- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Basescu trimite privatizarile pe Bursa ca sa evite probleme \”tip Petrom\”

09 Jun, 00:01 • razvan.codorean
Privatizarile ultimelor mari companii de stat se vor realiza prin intermediul Bursei, declara autoritatile, care spera in acest mod sa impuste doi iepuri - sa scape de corvoada de a cauta investitori strategici, tot mai greu de gasit si mai ales de convins, si sa evite pe viitor contracte de tipul Petrom, al carui continut este regretat acum de unii demnitari.
Basescu trimite privatizarile pe Bursa ca sa evite probleme \tip Petrom\

Presedintele Traian Basescu a reconfirmat vineri, la Targul Bursier de Investitii, trendul ce devine tot mai clar pe care autoritatile vor sa il imprime privatizarilor din urmatorii ani – companiile energetice, extrem de interesante pentru piata, aeroporturile, porturile si celelalte firme importante, precum Antibiotice Iasi, ar urma sa fie privatizate prin intermediul bursei.

„As spune ca, in momentul de fata, dincolo de privatizarile care urmeaza si care ar trebui sa fie dirijate catre Bursa, ele trebuie facute inteligent. Nu se privatizeaza o companie intr-o noapte, prin bursa de valori, ci treptat, pe o strategie de privatizare in care statul controleaza tot timpul momentul in care doreste sa vanda”, a declarat Basescu.

[quote=Traian Basescu, presedinte]Daca Petrom s-ar fi privatizat pe Bursa, eu nu as mai fi fost in situatia ca la fiecare sase luni iar sa iau contractul, sa ma uit in el, sa constat ca nu se poate face nimic si sa-l inchid si sa-l depun din nou la Documente Secrete[/quote]
Presedintele s-a referit si la pachete de actiuni reziduale, sau minoritare, pe care statul le are in foarte multe companii privatizate.

„Daca am fi un stat care ar dori sa arate transparenta totala, aceste resturi de actiuni pe care statul le are in companii ar trebui sa vina catre Bursa foarte rapid. Asta ar ajuta si dezvoltarea Bursei, ar atrage si foarte multi mici actionari care si-ar investi propriile economii in actiuni la Bursa. Sigur, toate sunt cu daca si eu va asigur ca voi fi un suporter fara rezerve al divizarii Bursei de Valori Bucuresti in procesul de privatizare”, a mai spus presedintele.

Presedintele Asociatiei Brokerilor, Dan Paul, a declarat, pentru DailyBusiness, ca asteapta cu interes ca autoritatile sa treaca de la declaratii la fapte si sa aduca pe piata bursiera cat mai multe societati.

„Potential in piata exista, iar oferta Transgaz, de pilda, a demonstrat in mod extrem de clar ca exista investitori, daca stii sa ii atragi cu oferte performante”, a spus Paul.

Fostul presedinte al Bursei de Valori Bucuresti, Septimiu Stoica, spune ca listarea pe piata a unor companii strategice, precum cele din domeniul energetic, dar si oferirea catre piata a pachetelor minoritare de actiuni detinute de stat la o serie de companii, ar putea reprezenta un indicator al valorii de piata si al interesului investitorilor pentru firma respectiva.

„Sa aduci un 5% pe piata si sa vezi cum reactioneaza investitorii poate reprezenta un atu in negocierea ulterioara a unui contract clasic, cu un investitor strategic”, a spus Stoica, pentru DailyBusiness.

Exista, bineinteles si riscuri in tot acest proces, spun specialistii, dar ca in orice afacere, trebuie sa stii cum sa fructifici la timpul oportun realitatile din piata.

„Nu spune nimeni sa le aduci pe toate odata, sa inunzi bursa cu titluri. Ar fi un gest sinucigas. Dar daca iti stabilesti un calendar clar, si pornesti de la realitatile economice internationale (cresterea pretului energiei, interesul investitorilor pentru companiile care administreaza resurse), poti sa atragi un volum important de cerere”, a declarat Stoica.

Cazul Petrom, exemplul negativ de privatizare

Dincolo de avantajele si riscurile listarii pe piata de capital, statul trebuie sa duca cele mai importante firme pe bursa, pentru a evita ca „cercurile de interese” sa transforme privatizarile in noi afaceri „nefericite” pentru statul roman cum a fost privatizarea Petrom.

Cel putin asta ar fi una din ideile pe care presedintele Basescu a sustinut-o la Targul Bursier de Investitii.

„Nu vreau sa prilejuiesc o polemica, dar, daca Petrom s-ar fi privatizat pe Bursa, eu nu as mai fi fost in situatia ca la fiecare sase luni iar sa iau contractul, sa ma uit in el, sa constat ca nu se poate face nimic si sa-l inchid si sa-l depun din nou la Documente Secrete”, a declarat Traian Basescu.

Statul roman a vandut, in 2004, 33,34% din actiunile Petrom companiei OMV pentru 668,8 milioane euro. Ulterior, OMV a ajuns la 51% din actiuni, in urma unei majorari de capital, astfel incat suma totala platita de austrieci pentru mai mult de jumatate din Petrom a fost de 1,5 miliarde euro.

„Afacerea Petrom, considerate privatizarea secolului in Romania la vremea respectiva, isi arata abia acum adevaratele probleme. Practic, prin contract, le-am oferit austriecilor rezervele de petrol la preturi ridicole, redeventa (taxa de exploatare a zacamintelor de titei – n.r.) fiind de-a dreptul simbolica in comparatie cu actualul pret al petrolului”, a declarat analistul Cristian Dinulescu.

Afacerea Petrom valoreaza acum de cel putin 5-6 ori decat in 2004, iar statul roman nu poate face nimic pentru a obtine mai multi bani de la OMV”, a declarat Dinulescu.

Seria privatizarilor, deschisa de Aeroportul Henry Coanda

Lista companiilor aflate inca in portofoliul statului si care ar urma sa fie privatizate prin intermediul bursei este destul de lunga si interesanta pentru piata de capital, spun analistii economici.

Prima companie care ar putea ajunge pe bursa este Aeroportul International Henri Coanda, pentru care Ministerul Transporturilor a selectat deja brokerul BT Securities care se va ocupa de vanzarea pe piata de capital a pachetului de 5% din capitalul social.

Actiunile pentru Aeroportul Otopeni sunt programate sa fie scoase la vanzare pana la sfarsitul anului. Pana la jumatatea lunii iunie, MT va publica anuntul pentru selectarea SSIF-urilor pentru inca 4 societati, respectiv C.N. Administratia Porturilor Maritime Constanta, C.N. Administratia Porturilor Dunarii Maritime Galati, Administratia Canalelor Navigabile Constanta si C.N. Administratia Porturilor Dunarii Fluviale Giurgiu.

Pe lista societatilor din subordinea Ministerului Transporturilor care vor fi listate la bursa, se mai afla Compania Nationala Aeroportul International Bucuresti Baneasa Aurel Vlaicu, S.C. Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta, S.C. Aeroportul International Traian Vuia Timisoara, C.N. Administratia Canalelor Navigabile Constanta, C.N. Administratia Porturilor Maritime Constanta, C.N. Administratia Porturilor Dunarii Maritime si C.N. Administratia Porturilor Dunarii Fluviale Giurgiu.

AVAS, pe de alta parte, a anuntat ca are de gand sa vanda in acest an trei companii energetice, vanate asiduu de jucatori importanti din sectorul energetic international, precum CEZ din Cehia, companiile germane RWE si E.ON, grupul italian Enel si Iberdrola din Spania.

„Procedura de listare a celor sapte societati va demara in bloc, insa ordinea in care acestea vor intra la Bursa va fi stabilita prin strategii bine fundamentate”, a declarat, anterior, Dragos Tanasoiu, secretar general in Ministerul Transporturilor.

Prima dintre ele ar fi Complexul Energetic Craiova. O alta firma care ar putea sa ajunga in aceasta vara sa fie privatizata prin intermediul bursei este Antibiotice Iasi.

„Daca pe piata se va crea un moment favorabil, vom vinde firma la vara, daca nu, vom amana privatizarea pana la anul”, a precizat presedintele AVAS, Teodor Atanasiu.

Cel mai interesant business pe care vrea sa il faca Ministerul Transporturilor in acest an este legat de privatizarea CFR Marfa. Consultantii Deloitte si Bostina si Asociatii au propus, in urma analizei performantei societatii, ca statul sa vanda integral pachetul de actiuni, fie prin licitatie deschisa fie prin negociere directa.

Daca nu se va anunta insa un investitor strategic cu greutate, care sa scoata din buzunar miliardul de euro cerut de ministrul Orban, se va merge pe ideea vanzarii pe bursa, spun surse din cadrul Ministerului Transporturilor.

Anuntul de privatizare ar urma sa fie publicat spre sfarsitul acestui an, iar daca listarile celor sapte societati din subordinea MT pe bursa se vor dovedi profitabile, statul ar putea redirectiona CFR Marfa spre piata de capital.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) anuntase la inceputul anului ca pana la sfarsitul lui 2008 vrea sa vanda pachetele de actiuni pe care le detine la 283 de companii, dintre care la 50 are detineri majoritare, sperand sa obtina suma de 1,54 miliarde lei (676,6 milioane dolari). AVAS a incheiat 104 contracte de privatizare in 2007.