Generația Z consideră o metodă mai flexibilă și mai simplă de a-și distribui cheltuielile între salarii, fără să acumuleze dobânzi mari. Totuși, pentru o generație cu dificultăți în alfabetizarea financiară — și o tendință spre „doom spending” (cheltuit impulsiv pentru a face față stresului inflaționist) — experții avertizează că folosirea frecventă a acestor servicii poate ascunde o problemă mai profundă: obiceiul de a trăi peste posibilități.
44% dintre tineri au folosit aceste servicii în ultimul an, adică aproximativ 30 de milioane de persoane în SUA. Printre ei se numără și Sabrina Rozza (25 ani), care a folosit Afterpay pentru a finanța o vacanță de 4.000 de dolari în Republica Dominicană. „M-a ajutat la bugetare. Și sincer, nu aveam suficienți bani atunci ca să o plătesc pe un card de credit. A fost o soluție mai relaxată pentru a merge într-o vacanță pe care mi-o doream cu adevărat”, spune tânăra, potrivit Fortune.com.
Programul „pay in 4” presupune patru plăți bilunare, fără dobândă, pe o perioadă de aproximativ două luni, dar este vorba tot despre un împrumut, chiar dacă nu apare în raportul de credit (deocamdată). În funcție de valoare și comerciant, poate fi necesar un avans, iar pentru planurile mai lungi, dobânda poate ajunge și la 36% pe an.
Neplata la timp aduce penalizări substanțiale. Totuși, majoritatea clienților își achită ratele la timp: conform Afterpay, 98% dintre achiziții nu implică penalizări, iar 95% dintre rate sunt plătite la timp. Așadar, Generația Z nu este (încă) îngropată în datorii — dar pericolul persistă dacă nu sunt atenți.
„Încurajează oamenii să cheltuiască peste măsură” spune Noah Kerner, CEO al companiei financiare Acorns. Studiile arată că cei care folosesc BNPL tind să cheltuiască cu 20% mai mult decât ceilalți. Iar cei care încheie mai multe astfel de contracte simultan pot ajunge rapid în dificultate.
Chiar dacă cardurile de credit au dezavantajele lor (dobânzi mari, raportare la birourile de credit), ele oferă și beneficii: recompense, cashback și istoricul de credit. Totuși, 51% dintre tinerii Gen Z declară că li se pare „respingător” să folosească un card de credit.
„Ar trebui să economisești pentru ceea ce îți dorești să cumperi. Dacă este un moft și nu o necesitate, mai bine aștepți. Datoriile pe cardul de credit sunt un loc periculos. Dobânzile sunt incredibil de mari și, odată intrat în acel cerc vicios, e greu să ieși”, mai spune Kerner.