Noua investiție va reprezenta o platformă industrială complet distinctă de uzina Grampet din Debrecen, unde Grupul operează în prezent activități de reparații și modernizări de material rulant. Producția planificată în noua unitate va viza modele noi de vagoane adaptate cerințelor pieței europene și standardelor tehnice internaționale.
Potrivit informațiilor publicate de Club Feroviar și citate de Profit.ro, fabrica va produce vagoane descoperite, vagoane platformă și modele specializate pentru transportul containerelor, toate realizate în conformitate cu normele TSI aplicabile materialului rulant din Uniunea Europeană. Primele unități ar urma să fie finalizate în cursul anului 2026, cu condiția ca procedurile administrative premergătoare să fie finalizate rapid.
Partenerul Grampet, CRRC Shandong, este una dintre cele mai mici filiale ale gigantului chinez CRRC, însă are aproximativ 3.000 de angajați, ceea ce reprezintă aproximativ jumătate din numărul angajaților Grupului Grampet. În structura CRRC se regăsesc companii importante precum CRRC Qingdao Sifang, CRRC Zhuzhou sau CRRC Changchun, responsabile la nivel global pentru producția de trenuri de mare viteză, locomotive și alte proiecte majore.
Alegerea Ungariei pentru noul proiect industrial este justificată de poziționarea sa strategică în regiune, costurile operaționale competitive, sprijinul manifestat de autoritățile locale pentru investiții în industria grea, precum și de prezența consolidată a Grupului Grampet în Europa Centrală. De asemenea, Ungaria dispune de infrastructura logistică necesară pentru a susține un proiect industrial de această amploare.
Grupul Grampet, prima multinațională românească, este unul dintre actorii importanți ai transportului feroviar de marfă din Europa Centrală și de Sud-Est. Cu o activitate de peste 25 de ani, compania operează în România, Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia. Grampet exploatează o flotă de 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă.
Pe lângă activitățile de transport, grupul deține patru fabrici în România și Ungaria, unde sunt construite, reparate și modernizate vehicule feroviare, precum și cinci terminale logistice situate la granițele cu Ucraina și Republica Moldova și în nordul Bucureștiului. Prin divizia Grampet Logistics, grupul își diversifică portofoliul de investiții și extinde operațiunile în domenii conexe infrastructurii feroviare.
În noiembrie 2023, Grupul Grampet și-a consolidat portofoliul industrial prin achiziția a 70% din acțiunile societății Electromontaj Carpați SA Sibiu, într-o tranzacție derulată prin Bursa de Valori București și evaluată la 2,8 milioane de euro.