai dealerii de masini scumpe”, a precizat dealerul.

Artificiul este unul legal, insa nimeni nu vrea sa se laude cu astfel de ”performante”. Potrivit specialistilor, asa se explica multe dintre cresterile de vanzari la diverse modele auto de import.

Dacia traieste inca de anul trecut din exporturi. ”Piata romaneasca nu mai este cea mai importanta”, a declarat Jerome Oliver, seful Dacia. ”Faptul ca nu vindem atat de mult in Romania este o problema, pentru ca niciun mare constructor nu s-a dezvoltat fara ajutorul pietei locale”, a afirmat acesta.

Potrivit datelor APIA, Dacia a produs in primele cinci luni din acest an 137.206 masini, in crestere cu 30% fata de perioada similara a anului trecut. Volumul la export a crescut cu aproape 40%, pana la 125.317.

In luna mai, exporturile companiei au crescut cu 15,2%, la 27.892 de masini, in timp ce, spre comparatie, pe piata romaneasca, Dacia a vandut numai 3531 masini.

Ce masini cumpara romanii, in plina recesiune?

Potrivit datelor APIA, cele mai bine vandute masini de pe piata romaneasca sunt, in prezent, cele de clasa compacta si mica, de pana in 10.000 de euro.

In luna mai, Dacia Logan a fost lider de vanzari, cu 2.371 de masini vandute, urmat de modelele Renault Clio cu 600 unitati, Dacia Duster cu 508 unitati, Skoda Octavia (419 unitati), Ford Fiesta si Ford Focus cu 348, respectiv 321 de unitati vandute, Dacia Sandero cu 343 unitati, Dacia Logan MCV cu 309 unitati, Opel Astra (309 unitati) si Volkswagen Golf (299 unitati).
[img=737][/img]

”Majoritatea masinilor incluse in Top 10 cele mai vandute autoturisme costa maxim 10.000 de euro, iar vanzarile au fost stimulate de Programul Rabla”, spune analistul Razvan Marinescu.

Astfel, spre exemplu, Dacia Logan Laureate, cea mai vanduta varianta de la Dacia, costa in jurul a 8.000 de euro, Renault Clio vine cu o oferta de 6.200 euro cu TVA, Ford Fiesta se vinde, prin oferta din Programul Rabla, la 7.690 de euro, iar Opel Astra Clasic costa 7.785 euro.
[img=736][/img]

Unii clienti insa, in ciuda crizei, au fost dispusi sa dea mai multi bani pentru a avea masina pe care si-o doresc.

Astfel, in primele 5 luni ale anului, s-au vandut 511 modele BMW, 366 de Mercedes-uri, 350 de automobile Honda, 1.021 Toyota, 94 Land Rover, 44 de Jeep-uri dar si 22 Porsche, 14 Lexus-uri, 15 Infiniti si 12 Jaguar.

Statistica Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile arata ca in mai, fata de luna anterioara, vanzarile de vehicule au crescut cu 1,5%, la 11.852 de unitati, insa in primele cinci luni ale anului au fost livrate cu 32,7% mai putine masini, respectiv 43.791 unitati.

In luna mai au fost vandute 10.758 autoturisme, in crestere cu 3,7% fata de luna aprilie, iar in primele cinci luni au fost livrate 39.060 unitati, cu 32,5% mai putine fata de perioada similara din 2009.

Numarul vehiculelor produse in Romania a crescut in mai cu 3% (31.076 unitati), iar in ianuarie-mai au fost fabricate cu 32% mai multe masini fata de aceeasi perioada a anului trecut, respectiv 147.243 unitati.

Exporturile de masini au crescut in mai cu 17,7%, la 30.430 unitati, iar la cinci luni erau in urcare cu 39,3%, cu 133.955 vehicule livrate. Totodata, importurile au crescut in mai cu 9%, la 8.110, dar s-au redus in perioada ianuarie-mai cu 36,8%, la 29.683 unitati.