- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Ancheta ANAF de ochii lumii? Benzinarii privati acuza o intelegere intre stat si marii producatori

28 Jan, 00:00 • razvan.codorean
Presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, Ion Tache (foto), nu asteapta mare lucru de la anchetele declasate de ANAF la producatorii de carburanti. "Toti au de castigat, nu vad de ce s-ar ieftini benzina. Ba, dimpotriva, s-ar putea scumpi si mai mult", afirma Tache, pentru DailyBusiness.ro.
Ancheta ANAF de ochii lumii? Benzinarii privati acuza o intelegere intre stat si marii producatori

Ion Tache (foto), presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, nu asteapta mare lucru de la anchetele declasate de ANAF la producatorii de carburanti. „Toti au de castigat, nu vad de ce s-ar ieftini benzina. Ba dimpotriva, s-ar putea scumpi si mai mult”, afirma Tache, pentru DailyBusiness.ro.

„Stiti care e cea mai mare problema? Ca atat producatorii de carburanti cat si statul sunt interesati sa mentina pretul benzinei. Producatorii, pentru a-si acoperi costurile si a scoate profituri cum nu scot nicaieri in Europa, iar statul, deoarece, cu cat pretul e mai mare, cu atat obtine mai multi bani din accize si TVA”, afirma Tache.

Ancheta asta, din pacate, pare a fi facuta de ochii lumii, la presiunea opiniei publice. Daca intr-adevar vroiau sa intreprinda ceva concret, o faceau pana acum. E o ancheta de imagine, ceruta de Guvern pentru a-si mai spala imaginea publica. Vreau sa sper ca vom vedea prima ancheta a Fiscului finalizata in acest domeniu”, spune ironic Tache.

El e sigur ca exista multe „smecherii” in actele contabile ale producatorilor, dar se indoieste ca inspectorii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) vor avea „tupeul” de a le sanctiona.

„Pai ganditi-va si dumneavoastra. Avem aceleasi preturi ca in Germania, dar noi avem si productie interna de petrol, iar costurile cu forta de munca sunt de cateva ori mai mici decat la nemti. Unde e diferenta de bani, in conditiile in care acesti producatori se plang ca inregistreaza pierderi, in timp ce firmele de afara fac profit? Artificii fiscale, scot banii smechereste din tara. Acolo pot fi taxati „, afirma acesta.

Ion Tache spune ca intelegerea intre producatori privind cresterea preturilor poate fi dovedita prin flagrant, nu prin frunzarit actele. „Fara sa faci filaj, sa te folosesti de servicii, cum sa ii prinzi ca s-au inteles? Nu vor dovedi nimic. Asa ca, cel mult, ma astept la niste amenzi pentru nereguli fiscale„.
[quote=Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari]Daca statul nu va lua masuri, pana la sfarsitul acestui an benzina va ajunge la 7 lei/litru[/quote]
Presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari avertizeaza ca, din modul in care a fost prezentat pana acum, demersul Fiscului mai mult ingrijoreaza decat lasa loc de sperante.

„Au dat un verdict, ca preturile au crescut artificial, inainte macar de a incepe inspectiile fiscale. Poate fi privit ca o antepronuntare. Ma tem ca astfel de controale sa nu lase loc unor abuzuri. Pana la urma, statul isi da cu parerea asupra preturilor practicate de o firma privata despre care spune ca sunt nejustificate. Ce inseamna asta intr-o economie de piata libera? Va spun eu: abuz„, a declarat Tache.

„Nu vreau sa iau apararea producatorilor, de pe urma carora si noi patimim, pentru ca cumparam carburantii tot mai scump, insa ma astept de la stat sa anunte decizii, nu sa isi dea cu parerea privind nivelul preturilor”, a mai spus reprezentantul benzinarilor.

Fiscul acuza, producatorii se scuza

Fiscul a anuntat miercuri, in urma unei anchete preliminare, ca pretul carburantilor la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat.

„Verificarile efectuate au indicat ca, in cursul anului 2010, cand pretul la pompa a urcat cu aproximativ 20%, au existat mai multe situatii in care s-a declansat o crestere semnificativa a acestuia, iar analiza efectuata a indicat ca, in majoritatea cazurilor, scumpirile au fost efectuate concomitent, ca urmare a deciziilor consiliilor de administratie, la nivelul tuturor companiilor verificate, preturile de desfacere la pompa fiind aproape identice „, se spune in raportul ANAF.

Cu alte cuvinte, chiar daca nu a probat pana acum supozitiile, Fiscul afirma ca este posibil ca producatorii de carburanti sa se fi inteles in privinta cresterii preturilor. Detalii puteti citi intr-un material DailyBusiness.ro.
[quote=Raportul ANAF]Acciza la benzina a crescut doar cu 3% in 2011 fata de 2010, astfel ca, luand in calcul si evolutia cursului valutar, nu se justifica o crestere cu 20% a pretului la pompa[/quote]
Petrom si Rompetrol au respins concluziile documentului ANAF. Reprezentantii celor doua companii au afirmat ca preturile sunt construite conform legii si ca raportul prezinta o serie de neclaritati care nu reflecta situatia actuala.

„Componenta de taxe in pretul carburantilor reprezinta circa jumatate din pretul carburantilor. Petrom reflecta cotatiile internationale intr-o maniera moderata. Preturile practicate de Petrom continua sa fie printre cele mai mici din Romania, iar pretul mediu aplicat de catre operatorii din Romania este printre cele mai mici din Uniunea Europeana”, se arata intr-un comunicat emis de Petrom.

Compania a scumpit motorina din ianuarie 2010 pana in decembrie 2010, cu 24%, de la 3,78 lei/litru la 4,7 lei/litru, iar benzina cu 20%, de la 4,02 lei/litru la 4,82 lei/litru.
[quote=Comunicat de presa Petrom] Toti indicatorii nostri financiari sunt calculati pe baza standardelor internationale si romanesti si sunt auditate de catre companii internationale de top. Suntem pregatiti sa raspundem in continuare oricaror solicitari de informatii din partea autoritatilor[/quote]
La randul lor, reprezentantii Rompetrol au declarat ca raportul ANAF prezinta „o serie de neclaritati„.

„Rompetrol a pus la dispozitia ANAF si a Consiliului Concurentei toate informatiile solicitate, oferind si lamuriri privind modul de formare al pretului si evolutia componentelor care intra in alcatuirea acestuia”, a anuntat Rompetrol, intr-un comunicat citat de Mediafax.

„Modul de interpretare al datelor ramane la latitudinea institutiilor statului, dar din primele concluzii aparute in presa observam ca exista o serie de neclaritati care nu reflecta situatia actuala. De exemplu, influenta cursului valutar, in special leu/dolar, in modul de formare al pretului final este semnificativa, tinand cont ca materia prima este importata si platita in dolari. La acestea, se adauga si influentele macroeconomice”, se arata in comunicat.

Pretul benzinei a crescut, in ultimii 2 ani, de la 2,87 lei/litru (ianuarie 2009) la circa 5 lei in prezent. Romanii au ajuns, astfel, sa plateasca un pret aproape dublu in conditiile in care salariul mediu net a stagnat, iar ponderea taxelor in pretul benzinei este printre cele mai mici din UE.

La noi taxele reprezinta 50% din pret, in timp ce in Franta sunt de 59%, in Germania de 61%, iar in Marea Britanie de 63%, potrivit datelor Comisiei Europene.

Pe de alta parte, statistica UE arata ca noi (1,16 euro/litru), bulgarii (1,11 euro/litru) si cipriotii (1,15 euro/litru) platim cea mai ieftina benzina. Ungurii platesc 1,29 euro/litru, polonezii 1,25 euro/litru, iar grecii 1,6 euro/litru.

Avand in vedere ca preturile fara taxe din Romania sunt foarte apropiate de media UE (0,58 fata 0,59 euro/litru), concluzia ar fi ca benzina este mai ieftina la noi decat in alte tari doar pentru ca taxele sunt mai mici.

Cat vor mai creste preturile? Constantin Tampiza, reprezentantul Lukoil, afirma recent, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, ca „totul depinde de evolutiile internationale”.

„Aurul si petrolul sunt cele mai speculate marfuri. Daca trece titeiul din nou de 100 de dolari/baril, carburantii se vor scumpi. In plan local, nu vad motive suplimentare de scumpire, cel putin in prezent”, afirma Tampiza.