Trei sferturi dintre români și-au planificat vacanța în vara aceasta, însă bugetele limitate, teama de vreme extremă și prețurile crescute au modelat semnificativ deciziile de călătorie, arată cel mai recent studiu realizat de DataDiggers, companie internațională de cercetare de piață.
Studiul a fost realizat în luna iulie 2025, pe un eșantion de 1.000 de respondenți din mediul urban, reprezentativ național.
34% dintre români lucrează în vacanță. În rândul celor cu vârste între 18 și 29 de ani, procentul urcă la 41%. Munca de la distanță nu mai are granițe, dar creează un tip de vacanță „hibridă”, în care relaxarea se amestecă cu notificările Slack și ședințele online.
Citește și : Vreme imprevizibilă în România. De la caniculă la ploi și răciri accentuate
39% dintre români și-au modificat planurile de vacanță din cauza riscurilor climatice (călduri extreme, incendii, furtuni).
30% au simțit disconfort termic în timpul concediului, în special cei care au mers la mare sau în sudul Europei.
Media acordată serviciilor turistice din România: 6,3/10.
Criticile frecvente: prețuri mari, lipsa curățeniei, aglomerare, personal nepregătit.
69% dintre români pleacă în vacanță cu partenerul de viață, iar 35% includ și copiii. Doar 5% aleg să plece singuri.
Cei între 30 și 44 de ani alocă cele mai mari bugete.
Bărbații declară cheltuieli mai mari decât femeile.
Citește și : 33% dintre români renunță la concediu vara aceasta. Jumătate își fac vacanța în țară
Cei care au călătorit în străinătate au cheltuit cu 54% mai mult decât cei care au rămas în țară.
Vacanța românilor din 2025 reflectă o societate post-pandemică: mai digitalizată, mai stresată, mai atentă la buget și mai afectată de schimbările climatice. Sejururi scurte, atent planificate, cu incertitudine și muncă în bagaje.
Turismul românesc mai are de recuperat la capitolul calitate, dar rămâne opțiunea preferată pentru cei care caută „ceva sigur, aproape și la îndemână”.
Concediile de vară ale românilor - analize si concluzii