„Batalie aeriana” SUA-UE asupra Romaniei: De la cine vom cumpara avioane de lupta?

04 Sep, 00:07 • razvan.codorean
Romania a ajuns la mijloc in razboiul intereselor economice si militare dintre UE si Statele Unite. Dupa ce autoritatile de la Bucuresti au inclinat balanta spre achizitia de avioane de lupta F-16 second hand de la americani, europenii au reactionat dur si au trimis un avertisment la Bucuresti.
Batalie aeriana SUA-UE asupra Romaniei: De la cine vom cumpara avioane de lupta?

Romania are nevoie ca de aer de avioane de vanatoare pentru a apara teritoriul national, in conditiile in care avioanele MiG 21 Lancer si-au expirat resursa de zbor. 

Daca nu vom cumpara avioane, vom fi la mana aliatilor din NATO care sa ne apere. N-ar fi tocmai rau in conditiile in care Guvernul n-are bani “sa treaca strada” ce sa mai vorbim de achizitia de avioane de lupta, evaluate la miliarde de dolari.

Numai ca, de voie de nevoie, va trebui sa cumparam avioane pentru ca asa vrea NATO. Daca suntem membri ai Aliantei, trebuie sa ne platim “factura” de securitate.

Amanata din cauza crizei economice, achizitia avioanelor a revenit acum in actualitate. Nu ca am fi descoperit o “sursa minune” de bani, dar americanii si europenii au nevoie sa vanda avioane, pentru a-si sustine industriile militare.

Doua variante de achizitie

Avem doua variante. Sa cumparam avioane noi de la firmele europene sau avioane second-hand F 16 de la americani. 

Inca din 2010, autoritatile de la Bucuresti au inclinat spre achizitia a 24 de aeronave F16 second-hand, pentru care am plati 1,3 miliarde de dolari. Presa a speculat ca ”afacerea F16” reprezinta, de fapt, nota de plata pentru scutul anti-racheta american care va acoperi si Romania.

Numai ca europenii nu sunt de acord cu asta in conditiile in care  afacerile in acest sector, in contextul crizei economice, sunt considerate cruciale pentru o industrie care este afectata de reduceri bugetare si pierderi de locuri de munca, lucru care explica totodata competitia dura dintre producatori ca grupul american Lockheed Martin, consortiul EADS (alcatuit din EADS Deutschland, EADS Casa din Spania, BAE Systems si compania italiana Alenia Aeronautica), grupul suedez Saab sau cel francez Dassault, intre altele.

Revista Business New Europe (BNE) a relatat, in pagina online de luni, ca guvernele roman, bulgar si ceh au primit scrisori din partea Comisiei Europene, prin care aceasta isi exprima ingrijorarea cu privire la posibilitatea incheierii unor contracte de achizitii de avioane de lupta fara organizarea unor licitatii. Ar fi vorba de peste 200 de avioane, potrivit BNE.

Declaratii recente ale unor oficiali romani „au sporit ingrijorarile Comisiei cu privire la pregatirea tarii de a nesocoti legislatia UE si de a ceda unor presiuni din partea americanilor de a achizitiona in mod direct (avioane de tip) F-16 produse de catre Lockheed Martin, in loc sa organizeze o licitatie la care sa poata participa companii europene”, comenteaza Business New Europe.

[b]Catre o decizie politica[/b]

Ce ar trebui sa faca Romania in aceasta situatie? Caror interese sa cedeze, celor americane sau celor europene?Potrivit expertilor, decizia va fi una politica chiar daca, intr-o asemenea afacere, ar trebui sa fie mai importante interesele militare ale Romaniei.  

CSAT a aprobat deja, inca din 2010, achizitionarea celor 24 de avioane second-hand, insa a pasat decizia finala Parlamentului. Iar de atunci, dosarul a fost ingropat. 

Din cele relatate de publicatia Business New Europe, se pare ca afacerea a revenit in prim-plan. In aceste conditii, ce e mai avantajos pentru Romania? Sa cumpere avioanele second-hand de la americani sau pe cele noi, pe credit, de la firmele europene?

Intr-o [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/dilema-avioanelor-f16-second-hand-tehnologie-de-clasa-sau-fiare-vechi-40469/]analiza DailyBusiness.ro[/url], analistul Niels Schnecker, fost pilot pe acest tip de avioane, declara anterior ca Romania va alege, in cele din urma, F 16.

”Este inevitabil sa cumparam acest avion, pentru ca, in comparatie cu celelalte (Grippen de la SAAB si modelul Typhoon, de la Eurofighter) reprezinta o afacere cu bataie lunga in viitor. Chiar si la second-hand, sunt foarte bune. Ganditi-va ca Garda Nationala din SUA foloseste avioane F4, care au fost produse inca din anii ’60”, a afirmat specialistul.

”F16 este cel mai bun avion care il puteamcumpara. Noi aveam nevoie de un avion cu raza mai mare de actiune, spre deosebire de Cehia si Ungaria, care au cumparat avioane Grippen, dovada ca si Polonia a cumparat tot F16”, afirma Niels Schnecker. 

El scotea in evidenta si modul in care avionul se conduce, similar cu IAR-urile 99 de antrenament cu care pilotii romani sunt obisnuiti. ”Sunt agile, manevrabile si cu un motor puternic”.

Niste „fiare vechi”?

Bineinteles, nu toata lumea este de acord. Unii experti spun ca avioanele sunt, ca si fregatele britanice, niste fiare vechi care ne vor costa foarte scump. 

”Avioanele pe care le cumparam noi, daca e sa dam crezare Ministerului Apararii, sunt deja modernizate si vor putea fi folosite 10-15 ani de acum incolo”, afirma, anterior, analistul Ovidiu Marinescu.

Adrian Anania, presedintele Sindicatelor Libere din Industria de Aparare, declara, pentru DailyBusiness.ro, ca Romania se pripeste daca va cumpara avioanele second-hand. 

”Ca sa fac o comparatie, e la fel cum Ministerul Transporturilor da in fiecare an bani pentru acoperirea gropilor, in loc sa aloce bani pentru refacerea completa a drumurilor”, afirma Anania.

Expertul spune, pe de alta parte, ca marea problema a avioanelor este ca, practic, ele nu pot ateriza in prezent in Romania, pentru ca nu avem piste potrivite. „Ar trebui ca pistele sa fie remenajate pentru a face fata acestui tip de avioane, cu priza de aer sub burta. In prezent, cele mai apropiate piste adecvate sunt in Ungaria si Turcia”, explica Anania.

Alti experti spun ca modernizarea pistelor este absolut necesara pentru ca achizitia de F 16 trebuie privita ca un ”bilet de acces” la viitorul avion multi-rol al NATO, generatia F35. Fapt confirmat si de Ministerul Apararii, care si-a propus achizitionarea a 24 de avioane F-35 JSF, concomitent cu iesirea din serviciu a primului lot de avioane F-16 achizitionate initial.

Avioanele F16 zboara inca din anii ’70. De atunci, au fost modernizate, adaptate si au luptat cu succes in majoritatea conflictelor desfasurate in Orientul Mijlociu si Apropiat, de la razboaiele din Irak, Balcani sau Afganistan. 

[b]Cat de rentabila va fi afacerea pentru economia nationala[/b]

Analistul Niels Schnecker a declarat ca, din punct de vedere economic, contractul cu americanii ne va fi favorabil pe termen lung. El crede ca daca autoritatile vor negocia asigurarea service-ului si modernizarii aeronavelor in tara (offset), Romania va avea de castigat.

”Fabricile de avioane de la Craiova si Brasov ar putea fi atrase in acest contract, ceea ce ar putea aduce beneficii pentru economia romaneasca, pentru ca s-ar multiplica pe scara larga. Piese, forta de munca etc”, a spus Schnecker.

Adrian Anania, presedintele Sindicatelor Libere din Industria de Aparare, este ceva mai rezervat. El crede ca depinde foarte mult de modul in care se va negocia contractul. ”Daca offset-ul va fi realizat in tara, vom avea de castigat. Daca insa vom primi avioanele gata refacute, iar pilotii vor merge in strainatate la perfectionare, nu vom castiga nimic”, a afirmat Anania.

[b]Ce spun europenii[/b]

Producatorii de aeronave concurente pentru F16 sustin ca daca vom cumpara avioanele de la americani nu vom face o afacere prea buna. 

Richard Smith, director de marketing la Saab, compania care ne-a propus achizitia avionului Grippen, declara, anterior, ca ”mi se pare de necrezut ca militarii romani vor primi avioane vechi, la mana a doua, pe care Statele Unite nu mai doresc sa le foloseasca”. Suedezii spun ca oferta lor este cu cel putin 1,5 miliarde de dolari mai ieftina, iar performantele tehnice sunt cel putin similare.

“Intr-o perioada de criza economica, americanii nu ofera, odata cu avioanele lor, nici o compensatie. Nici un loc de munca, nici o posibilitate de colaborare cu industria aeronautica din Romania, nici o investitie. In plus, trebuie sa platiti pe loc”, a declarat Richard Smith, director de marketing Saab.

Richard Smith spune ca ”razboiul” nu s-a sfarsit. 

„Din cite inteleg eu a fost facuta o prima selectie, iar acum, aceasta propunere trebuie sa mearga catre Parlament. Noi consideram deci ca nu a fost luata inca nici o decizie”, a declarat Smith.

”Ceea ce sper acum sa vad si ar fi si in beneficiul cetatenilor romani, e ca parlamentarii sa primeasca, inainte de a lua o hotarare, toate informatiile necesare. Din cite inteleg, urmeaza mai intai o dezbatere si abia apoi va fi luata o hotarare. Pentru ca decizia sa fie corecta, e necesar ca parlamentarii sa fie informati in privinta tuturor ofertelor: pe langa cea privind avioanele F16, sa afle si care e oferta noastra, dar si cea a Eurofighter. Doar asa poate fi luata o decizie corecta, transparenta si care sa poata fi justificata”, a mai spus reprezentantul Saab.