Cariere

El vs ea: Ce atuuri au femeile in competitia pentru top management

10 Apr, 00:05 • valentin..nicolae
Contributia femeilor in mediul economic a crescut vizibil, iar numeroase studii au demonstrat ca stilul de management al doamnelor, prin comparatie cu cel al barbatilor, poate genera rezultate financiare mai bune, spun reprezentantii firmei de consultanta Deloitte. In ce domenii exceleaza femeile si ce anume le recomanda pentru cele mai inalte functii?
El vs ea: Ce atuuri au femeile in competitia pentru top management

„Odata cu emanciparea financiara, femeile au devenit o miza importanta pe piata talentelor, target pentru industria serviciilor financiare sau potentiali investitori in afaceri sau fonduri de investitii”, au afirmat reprezentantii Deloitte.

Potrivit studiului Salarial Mercer, FMCG-ul este domeniul in care se regasesc cele mai multe femei in posturi de top management (50%), urmat de industria grea (30%). De exemplu, comitetul director al Danone Romania este format din 11 membri cu functii de top management, ce acopera toate departamentele din companie. Dintre acestia, 5 sunt femei.

„Domeniile in care femeile au cele mai mari sanse sa ajunga in pozitii de top sunt cele in care ele reprezinta un procent mai mare din totalul angajatilor de la nivel de specialisti si mid management, si atunci cele performante vor ajunge si in posturile de top. Un exemplu foarte evident ar fi cel al consultantei de resurse umane, unde majoritatea covarsitoare este reprezentata de femei, servicii notariate, judecatorii, farma, industria hoteliera, contabilitate, payroll, invatamant, industria textila” , a declarat Oana Datki, country manager al Consulteam si reprezentant Mercer si Tack in Romania.

In domenii precum IT-ul, de exemplu, sunt mult mai putine femei in posturi de top – circa 15%, iar in energie doar 5%.

In ceea ce priveste campul de activitate in sine, femeile revendica circa 60% din pozitiile de top management din finante.

„Pe segmentul juridic sunt de 3 ori mai multe femei la nivel de top management. Asa cum era de asteptat, marketingul este dominat de femei care se regasesc intr-un procent 150%  din numarul total al angajatilor”, a spus Oana Datki.

Andreei Voinea, directorul executiv al diviziei de resurse umane a BCR, a
precizat ca 65-80% dintre angajatii din sistemul bancar din Romania sunt
femei. La BCR, de exemplu, ponderea este de 77%.

Totusi, Voinea a precizat ca multe femei din sistemul bancar isi doresc pozitii de management la nivelul 2-3, mai putin la cel senior.

Studiul Mercer mai arata in cazul aprovizionarii si logisticii un procent al ocuparii reprezentat de femei este de 50%/ 15% (top/entry).

Peste 60% dintre participantii la studiul Deloitte SheXO considera ca femeile sunt mai consecvente, capabile sa desfasoare mai multe activitati concomitent, precum si faptul ca acestea au capacitatea de a comunica mai bine decat barbatii.

De asemenea, aproximativ jumatate dintre respondenti cred ca femeile au aptitudini analitice mai dezvoltate si sunt mult mai deschise la lucrul in echipa.

„Din
punct de vedere al resurselor umane, femeia aduce un tip de management
diferit. Femeile sunt mai versatile, se adapteaza unor circumstante
diferite. Femeile au dorinta de a construi, comparativ cu barbatii, care
cauta sa castige. Ele sunt creative, empatice si mai accesibile din
punct de vedere al comunicarii”, a subliniat Andreea Voinea de la BCR.

Totusi studiul Deloitte arata ca exista diferente clare de perceptie in ceea ce priveste calitatile specifice ale femeilor, respectiv barbatilor cu functii de conducere.

„Daca femeile sunt precepute ca fiind mai buni comunicatori, ele sunt penalizate cand vine vorba despre asocierea cu trasaturi specifice functiei de CEO (abilitati de conducere/ leadership, precum si abilitati de planificare strategica) „, se precizeaza in studiu.

De asemenea, mai multi respondenti din cadrul studiului considera ca barbatii sunt mai inzestrati in ceea ce priveste increderea in sine si confortul in luarea deciziilor, aptitudinile de lider, negocierile eficiente, dar si abilitatile de planificare strategica.

„Mediocritate si meritocratie exista de ambele parti, iar un director bun nu trebuie sa fie neaparat barbat sau femeie”, subliniaza  Madeline Alexander, partener audit, Deloitte Romania.

Ea considera ca atat femeile, cat si barbatii pot fi directori
excelenti, chiar daca, adesea, vor opta pentru cai diferite pentru a
atinge acelasi obiectiv.

„Raportul nostru nu incurajeaza excesele. De exemplu, Norvegia – prima tara din Europa care a impus egalitatea intre sexe in mediul de business – s-a confruntat la inceput cu asa-numitul golden skirt effect, cand numarul femeilor care aveau calificarea necesara pentru pozitii de top management era insuficient prin comparatie cu pozitiile disponibile”, a adaugat Madeline Alexander.