- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Adio concedieri? Castigul apare din buna conducere a angajatilor

01 Jun, 00:07 • monica.manea
Dupa trei ani de criza situatia pare ca s-a mai stabilizat, iar managerii de companii au inteles ca de acum, principala lor preocupare nu va mai fi reducerea de costuri, care implica adesea si reduceri de personal, ci aceea de a pune in aplicare un plan de crestere sustenabila. Relatia cu angajatul este unul dintre punctele-cheie intr-un astfel de plan.
Adio concedieri? Castigul apare din buna conducere a angajatilor

“Multe companii din Romania
recurg la presiunea autoritatii formale pentru conducerea angajatilor, ignorand
resursele de motivare intrinseca pe care romanii le au, mult peste media tarilor
occidentale. Asadar, preocuparea sefilor n-ar trebui sa fie neaparat cum sa
motiveze angajatii romani, cat mai ales cum sa nu-i demotiveze“, a declarat fostul
director al GfK Romania, Cosmin Alexandru, in prezent panterner al firmei de
consultanta Wanted Transformation Consultancy.

Wanted
Transformation Consultancy este o companie specializata in managementul
transformarii. Cei patru parteneri fondatori ai companiei, Adrian Stanciu,
Cosmin Alexandru, Cosmina Peta si Sergiu Negut, au realizat o analiza
prin care arata cat este de importanta intelegerea culturii nationale a
angajatilor.

“Angajatii romani au comportamente care se subsumeaza culturii
nationale. In mediul corporatist a aparut un tip de cultura care imbina cutume
locale cu percepte globale de leadership si management. Unele combinatii produc
efectele scontate, altele, exact pe dos”, spun cei de la Wanted.

Exista cateva
caracteristici importante pentru conducerea angajatiolor.  Wanted Transformation Consultancy a ales sapte
dintre aceste caracteristici, considerate esentiale pentru conducerea
anagajatilor romani.

Caracteristicile esentiale pentru a-i conduce cu succes
pe romani

Un prim pas
consta in intelegerea relatiei angajatilor cu autoritatea. “Relatia
angajatilor romani cu autoritatea este duplicitara. E foarte valorizata cand o
ai si foarte detestata cand o au altii. Asta pentru ca este perceputa in sensul ei
extern, fie confera putere absoluta fie confisca orice urma de putere. Dar
felul in care ne raportam la ea ne va permite sa ne adaptam si la tensiunile
exterioare”, explica Cosmin Alexandru.

O solutie pentru
a ajunge la un echilibru al relatiei cu autoritate ar
fi folosirea acesteia pentru a da putere oamenilor, nu pentru a le-o lua, sustin cei de la Wanted

O alta
caracteristica esentiala a angajatilor romani este hipercompetitivitatea.
“Vorbim aici despre un joc cu suma fixa, ca unul sa poata castiga este nevoie
ca celalat sa piarda”, spune Alexandru, “asta face ca acestei caracteristici,
competitivitatea, sa i se amplice valentele negative. Hipercompetitivitatea
duce la epuizarea rapida a energiei in lupte interne.”

Solutia propusa
consta in institutionalizarea unor mecanisme de colaborarea in organizatii si
in clarificarea strategiei generale a rolurilor si contributiilor
individuale la aceasta.

Increderea
este un alt criteriu care trebuie observat indeaproape. “Angajatii romani sunt
mai emotionali decat cei din spatiile nordice, spre exemplu”, spune Adrian
Stanciu, fondator al Arexim in 1990 si unul dintre parternerii Wanted.

Prin ce ne deosebim de occidentali?

“Drept urmare,
diferenta fundamentala intre relatiile din organizatiile romanesti si cele din
organizatiile occidentale e aceea ca aici premisa de la care incep relatiile e preponderant
de neincredere”, explica cei de la Wanted. Astfel, la noi tot timpul se va
pleca de la premisa ca increderea trebuie castigata, nu poate fi pur si simplu
primita, ca e nevoie de eforturi explicite pentru a dovedi ca esti de incredere.

“Aceasta
abordare este contagioasa si creeaza sisteme care fac exces de birocratie si
control, bazandu-se pe convingerea ca angajatii si clientii nu pot fi considerati
apriori de incredre. Din perspectiva conducerii, modelul trebuie rasturnat de
sus in jos prin delegarea autoritatii si autonomiei, nu doar a sarcinilor si
prin tratarea greselilor eliminand prezumtia de vinovatie sau rea-credinta”,
explica Alexandru.

In ceea ce priveste responsabilitatea,
un alt element cheie al gestionarii reltiei cu angajatul, echipa de specialisti
de la Wanted arata ca “responsabilitatea” e un subiect care are serios de suferit
in companiile de la noi din tara. [quote=Cosmin Alexandru, Wanted Transformation Consultancy]Responsabilitatea e confundata uneori cu raspunderea  si asociata cu vina[/quote]
“Responsabilitatea
este intrinseca, ea este asumata voluntar. Raspunderea este extrinseca e
desemnata de cineva din afara. Felul de angajament pe care il provoaca fiecare
e foarte diferit. Responsabilitatea e asociata cu incredrea in sine si
ceilalti, raspunderea e asociata cu lipsa de incredre”, explica Alexandru.

Solutia propusa
consta in motivarea angajatilor prin acordare de incredre si sprijin. “Acest este un lucru mai important in a-ti face angajatul mai responsabil decat
simpla motivatie financiara” afirma Adrian Stanciu. “Dar asta nu pune problema
renuntarii la bani, a nu-ti plati angajatul inseamna ca renunti nu numai la
incredre ci si la respect”, a mai adaugat el.

Aceasta solutie face
trecerea la o alta caracteristica, motivarea. In organizatiile romanesti raportul corect intre motivare intrinseca si cea
extirinseca ramane inca o problema. Angajatii romani au o doza de motivare intrinseca mai mare decat
media celor din tarile occidentale. “Romanii sunt dispusi sa munceasca foarte
mult, exista dorinta de progres dar si nevoia ca valoarea lor sa fie
recunoscuta public”, afirma Cosmin Alexandru. “Rolul conducerii nu este neaparat
de a motiva cat de a a nu demotiva prin neglijarea recunoasterii si increderii,
iar angajatorul apeleaza de cele mai mult ori doar la factori motivationali
financiari”, mai spune el.

Faptul ca romanii
sunt foarte creativi este deja bine cunoscut, insa cei de la Wanted sustin ca exista si
mici parti negative ale acestei caracteristici, spre exemplu creativitatea
poate fi folosita pentru a pacali sau ocoli regulile si procedurile din
organizatie. “Daca fiecare interpreteaza individual ce, cand si cum ar trebui
facut, functionarea organizatiei ar avea serios de suferit. Energia creativa
trebuie canalizata dinspre rezolvarile problemelor personale inspre rezolvarile
celor cu relevanta colectiva”, explica Alexandru.

Si nu in ultimul
rand, un alt element important in relatia cu angajatul se refera la conducerea
prin valori
. “Conducerea prin valori nu e o conducere moale, este chiar mai
dura decat conducerea prin autoritate si foarte important, ea produce modele formative
in societate. Insa la noi in tara, in prezent cea mai mare provocare in mediul
de afaceri o constituie alinierea dintre declaratiile publice, 
comportamentele individuale si mecanismele organizatiei”, arata Wanted
Transformation Consultancy.