Cariere

Interviu DB cu Marshall Goldsmith, coach-ul presedintelui World Bank si ganditorul nr. 1 in leadership

02 Oct, 00:05 • karina.popescu
Marshall Goldsmith (foto), desemnat de publicatia Harvard Business Review ganditorul numarul 1 in leadership la nivel modial, va veni luna aceasta in Romania, pentru a vorbi in cadrul celui mai mare eveniment de resurse umane al anului. Citeste un interviu DailyBusiness.ro acordat in avanpremiera  de cel care ii consiliaza in cariera pe cei mai mari lideri ai lumii, printre care si presedintele Bancii Mondiale.
Interviu DB cu Marshall Goldsmith, coach-ul presedintelui World Bank si ganditorul nr. 1 in leadership

Goldsmith a fost nominalizat drept unul dintre
cei mai influenti 10 ganditori din lume in materie de afaceri si cel mai
respectat executive coach in cadrul ceremoniei bienale Thinkers50 din 2013 ce a
avut loc la Londra. Este autor a 34 de carti de business care s-au vandut in
peste doua milioane de exemplare, traduse in 30 de limbi si bestsellers in 12
tari.
 

Pe 30 octombrie, el va participa la conferinta
Nationala HR Club, din toamna, care va reuni peste 300 de profesionisti in HR,
manageri si antreprenori. Speech-ul sau pe tema cresterii angajamentului
individual: „A New Approach to Increasing Engagement: Becoming the Person
that You Want to Become”. Cu aceasta ocazie, am vrut sa aflam cate ceva
din „secretele” meseriei sale.
 

DailyBusiness.ro: Care sunt persoanele
cele mai cunoscute la nivel international pe care le-ati consiliat in cariera?
Care au fost nevoile si cerintele lor specifice si ce sfaturi au primit de la
dumneavoastra?

Marshall Goldsmith: Printre cei cu care am lucrat se numara
persoane ca [b]Jim Kim[/b], presedintele World Bank, sau [b]Alan Mulally[/b]
(CEO-ul Ford, pana la 1 iulie, anul acesta – n.r.), care se afla in top trei
cei mai mari lideri ai lumii conform Fortune Magazine (dupa Papa si Angela
Merkel). Am fost, de asemenea, coach-ul lui [b]Mike Duke[/b], care s-a retras
recent din pozitia de CEO al companiei Walmart, una dintre cele mai mari
organizatii internationale. De-a lungul timpului, am lucrat cu foarte multi
lideri din toate domeniile – profit, non-profit, domeniul militar si
educational deopotriva.  
               

In
ceea ce priveste provocarile lor, in urma unui studiu pe care l-am realizat si
care se numeste „Global Leadership: The Next Generation”, au reiesit 5 factori
importanti cu care se confrunta cel mai puternic executivii si liderii de
astazi.
 
 
               

Primul
dintre acestia se numeste [b]gandirea globala[/b] – capacitatea de a gandi nu
numai in parametrii pietei locale, ci si abilitatea de avea o perspectiva de
ansamblu, globala. Chiar si atunci cand vorbim despre organizatii si
business-uri care sunt plasate strict intr-o piata locala, constientizarea
faptului ca pot exista furnizori sau parteneri globali alaturi de care sa
lucrezi si care iti influenteaza deciziile e foarte importanta.
 
               

O
a doua provocare pe care o intalnim la executivii si liderii contemporani este [b]abordarea
transculturala[/b] si, mai mult decat atat, aprecierea diferentelor dintre
culturi.
               
 

A treia provocare este legata de [b]tehnologie[/b]
– desi nu e neaparat necesar ca liderii de astazi sa fie extrem de tehnici,
este important sa inteleaga cum functioneaza tehnologia, ce impact poate avea
aceasta asupra unui business si cum poti sa o folosesti in avantajul tau.
 
               

[b]Capacitatea
de a construi parteneriate si aliante[/b] este un alt factor cu  care se confrunta des liderii de astazi. E
important sa realizezi ca traversarea limitelor si consolidarea unor aliante,
in interiorul, dar si in afara organizatiei sunt lucruri care ajuta foarte
mult, mai degraba decat sa incerci sa iti conduci mereu business-ul de unul
singur.
 
 
               

A
cincea si ultima provocare pe care am descoperit-o in urma acestui studiu se
refera la ceea ce numim [b]leadership impartasit[/b]. Marele Peter Drucker
spunea foarte bine – „Liderul trecutului stia foarte bine sa spuna ce trebuie
facut. Liderul viitorului va sti cum sa intrebe”. Asadar, ma refer la
capacitatea de a intreba, de a asculta si de a invata constant, pentru ca
astazi avem de-a face cu un mediu in care angajatii stiu, de cele mai multe
ori, mai multe decat liderul insusi – insa acesta trebuie sa stie cum sa le
foloseasca cunostintele pentru obiective comune. Nu mai functioneaza principiul
de a spune ce sa se faca si cum sa se faca, ci e necesar sa intrebi si sa ii
lasi pe ceilalti sa descopere si sa invete.
 

DB: Ce ii diferentiaza pe oamenii care au
succes rasunator in cariera, de cei mediocri?
 

MG: In studiul despre care vorbeam mai
devreme, am intrebat 150 de lideri de succes care cred ei ca sunt calitatile
cele mai importante pe care le vor avea liderii viitorului. Au reiesit 15
atribute majore. 10 dintre ele erau similare cu cele de acum multi ani si vor
ramane general valabile, indiferent de timpurile in care traim – de exemplu,
viziunea, integritatea, dedicarea si atentia fata de client, dezvoltarea
oamenilor din echipa sa etc.
               

Au
existat si cateva calitati pe care nu le-am mai regasit pana acum la liderii
din trecut si acestea sunt: capacitatea de a gandi global, capacitatea de a
lucra cu oameni din diverse culturi, abilitatea de a intelege si a lucra cu
tehnologia in favoarea business-ului si, nu in ultimul rand, abilitatea de a
crea parteneriate si aliante. Cred ca toate aceste calitati fac diferenta intre
un lider de succes si oamenii obisnuiti.
 

DB: Care sunt cei mai importanti factori
care ne influenteaza traseul in cariera si cum pot fi folositi in avantajul
nostru?
 

MG: Cel mai important factor in cariera
noastra este sa gasim un sens in  ceea ce
facem in fiecare zi. Apoi, e important sa ne intrebam daca procesul in sine de
a lucra ne face placere. Asadar, e vorba de doua notiuni aici – [b]pe de o
parte, fericirea si, pe de alta parte, sensul[/b]. Fac ceea ce e cu adevarat
important pentru mine? Daca raspunsul este afirmativ, cred ca acest lucru poate
sa aiba un impact foarte puternic asupra noastra si chiar asupra modului in
care percepem viata, in general.
 

Imi place sa le spun oamenilor cu care lucrez
ca, in ceea ce priveste cariera lor, e important sa fie [b]mereu deschisi catre
noi oportunitati[/b]. De asemenea, cred ca e important sa realizeze ca factorii
de decizie din business-ul lor (ma refer aici la consumatori si clienti) nu
sunt obligati sa cumpere, dar ca ei trebuie sa vanda si sa ofere in continuare.
Cheia e sa inveti cum sa influentezi oamenii atunci cand nu ai neaparat
autoritatea directa a unui client asupra altcuiva.
 

Mai mult decat atat, cred ca e bine ca fiecare
dintre noi sa realizeze ca [b]scopul nostru in viata este sa facem o diferenta
pozitiva, nu sa demonstram cat de inteligenti sau buni suntem[/b]. Asadar, daca
oamenii s-ar concentra pe cum pot ei sa faca cea mai mare diferenta posibila si
sa aiba un impact pozitiv, atunci acest lucru se va vedea si va influenta cu
siguranta in bine traseul lor profesional.
 

DB: Care sunt principalele repere in gandirea
celor mai de succes oameni din lume?

MG: Trebuie sa spun ca ceea ce am
invatat eu de la cei mai de succes oameni din lume este ca totul vine din
interior. Niciunul dintre acestia nu a ajuns acolo unde e dintr-o pura
intamplare – in plus, [b]cei mai multi dintre ei probabil ca nu se vor retrage
niciodata[/b]. De ce? Pentru ca gasesc in continuare fericirea si sensul despre
care vorbeam mai devreme in ceea ce lucreaza.
 

Tot ei ajung sa aiba succes pentru ca fac
foarte multe lucruri bine, iar acest lucru se intampla in ciuda lucrurilor pe
care le fac mai putin bine. Este o mare greseala sa ne uitam la un om de succes
si sa spunem – „Voi copia tot ceea ce face aceasta persoana, pentru ca ea a
avut succes”. E adevarat ca fiecare persoana care are succes face foarte multe
lucruri foarte bine, insa asta nu inseamna ca nu face si alte lucruri gresit
sau nu la fel de bine. Cheia este ca ei reusesc in ciuda tuturor acestora.   

Cred ca un alt lucru pe care oamenii de succes
il au in comun este [b]o motivare intrinseca imensa[/b]. Le place atat de mult
ceea ce fac si isi gasesc un sens in asta, incat, la un moment dat, nu mai
muncesc pentru bani sau status, ci pentru proces in sine. Cei mai multi dintre
oamenii cu care am lucrat aveau o pozitie financiara destul de generoasa, dar
acest lucru nu ii impiedica sa lucreze pentru a simti ca fac o diferenta reala
si pozitiva in mediul inconjurator. 
 

DB: Dati-ne exemplu de cateva tehnici de
concentrare/ determinare care au avut rezultate, din experienta dumneavoastra.
               
MG: Cel mai important lucru la un lider
este sa fie mereu pozitiv. Un lider de succes e mereu ca pe o scena, in lumina
reflectoarelor – ceilalti se uita la el, il asculta cu atentie, se concentreaza
pe ceea ce spune etc. Asa ca [b]un lider trebuie sa realizeze ca el e un model
pentru cei din jur[/b]. Trebuie sa fie optimist, conectat la ceilalti si sa isi
asume ca toate aceste lucruri nu reprezinta niste atribute optionale, ci ca ele
fac parte din job description-ul lui.
 

Un alt lucru pe care il consider foarte util
se numeste [b]”The Daily Question Process”[/b] (procesul intrebarii zilnice –
n.r.) – un instrument foarte simplu, pe care oricine il poate folosi. El ne
poate creste eficienta, determinandu-ne sa ne uitam atent la valorile noastre
si sa ne dam seama ce fel de actiuni si comportamente sunt in concordanta cu aceste
valori si cum putem sa le masuram eficienta si impactul in fiecare zi. Pentru
ca, in cele din urma, valorile noastre nu sunt cele pe care le declaram verbal,
ci ele se regasesc in ceea ce facem zi de zi.
 

DB: La capitolul psihologia succesului, cand
atingi culmile succesului, cum te mentii? Se pot pune in aplicare niste
strategii impotriva poverii resimtite de un anumit grad de succes si de
notorietate?
 

MG: Da, putem vorbi de strategii prin care sa
ne mentinem succesul. Am scris si o carte numita „What Got You Here Won”t Get
You There”, a carei esenta se refera la ceea ce ar trebui sa faca un om de
succes.
 

Printre cele mai importante lucruri, m-am
referit la faptul ca o persoana care are succes nu ar trebui sa se bazeze pe
reusitele din trecut. Cu alte cuvinte, nu poti sa ramai la fel si sa crezi ca
vei obtine mereu aceleasi rezultate – e necesar sa devii din ce in ce mai bun,
sa te concentrezi pe cum poti sa te dezvolti si sa evoluezi. E important sa
asculti, sa intrebi, sa inveti si sa cresti in ceea ce faci; nu poti doar sa
afirmi mereu – „Acum am succes, asa ca sigur voi avea succes si maine, pot sa
ma culc pe-o ureche”. Apropo, a-ti mentine succesul e la fel de greu ca a-l
dobandi la inceput.
 

DB: Cum vedeti mediul de business din
Romania/Estul Europei?
 

MG: Cred ca Europa de Est e intr-o directie de
crestere si dezvoltare. Observ ca liderii din Europa de Est sunt foarte axati
pe a invata si, in multe moduri, e chiar mai usor sa lucrezi cu Europa de Est
decat cu Occidentul, pentru ca oamenii sunt mai orientati si mai interesati sa
invete.