În primele patru luni din 2025, Tesla a suferit o scădere accentuată a vânzărilor în Europa, pierzând aproape 40% față de aceeași perioadă a anului precedent. Potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), înmatriculările de mașini Tesla au coborât la o cotă de piață de doar 1,4%, față de 2,2% în 2024. Această evoluție negativă vine într-un context general în care piața auto europeană înregistrează modificări semnificative de structură, cu o ușoară scădere totală de 0,3% a înmatriculărilor în luna aprilie, dar cu o creștere vizibilă a cererii pentru vehicule electrice și hibride.
Te-ar mai putea interesa și: Criza Tesla în Europa. Scăderi dramatice, concurență acerbă și controversele lui Elon Musk amenință viitorul companiei pe continent!
În mod paradoxal, deși vânzările de mașini electrice pe baterie au crescut cu aproape 28%, Tesla – liderul tradițional în acest segment – a raportat o scădere de 49% în aprilie, cu doar 7.261 de unități vândute. Modelul său emblematic, Tesla Model Y, a coborât pe locul nouă în topul celor mai vândute SUV-uri electrice, fiind depășit de modele europene precum Skoda Elroq. Această dinamică evidențiază faptul că producătorii europeni și asiatici, precum Volkswagen, Renault, BMW și BYD, câștigă tot mai mult teren în fața companiei americane.
Sigrid de Vries, directorul general ACEA, a subliniat că deși tranziția spre electromobilitate continuă, ea este inegală la nivel continental și depinde puternic de infrastructură, tarifele la energie și politicile guvernamentale. Ea a făcut apel la autorități să accelereze investițiile în infrastructura de încărcare și să mențină stimulentele fiscale pentru a face vehiculele electrice accesibile.
În ceea ce privește preferințele consumatorilor, se observă o creștere importantă a vânzărilor de mașini hibride, care au avansat cu 20,8% față de anul trecut. Acestea devin o opțiune tot mai populară pe fondul scăderii vânzărilor de mașini cu motoare clasice pe benzină, care au înregistrat un declin de peste 20%.
La nivel de grupuri auto, Volkswagen domină piața europeană, cu peste 257.000 de mașini vândute în aprilie, urmat de Stellantis și Renault. Grupul Renault a înregistrat o creștere ușoară, de 1,1%, însă marca Dacia, parte a acestui grup, a raportat o scădere de 6,1%.
Pe plan regional, evoluțiile diferă considerabil. Spania și Italia au înregistrat creșteri ale vânzărilor auto, în timp ce Franța și Germania au raportat scăderi ușoare. România s-a evidențiat negativ, cu cea mai severă scădere din Europa – 24,7% în aprilie – cu sub 10.000 de autoturisme înmatriculate, față de peste 13.000 în aceeași lună a anului trecut.