- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Cum ajungi cu adevarat un lider: \”Fii tu insuti, dar cu un motiv\”

09 Jun, 00:01 • cristina.mihai
Orice lider, indiferent de modelul de leadership pe care il aplica, trebuie sa aiba 3 calitati de baza: sa fie pasionat, empatic si sa inspire incredere, in opinia specialistului Anthony Silard (foto). "Pentru a fi lider trebuie sa fii tu insuti, dar cu un motiv", spune acesta.
Cum ajungi cu adevarat un lider: \Fii tu insuti, dar cu un motiv\

El si-a prezentat cartea Leadership Total, in cadrul unui work-shop organizat de Fundatia Post-Privatizare si editura Curtea Veche.

„Potrivit unor sondaje realizate angajatii apreciaza cel mai mult la un lider sinceritatea, viziunea si puterea de a-i inspira pe cei din jur. Pornind de la aceste rezultate si de la calitatile managerilor cu care am lucrat, am realizat ca orice lider trebuie sa aiba 3 calitati: pasiunea, empatia si increderea pe care o inspira. Trebuie vazut cum sunt acestea integrate in stilul de management”, spune Silard, trasand cateva din ideile principale care se regasesc si in cartea sa.

„Nu exista raspuns corect sau gresit cand discutam despre modele de lideri de succes, pentru ca fiecare trebuie sa isi dezvolte propriile calitati. Liderul este conducatoul unei corabii, el trebuie sa ii faca pe oameni sa urce in acea corabie si sa-l urmeze in calatoria sa”, spune specialistul american.

Care sunt principiile pe care un manager trebuie sa le urmeze pentru a fi un lider pentru echipa sa? Pentru fiecare dintre cele 3 calitati, Silard a schitat cateva directii prin care managerii pot sa devina lideri in ochii celor din jur. Cum iti manifesti pasiunea?

Spune-ti povestea

„Povestea ii inspira pe oameni, este raspunsul la intrebarea ‘tu de ce faci asta?’. Un CV inseamna informatie, dar nu asta inspira, ci povestile din spatele alegerilor pe care le-au facut”, spune Silard. Specialistul adauga ca in general, pasiunea unui lider este data de suferinta.

„Am vorbit la un moment dat in fata unor studenti si le-am spus ca singurul lucru la care se pot astepta cu siguranta in viitor este suferinta. Din suferinta vine pasiunea fata de un lucru si viziunea”, a mentionat Silard. El a dat ca exemplu cazul realizatorului american John Walsh (prezentatorul emisiunii America’s most wanted), care a realizat show-ul TV dupa ce copilul sau a fost rapit dintr-un mall din Florida.

Descopera-ti motivatia altruista

„Intrebati-va de ce mergeti in fiecare zi la birou. Imagineaza ca mergi alaturi de un ‘tu la 80 de ani’, gandeste-te ce ar spune despre deciziile si alegerile tale”, ii sfatuieste Silard pe manageri.

Cum functioneaza empatia?

Intra pe usa lor, ca sa iasa pe usa ta

„In SUA, toata lumea se intereseaza de situatia economica. Pentru un manager este important cum conduci in acesta economie, asa ca el trebuie sa fie empatic fata de nevoile clientului. Un exemplu este Hyundai, care a lansat o campanie prin care oricine isi achizitioneaza o masina o poate returna intr-un an, daca isi pierde locul de munca, fara a i se pune nicio alta intrebare”, spune Silard.

In interiorul organizatiei trebuie sa existe o viziune atat de larga incat sa poata ingloba toate viziunile personale din cadrul acesteia.

Intreaba-te de ce lucreaza un angajat pentru tine si asculta cel putin tot atat cat vorbesti

Este important ca atunci cand vorbesti cu un partener, coleg sau angajat, sa nu existe obiecte intre cei doi interlocutori. De asemenea, pentru a reusi sa-i asculte pe cei din jur, managerii trebuie sa-si imagineze ca se uita la un film interactive atunci cand acestia vorbesc.

Cum ii faci pe ceilalti sa aiba incredere in tine?

Promite mai putin si livreaza mai mult. Niciodata invers

In opinia lui Silard, acest lucru iti permite sa mentii increderea celor din jur, pentru ca daca le promiti mai mult decat le oferi le pierzi increderea.

Acesta atrage atentia ca de fapt organizatiile sunt circulare, desi asta nu se vede. In mijloc este amplasat CEO-ul, iar apoi in cercuri concetrice sunt amplasate persoanele de incredere pentru centrul de putere.

„Sunt foarte multi angajati care se intreaba de ce nu sunt promovati. Aici sta raspunsul: orice manager isi aduce aproape oamenii in care poate avea incredere. Oamenii care se bucura de incredere sunt cei care au influenta, iar liderul este o persoana cu influenta, nu una cu autoritate”, precizeaza Silard. Ideea sa preferata din cartea Leadership Total este ca liderul alege intotdeauna viziunea, indiferent de dispozitia sa de moment.