- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Taxa auto, bucuria avocatilor: Statul risca mii de procese

02 Sep, 00:07 • razvan.codorean
Noua taxa auto va aduce sute sau chiar mii de procese, pentru ca nu respecta dreptul de proprietate si legislatia europeana, afirma expertii in domeniul juridic, citati de DailyBusiness.ro. Daca va fi aplicata in forma actuala, taxa platita statului ar putea fi mai mare decat pretul masinii.
Taxa auto, bucuria avocatilor: Statul risca mii de procese

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/noua-taxa-auto-aprobata-de-guvern-67495/]Noua taxa auto[/url], aprobata de Guvern, va incurca si mai mult situatia de pe piata auto, iar statul, in loc sa castige mai multi bani, se va trezi cu alte procese. In plus, tot mai multi romani isi vor inmatricula masinile in Bulgaria sau alte state, afirma avocatul Gheorghe Piperea, vicepresedintele Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa.

“In loc sa rectifice prevederile ilegale din precedentele taxe, noua formula adanceste statul roman in incalcarea legii”, afirma Piperea.

“Cea mai ridicola prevedere este obligatia de a plati o taxa auto pentru masinile inmatriculate inainte de 2007. Incalca dreptul de proprietate si principiul neretroactivitatii legii”, considera avocatul.

In esenta, controversata prevedere impune tuturor proprietarilor de automobile care le-au cumparat inainte de 2007 (momentul la care a fost aplicata prima taxa auto), sa plateasca taxa de poluare in momentul in care vor dori sa o instraineze.

„Mai simplu spus, statul vrea sa platim o taxa pentru o masina care am cumparat-o acum 5-10 ani. Este ridicol si ilegal. La ce preturi sunt acum in piata auto, ar insemna sa platesti o taxa mai mare decat pretul masinii„, a explicat avocatul.

Spre exemplu, potrivit calculelor realizate pe baza grilei din actuala taxa auto, taxa auto pentru o masina cu motor de 1.600 cmc Euro 2, veche de 9-10 ani, poate depasi 4.800 euro, in timp ce pretul ei de piata este intre 3-4.000 euro. Pentru o masina cu un motor de 1.400 cmc Euro 3, veche de 5-6 ani, taxa de poluare auto este, in prezent, de 2394 euro.

“Chiar nu inteleg cum a fost gandita aceasta taxa. Daca luam in calcul numai norma de poluare, majoritatea fiind Euro II sau III, ar insemna ca taxa sa fie, in unele cazuri, mai mare decat pretul masini”, a declarat analistul auto Razvan Marinescu. De precizat ca Guvernul nu a dat publicitatii noua metodologie de calcul.

Potrivit avocatului Marius Simion, daca taxa va fi aplicata in forma actuala, statul nu va face altceva decat sa ii indemne pe romani sa incheie tranzactii auto fara sa plateasca impozite, sau sa le realizeze in Bulgaria sau alte tari. “Decat sa platesti o asemenea taxa, mai bine o inmatriculezi in alta tara sau inchei un contract de comodat”, a explicat avocatul.

„Noua forma a taxei auto va stimula importul cu autoturisme rulate,
blocat la inceputul anului acesta de masura majorarii taxei. Totodata,
impunerea platii taxei de poluare la tranzactiile cu masini deja
inmatriculate va duce la modificarea pretului de piata a acestora. Iar
in cazul de fata vor aparea incercari de fentare a platii taxei prin
diferite metode, cum ar fi contractul de comodat”, a declarat Bogdan
Axinia, directorul
general al portalului de oferte auto second hand Auto.ro, citat de Mediafax.

Guvernul a introdus prima data o taxa de inmatriculare la 1 ianuarie 2007. De atunci, taxa a fost modificata de cinci ori, pe 1 iulie 2008, 15 decembrie 2008, 19 februarie 2009, 1 ianuarie 2011 si 31 august 2011.

[b]Un nou „infrigement” de la Bruxelles?[/b]

Juristii previzioneaza ca romanii vor deschide un nou val de procese impotriva statului. Ei se asteapta ca Executivul de la Bruxelles sa reia procedura de infrigement la adresa Romaniei in cazul taxei auto.

„Comisia Europeana ne-a cerut sa modificam taxa. Noi insa nu am facut altceva decat sa o extindem si la perioada de dinainte de 2007. In rest, nimic nu s-a schimbat. Chiar daca Guvernul promite ca va restitui 25% din contravaloarea sumelor achitate de cei care au platit taxa, asta nu exclude culpa in care se afla statul roman„, spune Piperea.

„Legile UE sunt foarte clare. Orice bun, indiferent daca este nou sau vechi, trebuie sa circule liber de orice taxe in Uniunea Europeana. Noi vrem sa taxam vanzarea acestuia, ceea ce este ilegal”, a afirma avocatul.

Curtea de Justitie de la Luxemburg [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/efectele-deciziei-nisipeanu-vs-romania-cum-ne-putem-recupera-taxa-de-poluare-auto-65032/]a decis recent[/url], in dosarul Nisipeanu, ca taxa pe poluare prevazuta de legislatia romana, astfel cum a fost modificata inclusiv in decembrie 2009, este contrara dreptului Uniunii Europene si a respins cererea Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii acestei instante.
[img=2025][/img]

Potrivit avocatului Marius Simion, Guvernul va fi nevoit, in cele din urma, sa modifice si aceasta noua forma a taxei si, cel mai probabil, va impune, de anul viitor, un impozit auto in functie de gradul de poluare si vechimea masinii. Decizie anticipata si de expertii din industria auto, citati de DailyBusiness.ro, care estimeaza ca peste 1 milion de romani ar putea fi nevoiti sa renunte la automobile. [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/o-bomba-sociala-peste-1-milion-de-romani-fortati-sa-renunte-la-automobile-64875/]Cititi detalii aici[/url].

Interesant este ca si autoritatile se asteapta ca taxa auto sa poata suferi modificari. Ministrul Finantelor, Gheorghe Ialomitianu, a declarat, joi, ca se asteapta ca in Parlament legea sa fie modificata.

Potrivit proiectului de lege aprobat de Guvern, in noua forma, taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru autovehiculele inmatriculate  inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa. 

Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora, dupa ce intra in vigoare aceasta lege. In plus, statul va restitui o parte din banii platiti de proprietarii de masini
daca taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea
rezultata din aplicarea noii legi.

Noua taxa va fi calculata pe baza unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, luand in considerare si deprecierea autoturismului.  [img=2024][/img]

Cat va castiga statul de pe urma modificarii taxei? Laszlo Borbely, ministrul Mediului, a declarat ca in 2010 si-au schimbat proprietarul 110.000 masini care fusesera inmatriculate in tara inainte de 2007 si pentru care nu s-a platit taxa.

Calculand valoarea medie a taxei pentru masini Euro 3 si Euro 4 reiese ca s-ar fi obtinut venituri suplimentare de circa 331 milioane lei. “In 2010 si-au schimbat proprietarul 110.000 de autoturisme, inmatriculate in Romania inainte de ianuarie 2007. Am calculat o taxa medie si venitul suplimentar ar fi de circa 331 de milioane de lei pe an. Noi estimam ca vom avea 56.000 de autoturisme la care va trebui sa restituim o valoare, deci e vorba de o cheltuiala de circa 240 de milioane de lei”, a declarat Borbely. 

 Potrivit unui comunicat al Guvernului, “noua lege solutioneaza si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari, este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule”.