Cariere

Compania-ONG: Cum arata o afacere la limita dintre socialism si capitalism

12 Sep, 18:37 • traian.badulescu
Modelul capitalist, axat pe cresterea profitului, a lasat in urma multi someri si persoane defavorizate, in contradictie cu modelul socialist, care asigura job-uri pentru toti cetatenii apti de munca. In contextul in care corporatiile “avide” dupa bani sunt tot mai blamate, un nou model de afacere prinde contur: indreprinderea sociala.
Compania-ONG: Cum arata o afacere la limita dintre socialism si capitalism

10 tineri proveniti din orfelinate sau cu handicap realizeaza piese de mozaic intr-o hala de doar 300 mp, de pe
soseaua de centura a Capitalei. Ei au fost incadrati inca
de anul trecut in campul muncii de catre fundatia Dezvoltarea Popoarelor, care promoveaza
infiintarea de intrepdinderi sociale. 

Proiectul se numeste Fabrica de Mozaic
si a fost pus pe picioare cu fonduri europene, care vor expira insa
in octombrie 2013, data de la care aceasta inreprindere va trebui sa se
sustina singura. Creata pentru a asigura locuri de munca pentru
persoane defavorizate, aceasta societate a realizat in 15 luni de
activitate 3.000 mp de mozaic, insemnand vanzari de 15.000 de euro. Cifra este una mica raportat la o piata estimata la peste 3 milioane euro, dar care este dominata de importuri din China, Italia, Turcia si Franta. 

Spre deosebire de o companie clasica,
intreprinderea sociala isi propune sa reinvesteasca tot profitul in
activitatea proprie, pentru a oferi noi locuri de munca, si in alte
proiecte sociale.

Pe langa faptul ca este prima fabrica
de mozaic conceputa ca intreprindere sociala este si unicul
producator roman care va produce mozaic cu modele artistice.

„Lucram la noua linie de modele
artistice traditionale si pentru copii. Toate produsele vor fi
realizate la comanda, dupa modelul solicitat de client sau alegand
unul dintre modelele create de designerii si arhitectii de la Fabrica
de Mozaic. Am ales sa implementam o linie de modele artistice pentru
ca nu exista un producator autohton care sa acopere aceasta cerere,
tot ce inseamna mozaic cu modele artistice este din import”, a
declarat Simona Carobene, administratorul firmei.

Aceasta a admis ca nu putea dezvolta proiectul fara sprijinul unui om de afaceri. „Eu nu stiam nimic de business. Ii sfatuiesc pe toti cei care vor sa infiinteze o astfel de intreprindere sa se intalneasca mai inainte cu oameni de afaceri”, a spus Carobene, precizand ca a fost sprijinita in acest demers de  Luigi Caverni, actionarul majoritar al distribuitorului de materiale de constructii Menatwork.

Mai exact, compania i-a oferit hala pentru productie cat si spatiu de desfacere a produselor, Menatwork distribuind pana acum 95% din mozaicul micii fabrici.

Exporturi in Italia, Bulgaria si Belgia

„Prin acest proiect ne dorim sa
incurajam consumul de produse autohtone si sa diminuam importul.
Urmatorul pas in dezvoltarea fabricii de mozaic este intrarea pe
pietele externe cum ar fi Italia, Bulgaria sau Belgia cu care suntem
deja in negocieri”, a adaugat Carobene.

Factorii care stau la baza evolutiei
pozitive a Fabricii de Mozaic au fost atat tehnologia adusa din
Italia cat si cererea de mozaic neacoperita la nivel national,
aceasta fiind a doua fabrica de profil din Romania.

„Chiar daca fabrica a fost inaugurata
in 2012, am inceput sa producem cantitati semnificative si sa avem
comenzi substantiale incepand cu 2013. Cresterea inregistrata in
primul semestru al anului 2013 fata de anul 2012 a fost de 45%. De
curand am inclus in oferta si mozaicul pentru piscine, fiind unicul
producator roman care fabrica acest tip de mozaic cu modele
artistice”, a mai spus Simona Carobene.

Fabrica de Mozaic estimeaza ca va
incheia anul in curs cu peste 6.000 mp mozaic produs si o crestere a
cifrei de afaceri de 50% fata de anul trecut.

Capacitatea actuala de productie este
de aproximativ 4500 mp de mozaic pe luna.

Fabrica de mozaic, care a necesitat o investitie initiala de 435.000 lei, este o intreprindere
sociala creata de Fundatia Dezvoltarea Popoarelor in cadrul unui proiect cofinantat din fonduri europene, in valoare totala de 7,17 milioane lei.

Fabrica
este unul dintre principalele rezultate obtinute din implementarea
proiectului cu durata de 3 ani care a avut ca obiectiv dezvoltarea
unor noi modele de economie sociala la nivelul a 4 din regiunile
Romaniei (Bucuresti-Ilfov, Vest, Nord-Vest si Sud-Muntenia) in scopul
facilitarii accesului pe piata muncii a persoanelor excluse/expuse
riscului de excluziune sociala si al promovarii unei societati
incluzive.

In cadrul acestui proiect 316 persoane din grupuri vulnerabile au beneficiat
de servicii de ocupare, au fost infiintate doua intreprinderi sociale
(Bucuresti si Cluj), autorizate ca unitati protejate, care ofera 12
locuri de munca pentru persoane din grupuri vulnerabile si persoane
cu dizabilitati, au fost organizate zece evenimente de promovare a
economiei sociale si a parteneriatelor cu mediul de afaceri in
Bucuresti, Cluj, Arad si Timisoara, au fost formate 80 de persoane din Bucuresti, Arad si Cluj
ca „Antreprenor in economia sociala”. 

Angela Sima, reprezentanta fundatiei, a mentionat ca in Romania mai exista si alte inteprinderi sociale, in domenii precum spatii verzi, agricultura bio, produse handmade.

Fundatia Dezvoltarea
Popoarelor este o organizatie nonguvernamentala creata in anul 1996 a
carei misiune este oferirea de oportunitati socio-educative si de
integrare profesionala persoanelor aflate in situatie de risc social.