„Victoria celor de la Boeing reprezinta un rezultat suparator, si nu este ceea ce industria se astepta sa se intample”, a declarat Richard Aboulafia, analist in cadrul companiei Teal Group, specializata in domeniul aerospatial.
Boeing va construi avioane 767 standard in fabrica din orasul Everett, Washington, pe care le va transforma ulterior in avioane cisterna la unitatea de productie din Wichita, Texas. Motoarele vor fi produse de compania United Technologies.
Guvernul american incearca inca din 2001 sa incheie un contract prin care sa inceapa sa inlocuiasca modelele Boeing KC-135 Stratotanker aflate in exploatare de 50 de ani.
„Boeing a fost castigatorul evident”, a declarat secretarul adjunct pentru aparare William Lynn intr-o conferinta de presa sustinuta la Pentagon. Oficialul a aratat ca grupul american a avut o oferta mai buna, din punctul de vedere al reducerilor de cheltuieli pe care le vrea guvernul.
Grupul european, parintele Airbus, anunta saptamana trecuta ca va contesta acordarea contractului daca va observa erori grave.
Incercarile anterioare ale Fortelor Aeriene de a innoi flota de „avioane-cisterna” au esuat din cauza scandalurilor politice si erorilor de selectie a candidatilor.
Concursul dintre Boeing si EADS pentru contractul-mamut a generat tensiuni politice atat la nivel trans-atlantic, cat si in Congresul Statelor Unite, fiecare congresmen incercand sa promoveze compania care ar fi adus noi locuri de munca in colegiul sau electoral.
Congresmenii din statul Alabama, unde ar fi trebui sa fie construite avioanele EADS daca europenii ar fi castigat contractul, au anuntat ca vor examina atent procesul de licitatie pentru a se asigura ca decizia este corecta.
EADS are zece zile la dispozitie pentru a contesta licitatia si poate de asemenea sa apeleze la sustinatorii sai din Congres pentru a incerca sa blocheze decizia in legislativ.
Grupul european a plecat din pozitia de favorit pentru castigarea contractului, lansand initial oferta in parteneriat cu Northrop Grumman Corp. Cele doua companii au castigat de altfel licitatia in 2008, insa decizia de atunci a fost anulata dupa ce o comisie guvernamentala de auditori a admis contestatia Boeing.
Northrop s-a retras ulterior din cursa, EADS continuand sa concureze pe cont propriu, potrivit sursei mentionate.