Economie

Cum au infundat guvernantii un „aspirator” de investitii straine cu certificate verzi

03 Apr, 12:31 • traian.badulescu
Balbaielile autoritatilor cu privire la schema certificatelor verzi au blocat una din putinele industrii care mai atragea investitii straine pe plan local. In plus, noua modificare anuntata de ministrul delegat pentru Energie, Constantin Nita, a starnit si mai mult nemultumirile investitorilor din domeniu, care se gandesc sa dea in judecata statul roman.
Cum au infundat guvernantii un aspirator de investitii straine cu certificate verzi

Cum a ajuns o intentie buna sa se transforme intr-un generator de probleme?

Pana de curand, Romania
era perceputa ca un rai al investitorilor in energia din surse
regenerabile, datorita schemei de certificate verzi generoase prin
care ii sprijinea: 6 pentru fiecare MWh de energie produsa in
centrale fotovoltaice, 2 pentru energia produsa de turbine eoliene
noi si 3 pentru energia hidro. 

Insa, de la inceputul
anului, este din ce in ce mai vehiculata ideea de a diminua cumva
sprijinul acordat acestor investitori, pe motiv ca, printre altele, a
ajuns sa ii coste prea mult pe consumatorii casnici si industriali,
adica intre 8% si 10% din factura la energie.

Pentru scaderea la
jumatate a costurilor cu certificatele verzi suportate de populatie,
ministrul Constantin Nita considera ca investitorii in productia de
energie din surse regenerabile ar trebui sa utilizeze, in intervalul
1 iulie – 1 ianuarie 2017, doar jumatate din certificatele verzi
atribuite.

„Prima modificare
este suspendarea Legii 220 pe trei ani si jumatate, din 1 iulie 2013
pana in 1 ianuarie 2017. Energia eolinana va primi 1 certificat
verde, energia hidro – 1 certificat verde, energia solara va
primi 2 certificate verzi. Restul de certificate vor fi pastrate
intr-un cos de ANRE, care va calcula cate certificate verzi va avea
fiecare investiror in 2017. Aceste certificate verzi pot fi scontate
la banca sau preluate ca valoare, dupa 1 ianaurie 2017. Deci, nu
taiem la nimeni nimic, doar ca veniturile obtinute vor fi venituri
viitoare, dupa 1 ianuarie 2017”, a afirmat ministrul delegat
pentru Energie.


Tinta buna, directie
proasta

Masura de rostogolire a
costurilor cu certificate verzi este insa criticata atat de experti
cat si de reprezentantii industriei energiei din surse regenerabile,
care prefera masura anuntata anterior, de diminuare a valorii sau a
numarului de certificate verzi acordate.

Expertul
in energie Ionut Purica apreciaza ca masura de reducere a numarului
de certificate verzi, anuntata initial in urma unei analize a
Agentiei Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), ar fi
fost una benefica, deoarece se introducea un echilibru.

Masura de reducere i-ar fi
afectat doar pe investitorii noi, care oricum au costuri mai mici
decat au avut cei care sunt deja prezenti pe piata, avand in vedere
ca tehnologia pentru producerea energiei verzi s-a ieftinit. „Analiza
ANRE a fost realizata pe ideea de a pastra o rata interna de
rentabilitate de 11%, ceea ce reprezinta un nivel atractiv pentru
investitori”, a declarat Purica, pentru DailyBusiness.ro.

El a adaugat ca reducerea
numarului de certificate verzi acordate investitorilor ar diminua si
presiunea
exercitata asupra
consumatorilor. „Certificatele verzi au ajuns sa reprezinta intre 8
si 10% din factura pentru consumatori. Este afectata puterea de
cumparare a populatiei si competitivitatea firmelor”, a completat expertul.

Acesta considera ca
aplicarea reducerii ar fi o masura preventiva, prin care nu s-ar
pierde complet atracvtitatea investitiei.

Si reprezentantii
industriei sustina ca masura reducerii numarului de certificate, asa
cum era initial prevazuta de lege, este mai buna decat suspendarea.
Spre deosebire de prima, care ii afecteaza doar pe investitorii noi,
aceasta din urma se va reflecta si asupra celor prezenti deja pe
piata.

„Masura de suspendare
chiar ne afecteaza si avem indoieli cu privire la legalitatea
acesteia. Nu excludem posibilitatea de a da statul roman in judecata,
daca vom considera ca exista oportunitatea de a gasi dreptatea in
justitie”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Robert Cruceru, director executiv al
Asociatiei Industriei Fotovoltaice din Romania (RPIA).


Pierderi de sute de
milioane de euro

In opinia lui Cruceru,
aceasta modificare nu ajuta piata, ci din contra o blocheaza. Mai
mult, nu avantajeaza nici populatia si nici consumatorii industriali,
care vor suferi un soc puternic din 2017, cand va trebui sa suporte
returnarea contravalorii certificatelor verzi, suspendate in acesti
trei ani si jumatate.

„Reprezinta o masura
neeleganta pentru o tara si, din discutiile cu investitorii, este un
semnal extrem de negativ. Da dovada de lipsa de responsabilitate”,
a mai spus reprezentantul producatorilor de energie solara, precizand
ca Romania va pierde investitii de sute de milioane de euro din cauza
acestor incertitudini.

Si Ionel David,
presedintele Asociatiei Romane pentru Energie Eoliana (RWEA), atrage
la randul sau atentia ca in cele trei luni de incertitudine, Romania
a pierdut sume de ordinul sutelor de milioane de euro pe frontul
investitiilor straine directe. Valoric, pierderea este insa mult mai
mare, dat fiind ca vor mai trece luni bune pana cand clarificarile
legislative vor reda increderea investitorilor din orice domeniu in
economia romaneasca. 

“Dorim sa cooperam atat
cu Ministerul Energiei, cat si cu ANRE, in elaborarea modificarilor
legislative menite sa clarifice noul cadru legal in care se vor
derula investitiile in curs si cele viitoare”, a adaugat Ionel
David, mentionand ca industria energiei din surse regenerabile isi
doreste mentinerea rentabilitatii proiectelor existente si
predictibilitatea cadrului legislativ pentru cele viitoare.

Asa a castigat teren energia verde

In conformitate cu
statutul sau de membru al UE, Romania trebuie sa asigure
respectarea tintei obligatorii privind energia din surse
regenerabile, pana in 2020. In cazul Romaniei, aceasta tinta a fost
stabilita la nivelul de 24% din consumul final de energie.

Sistemul de promovare cu
certificate verzi reprezinta cel mai important instrument legislativ
prin care Romania a crescut ponderea energiei electrice din surse regenerabile in consumul final.

Prin acest sistem, de la finele
lui 2011, fiecare MWh de energie verde livrat in sistem este
recompensat cu un numar variabil de certificate verzi, a caror
valoare este stabilita prin lege intre 27 si 55 de euro. Mai
departe, aceste certificate sunt cumparate de catre furnizorii de
energie electrica, asa cum este, de exemplu, Electrica Furnizare,
care sunt obligati ca in cosul livrat clientilor sa aiba un anumit
procent de energie regenerabila. Dovada indeplinirii acestei cote sta
chiar in numarul de certificate verzi achizitionate. Furnizorii
transfera la randul lor acest cost suplimentar cu certificatele verzi
in factura platita de populatie si de companii.

Efectele
schemei de sprijin s-au vazut clar in investitiile facute in Romania
in ultimii trei ani, in special in domeniul energiei eoliene. Azi, pe
plan local exista parcuri eoliene de circa 2.000 MW, aproape cat trei
reactoare nucleare de la Cernavoda, dupa investitii de peste 3
miliarde de euro, un nivel neegalat de nicio alta industrie a
economiei romanesti. In 2012, spre exemplu, o treime din investitiile
straine directe au avut vizat proiecte de energie eoliana, domeniu
care a generat si aproximativ 3.200 de locuri de munca.