- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii ’80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

06 Jan, 12:29 • Bugiu ⁠Ana Maria
Autostrada care ar fi trebuit să fie cea mai lungă din România a fost planificată în anii '80, dar nu a fost finalizată până în prezent. Deși autoritățile comuniste erau optimiste, doar 17 kilometri din Autostrada Soarelui au fost inaugurați înainte de 1990.
Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii '80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

Autostrada care ar fi trebuit să devină cea mai lungă din România a fost un proiect ambițios început încă din anii ’80, dar care nu a fost finalizat nici până în prezent, deși autoritățile regimului Ceaușescu erau optimiste cu privire la implementarea sa. Prima autostradă din țară, A1, care leagă Bucureștiul de Pitești, a fost inaugurată în 1972, fiind un pas important în dezvoltarea infrastructurii rutiere a României.

În urma acestui succes, s-a stârnit interesul pentru construcția unor autostrăzi suplimentare, iar până în 1990, doar 17 kilometri din Autostrada Soarelui (Fetești – Cernavodă) au fost finalizați, în ciuda planurilor ambițioase și a entuziasmului autorităților comuniste, potrivit adevarul.ro.

Te-ar mai putea interesa și: Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!

foto: Schița autostrăzii, 1982. Almanah Auto

Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii ’80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

La sfârșitul anilor ’60, regimul comunist a prezentat un plan extins pentru construirea a 3.200 de kilometri de autostrăzi care să lege toate regiunile istorice ale României. Această rețea vastă de autostrăzi ar fi urmat să includă trasee importante precum cele din Mureș, Argeș și Oltenia, însă, din păcate, niciuna dintre aceste autostrăzi nu a fost finalizată în perioada comunistă.

În schimb, în 1982, autoritățile au anunțat un proiect ambițios, cunoscut sub numele de TEM (Autostrada Transeuropeană), care urma să conecteze 10 țări, inclusiv România, și să se întindă pe o lungime totală de 10.000 de kilometri, față de cei 2.700 de kilometri planificați inițial. În România, tronsonul TEM ar fi trebuit să măsoare 870 de kilometri și să străbată 11 județe, având ca punct de intrare localitatea Nădlac și continuând prin Lugoj, Craiova, București și Constanța.

Proiectul incluza detalii tehnice despre o autostradă cu două benzi unidirecționale și intersecții denivelate, iar la sfârșitul anilor ’80, erau în lucru primii 17 kilometri din autostrada Fetești – Cernavodă.

Regimul comunist își dorea ca tronsonul București – Constanța să fie finalizat până în 1990, însă acest plan nu s-a concretizat în totalitate, iar doar tronsonul de 17 kilometri dintre Fetești și Cernavodă a fost finalizat în 1987. Restul tronsonului, de la București la Constanța, a fost finalizat mult mai târziu, în anii 2000, cu completarea secțiunilor Cernavodă – Medgidia și Medgidia – Constanța în 2012.

În ciuda optimismului din anii ’80, la începutul anilor ’90, planurile s-au schimbat, iar un nou program a fost adoptat pentru construcția a 1.000 de kilometri de autostrăzi între 1992 și 2002.

Acest program a avut, însă, dificultăți în implementare, iar în perioada 1992-1995 au fost construiți doar 380 de kilometri de autostrăzi, incluzând secțiuni importante cum ar fi București – Pitești și Fetești – Constanța. Etapa a doua, care viza construcția a 620 de kilometri între 1995 și 2002, nu a fost nici ea realizată în întregime, iar multe dintre autostrăzile planificate nu au urmat traseele inițial stabilite.

Astăzi, România continuă să construiască și să modernizeze autostrăzi, incluzând proiecte semnificative, cum ar fi Autostrada A6 între București și Lugoj, de aproximativ 300 de kilometri, și planuri pentru un drum expres între Filiași și Târgu Jiu (DEx2). Cu toate acestea, multe dintre promisiunile de autostrăzi din perioada comunistă rămân nerealizate, iar proiectele de infrastructură rutieră avansează cu dificultate, din cauza problemelor administrative și financiare care au caracterizat dezvoltarea rețelei de autostrăzi din România în ultimele decenii.

Te-ar mai putea interesa și: Sorin Grindeanu, anunț: O nouă autostradă în România

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
UE a pus ochii pe banii românilor. Uniunea Europeană ar putea confisca depozitele bancare!
UE a pus ochii pe banii românilor. Uniunea Europeană ar putea confisca depozitele bancare!
Lovitură de teatru în dosarul lui Dan Diaconescu, condamnat la 8 ani şi 4 luni de închisoare: „Ştiam că-l curăţă!”
Lovitură de teatru în dosarul lui Dan Diaconescu, condamnat la 8 ani şi 4 luni de închisoare: „Ştiam ...
Ce diferență de vârstă este între Cristi Chivu și soția lui. Noul antrenor de la Parma și-a cunoscut partenera în urmă cu mai bine de 15 ani
Ce diferență de vârstă este între Cristi Chivu și soția lui. Noul antrenor de la Parma și-a cunoscut ...
Orange, hotărât să detroneze Digi RCS RDS. Oferta cu care gigantul vine în 2025
Orange, hotărât să detroneze Digi RCS RDS. Oferta cu care gigantul vine în 2025
Trucul cu care Penny i-a convins pe români să îi devină clienţi. Cum a ajuns retailerul german să fie nr. 1
Trucul cu care Penny i-a convins pe români să îi devină clienţi. Cum a ajuns retailerul german să ...
Guvernul pregăteşte o taxă de poluare uriaşă. Cât vei plăti pentru o maşină veche de 20 de ani
Guvernul pregăteşte o taxă de poluare uriaşă. Cât vei plăti pentru o maşină veche de 20 de ani
Vortex polar în România. ANM anunţă zăpadă de jumătate 50 de cm şi ger extrem la -22 de grade Celsius
Vortex polar în România. ANM anunţă zăpadă de jumătate 50 de cm şi ger extrem la -22 de grade ...
Se lansează o nouă televiziune în România. Postul TV va începe să emită de la 1 martie
Se lansează o nouă televiziune în România. Postul TV va începe să emită de la 1 martie
Elena Udrea face bani şi în puşcărie. Afacerea pentru care va încasa 400.00 de euro
Elena Udrea face bani şi în puşcărie. Afacerea pentru care va încasa 400.00 de euro
Vouchere energie. Care români ar putea beneficia de ajutor de la stat de la 1 aprilie 2025
Vouchere energie. Care români ar putea beneficia de ajutor de la stat de la 1 aprilie 2025
Cum va arăta şi când va fi inaugurat cel mai înalt hotel din lume. Are peste 1.000 de camere şi plajă pe acoperiş VIDEO
Cum va arăta şi când va fi inaugurat cel mai înalt hotel din lume. Are peste 1.000 de camere şi ...
Horoscop miercuri 19 februarie 2025. Tensiuni şi veşti neaşteptate pentru o zodie, ce au pregătit astrele
Horoscop miercuri 19 februarie 2025. Tensiuni şi veşti neaşteptate pentru o zodie, ce au pregătit ...
Țeapa pe care a luat-o Daniela Iliescu la cumpărături. A observat abia acasă: ”Voi ce ați face în locul meu?”
Țeapa pe care a luat-o Daniela Iliescu la cumpărături. A observat abia acasă: ”Voi ce ați face ...
Ce amenzi riscă românii pe timp de iarnă în 2025. Care este obligaţia legală pentru cei care stau la casă şi la bloc
Ce amenzi riscă românii pe timp de iarnă în 2025. Care este obligaţia legală pentru cei care stau ...
Rusia vrea ca NATO să nu-și mai respecte promisiunile făcute în 2008 la București: „Este inacceptabilă”
Rusia vrea ca NATO să nu-și mai respecte promisiunile făcute în 2008 la București: „Este inacceptabilă”
Ele sunt cele mai bogate femei din lume. Pe locul 5 se află fosta soție a lui Jeff Bezos. Cine este în fruntea clasamentului
Ele sunt cele mai bogate femei din lume. Pe locul 5 se află fosta soție a lui Jeff Bezos. Cine este ...
Victor Ponta îl desființează pe Nicușor Dan după ninsorile din Capitală: ”Are voie. E nesimțirea tipică”
Victor Ponta îl desființează pe Nicușor Dan după ninsorile din Capitală: ”Are voie. E nesimțirea ...
Horoscop 17-23 februarie 2025 cu Cristina Demetrescu. O săptămână marcată de confuzie. Karma își face simțită prezența
Horoscop 17-23 februarie 2025 cu Cristina Demetrescu. O săptămână marcată de confuzie. Karma își ...