Cariere

Romanul se viseaza patron, dar jumatate din afaceri esueaza in primii 3-4 ani

05 Sep, 12:21 • Redactia DailyBusiness
Romanii se claseaza pe primul loc in UE la intentii antreprenoriale, insa mai mult de jumatate din afacerile incepute de acestia esueaza in 3-4 ani. Vezi care sunt motivele.
Romanul se viseaza patron, dar jumatate din afaceri esueaza in primii 3-4 ani

Romania este
prima tara din Uniunea Europeana din punct de vedere al intentiilor
antreprenoriale, 27% dintre romani declarand ca vor sa porneasca la
drum pe cont propriu. Procentajul este mai mult decat dublu fata de
media inregistrata in Uniunea Europeana, potrivit datelor furnizate
de Global Entrepreneurship Monitor si Comisia Europeana. 

Cu
toate acestea, problemele apar atunci cand ne uitam la
sustenabilitatea initiativelor antreprenoriale. Romania ocupa locul 6
in Uniunea Europeana (dupa Austria, Estonia, Letonia, Olanda si
Slovacia) din punct de vedere al activitatii antreprenoriale totale:
9% din populatia activa este in curs de a incepe un business sau isi
dezvolta propriile start-up-uri.

Ocupam insa
penultimul loc la nivel european din punct de vedere al
sustenabilitatii initiativelor antreprenoriale: mai bine de jumatate
din companiile nou infiintate nu reusesc sa supravietuiasca perioadei
critice de 42 de luni
(acestea se inchid sau isi suspenda
activitatea), potrivit reprezentantilor organizatiei Akcees, specializata in
consultanta antreprenoriala. 

Potrivit lor, daca unul din 5 tineri este
antreprenor, ceilalti 4 au locuri de munca! Antreprenoriatul poate fi
o solutie pentru problemele de dezvoltare economica, iar ecosistemul
nu poate fi stimulat fara a-l intelege, adauga acestia.

Factori
care influenteaza dezvoltarea ecosistemului

Ackes a realizat un studiul pentru a analiza principalii
factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemului antreprenorial:
caracteristicile antreprenorului, accesul la finantare, taxele si
alte bariere administrative, existenta retelelor si a conexiunilor,
cultura si capitalul antreprenorial, educatia antreprenoriala si
politicile publice.
[img=4264]Perceptia antreprenorilor asupra ecosistemului romanesc (sursa: Akcees)[/img]

Fiecare dintre acesti factori a fost analizat de
respondentii unui chestionar, iar rezultatele au fost validate prin
discutii cu antreprenori si investitori activi pe piata din
Romania.

Caracteristicile
antreprenorului

Antreprenorii impartasesc un set comun
de trasaturi care ii ajuta sa isi inceapa propria afacere si le
maresc sansele de reusita. Printre acestea se numara abilitatile de
leadership, capacitatea de munca, gradul de independenta dorit,
toleranta la risc sau gradul de responsabilitate pe care doresc sa
si-l asume. Romanii nu sunt pregatiti din acest punct de vedere si
simt nevoia sa dezvolte aceste caracteristici prin programe
educationale.

Acces
la finantare

O mare problema a ecosistemului
antreprenorial romanesc este lipsa accesului la finantare. Desi
dintre 48% romani isi doresc sa porneasca la drum pe cont propriu,
mai mult de jumatate dintre acestia afirma ca nu dispun de resursele
financiare necesare pentru a face acest lucru. Acest indicator
inregistreaza o valoare dubla fata de Uniunea Europeana,  unde
doar 21% dintre respondenti acuza lipsa banilor ca motiv pentru care
nu isi dezvolta propriile afaceri, potrivit datelor furnizate de
Comisia Europeana.

Temerilor legate de insuficienta
fondurilor li se adauga si cele legate de incapacitatea de a returna
datoriile. Aceste probleme se diminueaza o data cu cresterea in
varsta, atunci cand antreprenorii constientizeaza ca exista numeroase
optiuni de finantare accesibile in Romania si in afara granitelor.

Taxe si
alte bariere administrative

Taxele si barierele administrative sunt
un impediment major pentru dezvoltarea activitatii antreprenoriale
dintr-o regiune. Pentru antreprenori, ele se traduc in fonduri
redirectionate catre stat si timp pierdut in lucruri birocratice,
inlocuind timpul ce ar trebui petrecut pentru imbunatatirea calitatii
produsului sau serviciului oferit.
Indiferent de varsta, respondentii sunt
unanim de acord ca nivelul taxelor si al impozitelor este ridicat,
iar coruptia si ineficienta existenta la nivelul institutiilor
publice au un impact negativ asupra posibilitatilor de dezvoltare ale
propriilor afaceri.

Existenta
retelelor si a conexiunilor

Existenta retelelor si a conexiunilor
este un factor cu impact asupra nivelului de activitate
antreprenoriala dintr-o anumita tara. In Romania, comunitati
antreprenoriale puternice se dezvolta in orasele mari, insa acestea
nu sunt inca suficient de prezente.

Tinerii acuza de asemenea si
lipsa de conexiuni de business si mentori relevanti pentru ei.
Exista insa diferente semnificative pe
grupe de varsta: reteaua de contacte a unei persoane creste
semnificativ o data cu varsta, ceea ce aduce cu sine si noi conexiuni
de business si asistenta de care au nevoie din partea mentorilor. In
plus, exista diferente semnificative si intre antreprenori si cei
care nu au pornit deja propriile afaceri, primii avand acces la
retele mai dezvoltate, conexiuni de business si mentorat.

Cultura
si capitalul social


Cultura antreprenoriala joaca un rol
important pentru dezvoltarea activitatii antreprenoriale, iar Romania
sta excelent din acest punct de vedere, avand un capital social
dezvoltat si o atitudine pozitiva fata antreprenoriat.
Atunci cand ne uitam insa la
categoriile de oameni care influenteaza opinia generala aspra
antreprenoriatului, observam ca antreprenorii de succes, media,
evenimentele si prietenii au un impact pozitiv ridicat. La polul opus
se situeaza insa profesorii, consilierii de cariera, parintii si
familia, care influenteaza negativ probabilitatea unui tanar de a
deveni antreprenor.

Educatia
antreprenoriala

23% dintre romani afirma ca au
participat la cel putin un program de educatie antreprenoriala,
procentajul fiind egal cu cel inregistrat la nivelul Uniunii
Europene. Cu toate acestea, tinerii sunt nemultumiti de calitatea
educatiei antreprenoriale primite si considera ca acestea sunt
sustinute de oameni care nu au legatura cu mediul antreprenorial.
Lipsa unei conexiuni dintre scoala si mediul de afaceri este
principala problema a educatiei antreprenoriale din Romania, iar
solutionarea acesteia sta la baza imbunatatirii nivelului redus de
sustenabilitate al companiilor nou infiintate.

Politicile
publice

Atunci cand vine vorba despre stat, in
loc sa stimuleze dezvoltarea ecosistemului antreprenorial, masurile
intreprinse de acesta sunt privite de comunitate ca un impediment
major in calea dezvoltarii. Astfel, membrii activi ai comunitatii
antreprenoriale sustin ca sunt la curent cu politicile publice de
sustinere a antreprenoriatului, insa le considera neadecvate. Lipsa
de rezultate se datoreaza atat unei intelegeri deficitare a mediului
antreprenorial romanesc cat si coruptiei endemice care afecteaza
masurile intreprinse la toate nivelurile.

Citeste si Romanul se viseaza patron.
Ce-l impiedica sa devina