„Sunt niste inspectii fiscale inopinate, pe anumite obiective, care vizeaza in principal modul de formare a preturilor, profitul impozabil si modul in care sunt inregistrate anumite cheltuieli in contabilitate”, a spus Blejnar.
El a aratat ca, daca in urma acestor controale se vor constata nereguli, cum ar fi „mutari” de pe o firma afiliata pe o alta firma afiliata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va declansa inspectie fiscala generala la compania respectiva.
„Deocamdata nu am niste elemente foarte clare. Abia in cursul acestei dupa-amiezi i-am chemat pe colegii din control sa-mi prezinte un raport al principalelor constatari”, a mai spus Blejnar, citat de Mediafax.
Seful ANAF nu a precizat ce masuri ar putea fi luate in urma verificarilor, dar a amintit ca anul trecut, dupa finalizarea controlului la o anumita companie petroliera, autoritatea a impus acesteia plata unei sume de 55 milioane euro.
Combustibilii s-au scumpit cu aproape 3% in decembrie, astfel ca preturile au urcat anul trecut cu peste 15%, dupa ce in 2009 au fost majorate cu 13%, iar Guvernul a decis ca aceste cheltuieli sunt nedeductibile si in 2011.
Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale, a declarat, in luna noiembrie 2010, ca preturile combustibililor pe piata romaneasca au o evolutie divergenta fata de principalii factori care ar trebui sa le influenteze, iar BNR nu intelege mecanismele care stau in spatele scumpirilor anuntate de producatori.
Premierul Emil Boc a anuntat luni ca Guvernul poate introduce contramasuri specifice economiei de piata, precum impunerea unor impozite, impotriva producatorilor care cresc rapid si nejustificat pretul carburantilor.
El a precizat ca a solicitat Consiliului Concurentei sa verifice daca exista o situatie de monopol pe aceasta piata, cerand in acelasi timp Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) sa analizeze profitul companiilor din domeniu.
Potrivit companiilor petroliere, preturile la pompa sunt influentate in principal de evolutia cotatiilor internationale ale petrolului si de evolutia cursului leu/dolar. Principalele companii care distribuie carburanti in Romania sunt OMV Petrom (SNP), Rompetrol, LukOil, MOL si OMV.
Piata distributiei de combustibili este investigata, inca din 2005, de Consiliul Concurentei.
Un document guvernamental prezentat, in mai 2008, de Mediafax releva ca pretul de vanzare al benzinei la statiile de distributie din tara este apropiat de nivelurile practicate in statele membre UE, unde puterea de cumparare a populatiei este net superioara romanilor, in conditiile in care Romania beneficiaza inca de o derogare a Comisiei Europene si aplica un nivel redus de accize.
Accizele percepute in Romania sunt deocamdata sub nivelul celor din alte state UE, datorita unei perioade de tranzitie acordate de catre Comisia Europeana pentru atingerea nivelului minim obligatoriu.
Chiar si in aceste conditii, pretul de distributie la benzina si motorina practicat in Romania este apropiat de cel pe care il platesc cetatenii din Luxemburg, Irlanda, Spania, Suedia si Austria, tari cu o putere de cumparare mult peste posibilitatile romanilor.
Dupa ce a atins in vara anului 2008 pretul record de peste 147 dolari pe baril, petrolul s-a depreciat pana la sfarsitul aceluiasi an la circa 33 dolari pe baril. Cotatia de referinta de la New York a inceput anul 2009 la aproximativ 40 de dolari pe baril, inregistrand scaderi usoare in prima parte a anului, pentru a urca pana la inceputul lui 2010 la 80 de dolari pe baril. Trendul ascendent a continuat si anul trecut si se datoreaza relansarii economice si revenirii cererii, indeosebi pe pietele emergente precum China. In prezent, petrolul se tranzactioneaza la circa 91 de dolari.