- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Taxă radicală pentru mașinile vechi și poluante! Directorul Dacia România lansează o propunere controversată

29 Jan, 00:00 • Bugiu ⁠Ana Maria
Dacia propune măsuri pentru a stimula achiziția de mașini noi, inclusiv taxe mai mari pentru vehiculele vechi și creșterea tichetului Rabla Plus. În 2024, piața auto electrică din România a scăzut cu 40%, dar noua generație Spring promite o revenire.
Taxă radicală pentru mașinile vechi și poluante! Directorul Dacia România lansează o propunere controversată

Directorul Dacia România, Mihai Bordeanu, vorbește despre necesitatea unor măsuri legislative pentru încurajarea achiziției de mașini noi și electrice, alături de o taxare mai strictă a vehiculelor vechi și poluante, potrivit profit.ro.

Te-ar mai putea interesa și: Schimbări radicale pentru Dacia Duster. Ce modificări vor fi aduse noului Duster III

foto: mașini

Taxă radicală pentru mașinile vechi și poluante! Directorul Dacia România lansează o propunere controversată

Potrivit datelor oficiale, în România circulă aproximativ 4 milioane de mașini mai vechi de 20 de ani, iar lipsa unor măsuri ferme favorizează menținerea acestui trend. Bordeanu critică actuala abordare a Programului Rabla, pe care îl consideră insuficient în absența unor politici complementare care să descurajeze deținerea de mașini poluante și achizițiile nefiscalizate.

„Suntem ca la o inundație, scoatem apa, dar nu reparăm țeava care s-a spart. Așa e și cu Rabla. E un stimulent pentru achiziții de mașini noi, dar nu lucrăm la cauze, achiziția și deținerea de mașini foarte vechi, achiziția nefiscalizată, cu samsari, oameni care nu plătesc taxe. Mașina e veche, dar statul nu o taxează, ne taxează pe noi cu mașini noi”, spune directorul Dacia România.

El propune un sistem de taxare inspirat din alte țări europene, care ar putea fi gestionat de autoritățile locale, contribuind și la echilibrarea deficitului bugetar.

„Avem o discuție cu autoritățile în jurul acestei probleme. Am făcut un studiu cu Price Waterhouse acum doi ani și îl actualizăm permanent. Scopul a fost să recomandăm un mod de taxare a achiziției și deținerii de automobile vechi și poluante. De-asta am lucrat cu PWC, pentru a verifica dacă respectă legislația europeană și modul de taxare. Și respectă, există așa ceva în multe țări. Singurul lucru care ne lipsește, recunoscut de fostul ministru, este decizia politică. Politica zice «să mai vedem, e o taxă în plus». Și nici n-am discutat de cuantum”,explică Bordeanu.

În ceea ce privește Programul Rabla, reducerea valorii tichetului pentru mașinile electrice la 5.000 de euro în 2024 a dus la scăderea vânzărilor de vehicule electrice, inclusiv Dacia Spring, care a înregistrat un declin major. Cu toate acestea, odată cu lansarea noii generații Spring și creșterea interesului clienților, comenzile pentru acest model au urcat cu 40% în ultimul trimestru al anului.

„Una dintre variantele propuse este ca taxarea să fie făcută de administrația locală. Ar acoperi o parte din deficitele bugetarea”,a mai spus Bordeanu, argumentând necesitatea ca mașinile foarte vechi să plătească impozite mai mari decât cele noi.

Pentru 2025, discuțiile cu Ministerul Mediului se concentrează pe creșterea valorii tichetului Rabla Plus, vehiculându-se o sumă între 7.000 și 8.000 de euro.

„În 2024 am făcut un pas în spate cu Rabla, cu electrificarea. Piața electrică din România a fost într-un fel de minicolaps, vânzările au scăzut cu 40%. Spring s-a înmatriculat mai puțin din această cauză în 2024. Dar acum avem generația 2024 a lui Spring, comenzile sunt în creștere cu 40% pe trimestrul 4. Oamenii au avut ocazia să o testeze, să o vadă și au început să o cumpere tot mai mult.

Pentru 2025, discuțiile despre Rabla sunt în toi. Nu știu cât va fi tichetul Rabla Plus în 2025, încă discutăm. Toată lumea spune un singur lucru: cu 5.000 de euro n-a funcționat. Că va fi mai mult cu 500, cu o mie, cu două mii, eu în secunda asta nu știu, dar sperăm să se ia o decizie cât mai curând, pentru că un demaraj rapid ne ajută, în timp ce un demaraj mai greu ne încurcă, pentru că oamenii stau în așteptare, nimeni nu mai cumpără dacă știe că urmează să vină o subvenție”, mai spune Mihai Bordeanu, care speră că va fi publicat cât mai repede ghidul pentru următorii cinci ani, așa cum a anunțat ministrul Mediului.

Te-ar mai putea interesa și: Dacia Sandero, din nou pe primul loc. Cea mai bine vândută mașină din Europa!

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului din Ucraina sunt inacceptabile pentru Kremlin
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului ...
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul Energiei să devină coordonator principal al proiectului de 5 miliarde de euro
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul ...
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba