Societatea Calder- A , controlata de oligarhul rus Yakov Goldovskiy, a platit 23,8 milioane lei (7,15 mil.euro) in contul creantei AVAS la Rafo si astfel si-a onorat obligatiile din contractul de privatizare.
„Din acest moment, actiunile sunt libere de sarcini, insa conform clauzei 10.1, din contractul de privatizare, cumparatorul se obliga sa nu cesioneze actiuni si sa nu transfere contractul, fara acordul AVAS”, a declarat Constantin Botez.
Privatizarea Rafo, o afacere incalcita
Rafo este detinuta de firma Balkan Petroleum Ltd, care a fost cumparata de Calder-A, la sfarsitul lunii noiembrie 2006. Reprezentantii AVAS nu recunosc nici acum societatea Calder-A ca actionar al rafinariei, pentru ca institutia nu a recunoscut tranzactia dintre Balkan Petroleum si societate. Contractul de privatizare ramane astfel sub monitorizarea AVAS pana cand obligatiile de mediu vor fi indeplinite integral, conform AVAS.
Problema legata de actionariatul societatii s-ar putea insa rezolva la Adunarea Generala a Actionarilor, convocata pentru data de 20 noiembrie 2007. Atunci expira Planul de Reorganizare Judiciara, iar pe ordinea de zi se afla conversia creantelor in actiuni.
Sindicatele sustin ca societatea Calder- A si-a asumat plata integrala a actiunilor pina in data de 16 noiembrie, astfel ca statul nu va mai face parte dintre creditori. Plata datoriilor, realizarea investitiilor si conversia creantelor in actiuni erau principalele clauze din Planul de Reorganizare.
Rafo este detinuta de firma Balkan Petroleum Ltd, care a fost cumparata de Calder-A, la sfarsitul lunii noiembrie 2006. Actionarii firmei Calder-A sunt Iakov Goldovskiy, cu o participatie de 80%, si Todor Batkov, care detine 20%.
Rafo avea la 18 octombrie un capital social de 432 milioane lei, divizat in 172,8 milioane actiuni, cu o valoare nominala de 2,50 lei.
In 2005, compania a afisat o pierdere de 153,7 milioane lei si o cifra de afaceri de 1,846 miliarde lei. Titlurile companiei se tranzactioneaza la categoria necotate a Bursei de Valori Bucuresti, sub simbolul RAF.