- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Brokerajul din asigurari scade, tras in jos de piata auto

28 Apr, 00:01 • adrian.mihaltianu
Valoarea pietei de brokeraj in asigurari ar putea scadea in acest an, comparativ cu anul precedent, cand a fost de 2,78 miliarde lei (755 mil. euro), influentata in principal de declinul segmentul auto, sunt de parere reprezentantii din domeniu.
Brokerajul din asigurari scade, tras in jos de piata auto

Acestia considera ca brokerii „captivi” fata de companiile de leasing, ce au o pondere importanta in piata, vor inregistra scaderi mari ale politelor de asigurari intermediate, in timp ce brokerii independenti ar putea afisa majorari la nivelul intermedierilor.

Brokerii captivi sunt cei care au ca principali clienti companii de leasing, fiind influentati de mersul afacerilor acestora. La nivelul primului trimestru, vanzarile de masini noi au inregistrat o reducere de 56% fata aceeasi perioada a anului trecut.

Datele oficiale privind piata de brokeraj in asigurari pe primele 3 luni ale acestui an nu au fost inca publicate, insa Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari (UNSICAR), estimeaza ca piata a avut o marja de evolutie de +/- 5% fata de primul trimestru din 2008.

In 2009, stagnare sau scadere

Andriescu se asteapta ca piata sa inregistreze o usoara scadere sau in cel mai bun caz stagnare, in acest an.

Gheorghe Grad, director general al brokerului SRBA, estimeaza o diminuare a pietei de brokeraj in acest an, dar intr-o masura mai mica decat ritmul de incetinire al pietei de asigurari (estimat de autoritati la maxim 10% in 2009 – n.r.).

Grad a mai spus ca valoarea intermedierilor realizate de brokerii independenti va creste in acest an, sustinuta de nevoia romanilor de consultanta si preturi accesibile, in aceasta perioada de criza. Totodata, spune el, brokerii orientati mai mult pe segmentul de retail vor suferi mai putin in acest an, comparativ cu cei care se axeaza mai mult pe clientii corporate.

„Probabil ca piata va scadea sau va stagna in 2009, din cauza sectorului auto”, considera si Karina Rosu, director general al AON Romania.

De asemenea, Viorel Vasile, managing partner al Safety Broker, considera ca piata de brokeraj in asigurari „nu va creste in 2009, probabil va scadea, tinand cont ca piata de leasing se va reduce”.

Karina Rosu estimeaza ca efectele crizei se vor simti mai mult in a doua jumatate a anului 2009.

Ponderea primelor brute intermediate de brokeri ar putea urca la 35%

Chiar daca valoarea pietei va inregistra o scadere in acest an, ponderea primelor brute intermediate de brokeri in totalul piatei de asigurari ar putea creste la circa 35%, in conditiile in care clientii au nevoie mai mare de consultanta in perioada economica dificila prin care trecem, spun specialistii din domeniu.

Anul trecut, aceasta pondere a fost de 31,4%, in crestere cu 4 puncte procentuale fata de 2007.

„Ponderea va fi in usoara crestere, probabil pana la 35%, deoarece se vor indrepta mai multi clienti catre brokeri”, a spus Bogdan Andriescu.

Aceeasi pondere, de 35%, este estimata si de Gheorghe Grad de la SRBA, care a mentionat ca in prezent „sunt clienti care simt mai mult nevoia de consultanta”, decat in trecut.

Ceva mai pesimista este Karina Rosu de la AON, care considera ca ponderea primelor intermediate nu va creste in acest an, ci ar putea ramane constanta, avand in vedere faptul ca ponderea asigurarilor auto incheiate prin brokeri captivi ai companiilor de leasing in totalul pietei este mare, iar pe acest segment nu se prevede o crestere in 2009.

Totusi, aceasta estimeaza ca brokerii care nu sunt captivi companiilor de leasing vor inregistra o majorare a primelor intermediate, deoarece va creste interesul pentru utilizarea serviciilor brokerilor.

„In aceasta perioada, oamenii au nevoie de consultanta, in special clientii corporate”, a subliniat Viorel Vasile, reprezentantul Safety Broker.

In primele trei luni ale acestui an, nu s-au inregistrat scaderi ale comisioanelor din partea companiilor de asigurari, au precizat brokerii.

Clientii se orienteaza mai mult dupa preturi

Daca inainte conta foarte mult brand-ul (compania de asigurari – n.r.), in prezent clientii se orienteaza si dupa preturi, alegand, in majoritatea cazurilor, cel mai mic cost, a aratat Alexandru Pintilie, directorul general al RCA Ieftin.

De aceeasi parere este si Bogdan Andriescu, presedintele UNSICAR, care a spus ca clientii sunt mai atenti cu asigurarile si se preocupa mai mult de preturi si de riscurile pe care le acopera.

„Clientii aleg pretul in detrimentul notorietatii”, a mentionat si Cristian Balanica, directorul general al Piraeus Broker.

Karina Rosu semnaleaza o posibila modificare de viziune din partea clientilor corporate.

„In general, in acest moment sunt amanate deciziile cu privire la diversificarea liniilor de asigurare in ceea ce priveste pachetele de beneficii pentru angajati. Nu s-a renuntat inca la astfel de asigurari, dar s-ar putea intampla”, a spus directorul AON.

Laura Chesa, directorul general al brokerului VBL, a precizat ca tendinta clientilor este, in general, de a gasi solutii de asigurare mai ieftine sau chiar de a renunta in unele cazuri la polite.

Jucatorii din piata se asteapta la scaderea asigurarilor auto si in special la renuntatea la asigurarile facultative Casco. Si asigurarile de viata unit-linked vor scadea in acest an, oamenii orientandu-se mai mult spre cele traditionale, fara componenta investitionala.

Totodata, acestia estimeaza o crestere pe segmentul asigurarilor property, mai ales daca va deveni obligatorie asigurarea locuintei. Mai solicitate, in aceasta perioada de criza, vor fi si asigurarile de credite comerciale.

„A crescut cererea de asigurari de risc financiar, insa acestea nu se mai obtin atat de usor”, a spus Karina Rosu.

La sfarsitul lui 2008, erau in piata 448 de brokeri autorizati si care functionau. Dintre acestia, primii 50 reprezentau circa 70% din piata de brokeraj de asigurari.