- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Anii \”de miere\” pentru multinationalele din Romania se apropie de final

04 Aug, 00:01 • razvan.codorean
Multinationalele vor beneficia de profiturile record facute in Romania cel mult 5-6 ani de acum incolo, maturizarea economiei romanesti si adoptarea monedei euro urmand sa coboare marjele de castig la media europeana, estimeaza specialistii in economie pentru DailyBusiness.ro.
Anii \de miere\ pentru multinationalele din Romania se apropie de final

OMV-Petrom, Erste Bank-BCR, Groupe Societe Generale – BRD sau Renault – Dacia sunt doar cateva exemple de afaceri de succes in care marjele de profit au explodat de la an la an, iar business-ul din Romania a ajuns sa contribuie serios la veniturile globale si chiar, in unele cazuri, sa acopere pierderile inregistrate in alte piete.

Cat va mai dura acest fenomen? Cat vor mai putea afacerile, de pilda din domeniul bancar romanesc sa genereze profituri de 60-80% mai mari de la an la an, ca in cazul BCR? Specialistii in economie cred ca „miracolul romanesc”, asa cum l-au caracterizat in dese randuri reprezentantii multinationalelor, va mai dura maxim 5-6 ani.

[quote=Bogdan Baltazar, consultant financiar]Multinationalele au beneficiat si inca mai exploateaza la maxim oportunitatile din Romania, dar cred ca in 5-6 ani, economia romaneasca va ajunge la maturitate, iar profiturile vor inregistra marje la media europeana[/quote]
„Multinationalele au beneficiat de o conjunctura pe care era normal sa o exploateze la maxim. Piata romaneasca este a 7-a ca marime din Europa, iar oportunitatile au fost si inca mai sunt foarte mari”, spune Ionut Simion, partener la compania de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers.

„Profiturile inregistrate de aceste companii, cum ar fi cele din domeniul bancar, sau din retail, sunt normale pentru o economie aflata in crestere, in care nevoia de finantare si apetitul extrem de crescut pentru consum au fost si reprezinta in continuare principalele attribute”, considera Simion.

[quote= Ionut Simion, partener PricewaterhouseCoopers]Cred ca, in urmatorii ani, in preajma lui 2014, anul adoptarii euro, economia va intra intr-un proces de asezare, de consolidare, iar cresterile de profit nu vor mai fi asa de spectaculoase[/quote].
Dragos Pislaru, director executiv la Grupul de Economie Aplicata, spune ca afacerile in genul BCR, Petrom sau Lafarge au inregistrat si vor inregistra in continuare marje spectaculoase de profit si din cauza ca investitorii straini au stiut sa se foloseasca de conditiile pietei.

„Dincolo de cresterea consumului, pe toate domeniile, marile companii intrate in Romania au stiut sa isi imparta piata, de multe ori la limita legalitatii. Cazul Procter&Gamble-Unilever este unul relevant, la fel ca si armonia suspecta din piata cimentului care a dus chiar la sanctiuni din partea Consiliului Concurentei”, a explicat analistul, pentru DailyBusiness.ro.

Poate cel mai relevant exemplu de business profitabil este reprezentat de afacerea Petrom. OMV, care a cheltuit 1,5 mld. euro pentru a prelua Petrom in 2004, a ajuns la un castig estimat de peste 4,1 miliarde de euro.

Analistul Dragos Pislaru crede ca, in urmatorii ani, piata va cunoaste un proces de maturizare, fapt ce se va concretiza intr-o reducere a ritmului de crestere a profiturilor in aproape toata economia.

„Economia romaneasca este in plina dezvoltare. Odata cu adoptarea euro, cu consolidarea diverselor ramuri economice, afacerile vor intra intr-un normal ‘sanatos’, ii putem spune. Sa vorbesti de profituri bancare in crestere de 70-80% va reprezenta doar o amintire a unor vremuri ‘de aur’ din tranzitia romaneasca”, a mai spus analistul.

Multinationalele isi imbunatatesc rezultatele financiare pe baza rezultatelor din Romania

In conditiile problemelor tot mai acute din economia globala, amplificate de cresterea pretului petrolului si de criza creditelor ipotecare din Statele Unite care s-a repercutat in intreg sistemul financiar mondial, marea majoritate a multinationalelor, indiferent de domeniu, si-au reconsiderat business-urile, de la cele din domeniul bancar pana la auto, productie si sectorul de retail.

Romania pare insa „imuna” la acest fenomen, dovada rezultatele financiare din primul semestru.

In sectorul bancar, de pilda, Banca Comerciala Romana, cel mai mare creditor de pe piata romaneasca, a realizat in primul semestru un profit net consolidat de 759,5 milioane lei (206,6 milioane euro), in crestere cu 63,5% fata de acelasi interval din 2007. Intre timp, banca mama, Erste, a realizat un profit net de 636,6 milioane euro, in crestere cu doar 12,5%.

Pe piata de retail, retailerul francez Carrefour a inregistrat in primul semestru, pe piata din Romania, vanzari totale de 508 milioane de euro, in crestere cu 40,3%, in timp ce compania mama, a vandut la nivel global, in al doilea trimestru de 23,721 miliarde euro, in crestere cu 6,7%.

[quote=Dragos Pislaru, director executiv GEA]Dincolo de aspectele mai putin ortodoxe ale unora dintre business-urile din Romania, cred ca relevant pentru cresterile spectaculoase de profit ale jucatorilor straini este nevoia reala din piata. Daca nu exista cerere, aceste profituri, indiferent la ce costuri au fost contractate, nu existau[/quote]
La fel, in piata auto, vanzarile Dacia au crescut cu 13,3% in primul semestru din 2008, in timp ce Renault a vandut, la nivel global, 1,325 milioane de unitati, in crestere cu doar 4,3%.

Acestea sunt doar trei exemple de business-uri care, in Romania, beneficiaza de o marja de profit in unele cazuri de cateva ori mai mare decat cea a companiilor mama, fapt care duce la imbunatatirea rezultatelor financiare globale.

„Toate aceste rezultate vin sa confirme o realitate economica specifica tarilor emergente. In timp ce marile economii mondiale trec printr-o perioada de criza, iar cea din Statele Unite este cea mai relevanta, in tarile in tranzitie, in genul Romaniei, toate aceste probleme, de la criza financiara la cea a petrolului nu au acelasi impact, pentru ca cererea depaseste cu mult oferta, iar pretul nu are aceeasi relevanta ca in economiile mature, dezvoltate, in care mecanismele pietei functioneaza normal”, explica Ionut Simion, partener la compania de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers.

In aceste conditii, entuziasmul multinationalelor si interesul pentru cresterea si exploatarea la maxim a potentialului de dezvoltare din tarile emergente, inclusiv Romania, pare justificat.

Andreas Treichl, directorul Erste Bank, declara, recent, ca pentru Erste Bank, afacerea din Romania reprezinta unul dintre cele mai mari succese inregistrate de banca. Acest gen de satisfactie il afisa, de pilda, si conducerea Renault, pentru care lansarea Logan-ului a reprezentat un adevarat moment istoric, relansand practic business-ul companiei in special in tarile emergente.

Bancile, distributia si sectorul auto, cele mai mature piete din Romania

Sectorul bancar, piata de distributie, constructiile si industria auto vor fi primele sectoare economice care vor ajunge cel mai repede la maturitate, estimeaza consultantul financiar Bogdan Baltazar.

„Pe sectorul bancar, deja avem o concurenta reala si, in prezent, asistam la un proces de consolidare. Aplicarea noilor norme de creditare si majorarile dobanzii de politica monetara operate de BNR vor aduce corectii in piata, iar procesul de maturizare se va accelera”, crede Baltazar. „In constructii avem deja semnale ca piata se maturizeaza, ca marjele de profit se reduc si ne apropiem de un nivel sustenabil. La fel si in industria auto, unde intrarea Ford va aduce schimbari importante in piata, pe termen lung. Daca vor mai intra 1-2 jucatori internationali, piata va ajunge la o maturitate deja vizibila in modul in care au inceput sa se construiasca ofertele”, a mai spus consultantul.

Dragos Pislaru, director executiv la Grupul de Economie Aplicata, crede ca primul sector care va inregistra un nivel de saturatie, ce va determina o scadere a marjelor de profit este consumul de bunuri, urmat de sectorul serviciilor.

„Piata de retail este deja bine reprezentata la nivel de oferta, iar consumul este acoperit in mare parte. Estimez ca pana in 2010, vom asista la o reducere a ritmului de crestere a pietei, pe fondul aparitiei unei concurente reale in consumul de bunuri. Cred ca si pe segmentul serviciilor, de la cele din industria alimentara si pana la cele notariale, vom asista in 2-3 ani, la o maturizare a ofertei, o acoperire optima a cererii, fapt ce va determina o marja de profit buna, dar, fara indoiala sub nivelul celei din prezent”, a mai spus analistul.

Ionut Simion, de la PWC, crede, pe de alta parte, ca este destul de dificil de estimat care ramuri ale economiei se vor maturiza mai repede, care vor inregistra marje de profit mai mari sau mai mici pe viitor.

„Totul tine de raportul cerere-oferta. Atata timp cat vom avea cerere, cresterea va fi inerenta. 2014, cand vom adopta euro, va fi un moment semnificativ pentru multe dintre business-urile din Romania, convergenta urmand sa determine modificari la nivelul comportamentului investitional si a ofertelor din piata, indiferent de domeniu. Se poate vorbi de IT, de bancar, de constructii, dar e dificil de estimat cum vor evolua pe viitor afacerile din Romania”, a mai spus Simion.