- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Taxă succesiune. Cât costă dacă au trecut mai mult de zece ani. Acte de care ai nevoie

03 Nov, 18:07 • Bruma Loredana
Cei care au de făcut o succesiune trebuie să știe că, potrivit legii, costurile cresc pe măsură ce trece timpul de la deces. Astfel că, dacă a trecut mai mult de zece ani de la deces, moștenitorii vor scoate din buzunare mai mulți bani.
Taxă succesiune. Cât costă dacă au trecut mai mult de zece ani. Acte de care ai nevoie

Taxă succesiune. Succesiunea reprezintă procedura prin intermediul căreia bunurile materiale ale unui om decedat ajung la moștenitorii legali ori testamentari. Este important de menționat că tot aici intră și datoriile pe care le-a avut persoana decedată.

Taxă succesiune. Cât să faci succesiunea dacă au trecut mai mult de zece ani

Potrivit legii, după decesul unei persoane moștenitorii vor fi nevoiți să plătească mai multe taxe pentru deschiderea succesiunii. Printre acestea se află taxa notarială, necesară pentru a fi întocmit certificatul de moștenitor. Valoarea acesteia variază în funcție de valoarea mesei succesorale.

De exemplu, dacă valoarea mesei succesorale este cuprinsă între 15.001 și 30.000 de lei, taxa notarială este 150 de lei plus 1% din valoarea care trece 15.000 de lei, potrivit lovedeco.ro. În cazul în care succesiunea este făcută prin instanță, se plătește și o taxă de timbru.

În asemenea cazuri apare o „taxă de întârziere” de până la „0,3% din valoarea masei succesorale pentru fiecare an de întârziere, până la maximum 3% din această valoare”, arată sursa citată mai sus. Atenție, taxa poate crește semnificativ după 10 ani.

De cele mai multe ori, moștenitorii care fac succesiunea după 10 ani de la decesul unei persoane sunt nevoiți să scoată din buzunar sume care pornesc de la câteva mii de lei și pot ajunge până la câteva zeci de mii de lei. Costul variază în funcție de valoarea moștenirii și de comisioanele notariale.

Succesiunea se poate deschide automat după moartea unei persoane. Procedura poate fi efectuată fie la notar, fie prin instanțele de judecată. În acest sens, beneficiarii au nevoie de mai multe documente.

Acte de care ai nevoie:

certificatul de deces al defunctului

actele de identitate ale beneficiarilor

certificat de căsătorie ori de naștere al moștenitorilor.

De asemenea, este nevoie și de actele de proprietate ale bunurilor, certificatul de atestare fiscală, testament (dacă este cazul) și declarația din partea moștenitorului în care se precizează că se acceptă succesiunea.

Urmărește Daily Business pe Google News