- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Uite taxa, nu e taxa, e impozit! Cum se joaca Guvernul cu banii soferilor

07 Sep, 00:07 • razvan.codorean
Lazslo Borbely, ministrul Mediului, a anuntat marti, cu nonsalanta, ca din 2012 sau din 2013, statul va renunta la proaspata taxa de inmatriculare si va introduce un impozit auto in functie de gradul de poluare si vechimea masinii, botezat “carte verde”. Analistii au explicat, pentru DailyBusiness.ro, cum ar putea functiona acesta si ce efecte ar avea in economie.
Uite taxa, nu e taxa, e impozit! Cum se joaca Guvernul cu banii soferilor

“Am intentia de a introduce, daca e posibil de la jumatatea anului vitor, daca nu, atunci de la 1 ianuarie 2013, o carte verde, care inseamna, ca si in alte state, ca trebuie sa te duci in fiecare an la cei care verifica noxele si fac masurarea, iar daca nu mai corespunzi normelor, nu poti sa mai circuli pe drumurile publice, trebuie sa repari masina si platesti o taxa in functie de noxe. Atunci plateste toata lumea”, a declarat, marti, ministrul Laszlo Borbely.

“Va fi o taxa mult mai mica, evident, iar atunci vom renunta la taxa de prima inmatriculare si toata lumea va avea acelasi statut, cel care polueaza plateste. Din pacate, toate masinile, chiar daca sunt mai noi, intr-o anumita masura polueaza”, a mai precizat ministrul.

DailyBusiness.ro a scris in ultimii trei ani, in repetate randuri, despre faptul ca in cele din urma, Guvernul va fi nevoit sa aplice un impozit auto unitar, pentru ca taxele de prima inmatriculare nu respecta legislatia europeana.

Cat va fi noul impozit? Analistul auto Razvan Marinescu spune ca este destul de dificil de estimat. Cu siguranta, insa, il va depasi pe cel platit in prezent la primarie.

“Se va calcula dupa o grila ce va include vechimea masinii, norma de poluare si capacitatea cilindrica. Pornind de la un impozit minim de 56 de lei, platit acum pentru un Logan din 2000, se poate ajunge usor la sume de ordinul miloanelor, daca se va lua in calcul vechimea si norma de poluare”, a explicat expertul.

Calculele sunt, bineinteles, pur teoretice. Ramane ca Executivul sa decida modalitatea de calcul. Daca se va merge pe “modelul german”, cert este ca va fi, in unele cazuri, mai ieftin sa scapi de masina decat sa o tii in parcare.

[b]O bomba sociala?[/b]

“Introducerea impozitului auto in functie de gradul de poluare echivaleaza cu o bomba sociala”, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/o-bomba-sociala-peste-1-milion-de-romani-fortati-sa-renunte-la-automobile-64875/]a declarat pentru DailyBusiness.ro[/url] Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in prezent secretar general al Asociatiei Concesionarilor Dacia Renault.
[img=1961][/img]
Asta pentru ca, daca impozitul va fi cu atat mai mare cu cat masina este mai veche si are un motor mai poluant, cateva milioane de romani vor avea de platit sume considerabile.

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/o-bomba-sociala-peste-1-milion-de-romani-fortati-sa-renunte-la-automobile-64875/]Calculele DailyBusiness.ro[/url], realizate pe baza statisticilor oficiale privind parcul auto, arata ca peste 1 milion de masini mai vechi de 15 ani ar putea fi radiate fortat daca Guvernul va introduce impozitul auto anti-poluare.

“Cum majoritatea sunt Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, va fi mai ieftin sa scapi de masina decat sa platesti impozit”, afirma analistul auto Razvan Marinescu. Asta mai cu seama ca majoritatea proprietarilor de astfel de masini sunt pensionari sau persoane cu venituri reduse.

Potrivit datelor Registrului Auto Roman, din cele 5,4 milioane de automobile inmatriculate, 932.000 unitati sunt mai vechi de 20 de ani, aproape 1,3 milioane au o vechime cuprinsa intre 6 si 10 ani, 1,1 milioane vehicule intre 3 si 5 ani, iar aproape 640.000 aveau o vechime de pana la doi ani.

Parcul auto din Romania are o varsta medie de 11,5 ani, in conditiile in care media europeana se situeaza la 8-8,5 ani.

[b]Impozitul auto, bucuria dealerilor[/b]

Introducerea noului impozit auto va reprezenta o adevarata “mana cereasca” pentru producatorii si dealerii auto.

Confruntati cu o scadere masiva de vanzari in ultimii 2 ani, vanzatorii de automobile spera ca multi dintre proprietarii de masini mai vechi de 10 ani vor fi “impulsionati” prin noul impozit sa le vanda si sa isi cumpere altele noi.
[img=2025][/img]

“Statul, bineinteles, va continua sa imparta cu larghete tichete Rabla, mimand protectia sociala a celor “napastuiti” de noul impozit auto”, a explicat Marinescu.

Ultimele date ale Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) arata ca vanzarile de autoturisme au scazut in primele 7 luni cu 14,7% fata de aceeasi perioada din 2010, la 52.249 unitati. Piata auto s-a intors, astfel, la situatia din 1995.

[b]Impozitul, cel mai probabil dupa alegeri[/b]

Analistii se asteapta ca noul impozit auto sa fie introdus anul viitor, dupa alegerile parlamentare. “Nu cred ca vor risca sa il introduca mai devreme, pentru ca ar insemna sa isi traga presul de sub picioare”, afirma expertul Daniel Condrea.

Impozitul va fi lansat, cel mai probabil, in momentul in care Dacia si Ford, cei doi mari producatori auto din Romania, isi vor lansa noile modele de Logan respectiv B-Max. “O coincidenta, nu?”, se intreaba analistul.

Consultantul economic Cristian Dinulescu spune ca, daca privim din punct de vedere macro-economic problema, sprijinul acordat de stat industriei auto este unul normal.

“In toate tarile se intampla la fel. Franta a ajutat cu bani Renault si Citroen, la fel in Germania cu VW. Pana la urma, Dacia este principalul exportator, iar industria auto genereaza o dezvoltare economica pe orizontala”, a explicat acesta.

Marius Tudor, secretarul general al APIA, declara recent ca ‘Programul Rabla trebuie sa continue 4-5 ani pentru a avea un parc auto mult intinerit si mai putin poluant”.  

De la debutul programului, aflat in prezent la a sasea editie, au fost casate peste 300.000 de ‘rable’, in general cu o vechime mai mare de 20 de ani si au fost cumparate peste 190.000 de masini noi, care indeplinesc normele de poluare Euro4 si Euro5.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru Grindeanu
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru ...
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare după explozia din Rahova
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare ...
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea zodiilor
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea ...
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul viitor
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul ...
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă