- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Aproape 60.000 de persoane sunt angajate in sectorul de transport feroviar

22 Jul, 11:11 • Redactia DailyBusiness
Activitatea de transporturi feroviare (atat administrare infrastructura, cat si operatori de transport) este impartita intre 27 de jucatori si regrupeaza circa 58.000 de angajati, ce au reusit sa produca anul trecut o cifra de afaceri globala de peste 5,7 miliarde lei, conform unei analize realizate de Club Feroviar.
Aproape 60.000 de persoane sunt angajate in sectorul de transport feroviar

Cu toate acestea, sectorul feroviar a
iesit pe pierdere globala de 1,2 miliarde lei, o presiune in acest
sens punand pierderile contabilizate de cei doi mari operatori cu
capital integral de stat, CFR Calatori si CFR Marfa. Aceasta pierdere
globala vine in contextul in care productivitatea medie a sectorului
este de 110.000 lei/angajat/an, adica cu putin peste 2.000
euro/angajat/luna, conform analizei.

„Concluzia generala
a datelor facute publice de catre Ministerul Finantelor Publice ne
arata un sector in care, dupa 15 ani de reorganizare si
restructurare, ponderea statului este semnificativa si, din pacate,
cu influente negative asupra aportului la viata economica a Romaniei
pe care transportul feroviar l-ar putea avea. Observam ca majoritatea
operatorilor feroviari de marfa, daca nu sunt detinuti de autoritatea
publica romana, performeaza atat in ceea ce priveste productivitatea,
cat si profitabilitatea. Nu este de mirare atunci ca unul dintre
leit-motivele Comisiei Europene, alaturi de marile institutii
financiare internationale, cu privire la sectorul feroviar din
Romania este „restructurarea si reorganizarea”, comenteaza
Stefan Roseanu, senior partner Club Feroviar.

Analiza
semnaleaza ca, desi se inregistreaza patru jucatori economici, toti
din mediul privat, cu o productivitate de peste 400.000
lei/angajat/an, 9 dintre societati sunt sub media sectorului (adica o
treime), intre care se numara si CFR S.A. – administratorul national
de infrastructura feroviara – cu o productivitate de numai 48.000
lei/angajat/an (la jumatate din media sectorului).

Sectorul
operatorilor privati de transport feroviar de marfa a reusit sa
produca in 2012 o cifra de afaceri globala de peste 1,6 miliarde
lei
, cu un profit sectorial de 115 milioane lei. Cel mai bine
pozitionat pe aceasta piata este Grup Feroviar Roman care a generat
jumatate din cifra de afaceri mai sus mentionata, raportand 813
milioane lei cifra de afaceri in 2012 cu un profit de 39,6 milioane
lei.

CFR Marfa a incheiat anul cu o pierdere anualizata de
400 milioane lei, avand 8.400 de angajati, in timp ce GFR (Grup
Feroviar Roman) a reusit sa produca 90% din cifra de afaceri a
competitorului cu un sfert din numarul de angajati (2.300 angajati).

Atractivitatea sectorului pare a nu fi foarte scazuta, doua
companii dintre cele 27 fiind nou intrate, una inregistrata in cursul
anului 2012 si cea de-a doua in cursul anului anterior, avand
deocamdata o cifra de afaceri zero.

Analiza semnaleaza ca o
nota distonanta in sectorul de transport feroviar o face Compania
Nationala de Cai Ferate CFR SA, “care a reusit contraperformanta
unei productivitati de sub 900 euro/angajat/luna, in conditiile unor
cheltuieli cu personalul lunare de aproximativ 700
euro/angajat/luna”. In anul 2012, compania a reusit sa incheie
exercitiul financiar cu un profit contabil de 144 milioane de lei, pe
fondul unei cifre de afaceri de 1,1 miliarde lei.

Club
Feroviar subliniaza, in analiza realizata, ca, in contextul unei
piete de transport feroviar impartita intre 27 de jucatori, cea mai
mare companie, conform cifrei anuale de afaceri, ramane CFR Calatori,
cu peste 1,6 miliarde lei, adica 28% din productia totala a acestui
segment. Acestei companii i se alatura, in segmentul de transport de
calatori, alti patru competitori: Regiotrans, Transferoviar Calatori,
Regional si Servtrans Invest, toate patru cu capital privat romanesc,
potrivit Agerpres.

“Pe fondul acumularii multianuale de
datorii totale de peste 1,6 miliarde lei – cifra in stagnare in anii
2011 si 2012 – si a unui buget aprobat la inceputul anului 2012
subdimensionat comparativ cu nevoile reale ale companiei si ale
activitatii de transport feroviar de calatori, compania a raportat o
pierdere contabila de 992 milioane lei, anuland practic toate
profiturile generate de sectorul privat de transport de marfa. Una
dintre explicatiile ce stau la baza acestei pierderi este si
dimensionarea inadecvata de catre Ministerul Finantelor Publice si
Ministerul Transporturilor a compensatiei/subventiei pentru
transportul de calatori si a subventiilor necesare asigurarii
mobilitatii categoriilor sociale speciale”, se mai arata in
analiza.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Guvernul începe implementarea Strategiei de reformă a companiilor de stat. Printre ele, CFR, Metrorex și Tarom
Guvernul începe implementarea Strategiei de reformă a companiilor de stat. Printre ele, CFR, Metrorex ...
Cum utilizăm lanțurile antiderapante și care sunt consecințele utilizării lor necorespunzătoare
Cum utilizăm lanțurile antiderapante și care sunt consecințele utilizării lor necorespunzătoare
Bolojan spune că până miercuri vor fi găsiți responsabilii pentru criza de apă din Prahova și Dâmbovița
Bolojan spune că până miercuri vor fi găsiți responsabilii pentru criza de apă din Prahova și ...
SUA vor ca până în 2027 să transfere Europei responsabilitatea pentru majoritatea capacităților convenționale de apărare ale NATO
SUA vor ca până în 2027 să transfere Europei responsabilitatea pentru majoritatea capacităților ...
Ilie Bolojan: „Soliditatea coaliției va fi testată în momentul în care se va ajunge la vot”
Ilie Bolojan: „Soliditatea coaliției va fi testată în momentul în care se va ajunge la vot”
Bolojan promite reluarea alimentării cu apă în Prahova: „Foarte posibil, din această seară, alimentarea cu apă va începe să fie asigurată”
Bolojan promite reluarea alimentării cu apă în Prahova: „Foarte posibil, din această seară, alimentarea ...
România primește sprijin pentru aderarea la OCDE. Bolojan anunță acorduri strategice cu Ungaria și Austria
România primește sprijin pentru aderarea la OCDE. Bolojan anunță acorduri strategice cu Ungaria și ...
LIVE Bolojan susține vineri o conferință de presă. Raportul privind criza apei, moțiunea de cenzură și sesizarea ÎCCJ la CCR
LIVE Bolojan susține vineri o conferință de presă. Raportul privind criza apei, moțiunea de cenzură ...
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru Grindeanu
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru ...
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare după explozia din Rahova
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare ...
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea zodiilor
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea ...
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul viitor
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul ...
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...