Cat platesc companiile si persoanele fizice pentru relocare, o piata de 6 milioane euro

20 Nov, 15:30 • karina.popescu
Piata relocarilor din Romania s-a situat in ultimii ani la valoarea de 5-6 milioane de euro, insa, incepand cu anul viitor, cifra ar putea sa creasca, o data cu inaugurarea unor cladiri de birouri. Doar 5% din aceasta valoare o reprezinta contractatele cu persoanele fizice. Vezi cat costa sa te muti cu o firma specializata.
Cat platesc companiile si persoanele fizice pentru relocare, o piata de 6 milioane euro

Piata locala a relocarilor este
impartita in 5-6 jucatori principali, printre care CDD Relocation,
AGS sau Global Relocation. Cei mai multi jucatori au actionariat
strain, insa exista si business-uri 100% romanesti, precum CDD
Relocation – o afacere de familie, in care cei trei actionari sunt
Dana Dascalu, Cosmin Dascalu si George Tone.

Dana Dascalu, directorul general al
companiei, ne-a prezentat cateva date din aceasta piata. Vezi mai jos
de ce factori depinde dezvoltarea acestui gen de afacere, care sunt
impedimentele principale, ce tarife se practica sau estimarile pentru
anul viitor.

[b]Criza creste afacerile companiilor
de relocare[/b]

CDD Relocation a inregistrat o cifra de
afaceri de 580.000 de euro in primele 9 luni ale acestui an, in
crestere cu 40% fata de perioada similara a anului 2012. In aceeasi
perioada, compania a raportat un profit net de 90.000 de euro.

„Rezultatele inregistrate in primele
9 luni sunt peste asteptarile noastre initiale, in care estimasem o
cifra de afaceri de 600.000 de euro pentru intregul an 2013. Aceasta
crestere s-a datorat atat dezvoltarii pe segmentul de relocari
internationale (peste 20% din totalul incasarilor), dar si dorintei
companiilor romanesti de a se muta in spatii cat mai profitabile
pentru business-ul lor: firmele care in ultimii ani si-au redus
personalul si anvergura afacerilor cauta spatii mai mici pentru
a-si eficientiza costurile”, explica Dana Dascalu, director
general al CDD Relocation.

Totusi, desi multe companii au decis
reducerea costurilor cu spatiul, mai sunt in continuare si firme in
expansiune, dispuse sa plateasca pentru o locatie premium.

[b]Cladiri de birouri putine si lipsite
de lifturi speciale[/b]

„Una dintre problemele cu care s-a
confruntat piata de mutari in acest an a fost numarul redus al
cladirilor de birouri date in folosinta. Aceasta problema se va
indrepta insa in 2014 cand numeroase cladiri de birouri, acum in
lucru, vor fi disponibile”, a precizat oficialul CDD Relocation.

In plus, majoritatea cladirilor noi de
birouri nu sunt concepute cu lifturi mari, speciale pentru
transportul mobilierului. De aceea, companiile de relocare apeleaza
la artificii, cum ar fi liftul exterior, un sistem care costa zeci de
mii de euro.

Cele mai importante contracte de anul
acesta ale CDD Relocation au fost cu Unicredit Consumer Financing,
Mercedes Romania, Search Corporation, Orange Romania, ACMS, Ambasada
Canadei si Astra Asigurari. Acestor contacte punctuale se adauga cele
generale cu Unicredit, OMV Petrom, BCR, ENEL si Ambasada Statelor
Unite ale Americii.

Cea mai scumpa relocare a unei companii
in Romania a fost in cazul Petrom – 300.000 euro mutarea in Petrom
City. Cum isi fac firmele de relocare clienti marile companii? Prin
licitatii online sau oferte in plic, potrivit Danei Dascalu.

[b]Romanul prefera sa se mute cu
unchiul sau vecinul[/b]

Daca pentru companiile locale mutarea
cu o firma specializata a devenit o obisnuinta, pe segmentul
persoanelor fizice lucrurile sunt inca in faza incipienta, mult sub
tarile occidentale sau SUA.

„Mutarile de persoane fizice
reprezinta doar 5% din totalul relocarilor facute de noi in acest an,
majoritatea fiind expati cu venituri mult peste medie sau romani care
au locuit in strainatate si au alta cultura. Din pacate, romanul nu
este inca obisnuit sa plateasca pentru servicii profesionale de
mutari. Multi dintre noi inca ne mai mutam cu masina proprie sau o
imprumutam de la un prieten”, a mentionat Dana Dascalu.

Potrivit acesteia, 80% din polulatia
New York-ului se muta cel putin o data pe an, piata relocarilor din
SUA ridicandu-se la 70 de miliarde de dolari anual.

In Romania, astfel de servicii sunt mai
putin cunoscute, insa motivul principal pentru care companiile de
relocare nu au clienti printre persoanele fizice este cu siguranta
cel financiar.

Sa te muti dintr-un
apartament de 2-3 camere costa, in medie, 500 de euro, iar dintr-o
vila -2.000-3.000 de euro. Asa ca romanul prefera sa se mute cu
ajutorul vecinului, unei rude sau a unui prieten, cu toate ca timpul
va fi mult mai mare, iar bunurile nu vor fi asigurate.

Totusi, acest segment al pietei este
sustinut in special de catre expati. Cea mai scumpa mutare a unui
expat in acest an s-a situat in jurul sumei de 10.000 euro. Mutarea a
fost in Seychelles.

In cazul expatilor, costurile sunt
suportate de companiile pentru care lucreaza.

In ceea ce priveste romanii relocati in
alte tari, cele mai intalnite destinatii sunt SUA (diplomati) si
Canada (pensionari care decid sa se stabileasca acolo). In ceea ce
priveste mediul de business, cei mai multi romani sunt relocati in
Italia sau Austria.

O majorare a acestui procent de doar 5% – cat reprezinta relocarile persoanelor fizice – s-ar putea intampla printr-o colaborare cu dezvoltatorii imobiliari, in opinia celor de la CDD Relocation. Acestia ar putea oferi, in pretul apartamentului, si costurile legate de relocare. Deocamdata insa dezvoltatorii sunt reticenti la acest capitol. Inca se mai practica ofertele de tip „locul de parcare gratuit”, cand, de fapt, locul de parcare ar trebui sa fie oricum inclus in pret.

[b]Obiectele la care tinem cel mai mult[/b]

Cand vine vorba de mutat, angajatii
companiei vin la tine acasa si evalueaza costurile relocarii in
functie de diversi factori, precum obiectele ce trebuie mutate,
cantitatea acestora, volumul, etajul, existenta sau lipsa liftului pe
scara blocului, distanta ce trebuie parcursa pana la noua locuinta.
Procesul propriu-zis de mutare dureaza mai putin de o zi.

In cazul CDD Relocation, evaluarea
costurilor este gratuita, insa 70-80% din aceste vizite se
concretizeaza, in special pentru ca unele persoane nu isi dau seama
ca ceea ce au in casa poate umple un camion sau chiar mai multe,
fiind surprinsi cand se trage linia dupa toate calculele.

Intrebata care sunt obiectele cele mai
pretioase in general pentru romani, Dana Dascalu a spus ca
fotografiile de familie si diplomele sunt obiectele de care angajatii
companiei trebuie sa aiba foarte mare grija, la cererea clientilor.

CDD Relocation s-a infiintat in anul
2006, iar pe parcursul activitatii sale a lucrat pentru clienti
precum Petrom, Grupul Unicredit (Bank, Leasing, Consumer Financing,
Security), Grupul BCR (Banca, Leasing, Banca pentru Locuinte,
Asigurari), Piraeus Bank, Piraeus Leasing, Vodafone, Orange, Grupul
Realitatea, Pfizer, Search Corporation, Enel, Biblioteca Nationala. Acum, compania are 14 angajati si o flota de 6 camioane. Printre cele mai importante proiecte se numara relocarea Petrom City, relocarea Piraues Bank
in Piata Victoriei sau relocarea Unicredit Bank in Bulevardul
Expozitiei.

CDD Relocation detine o cota de piata
de peste 10% din totalul pietei locale a relocarilor. Pentru anul
viitor, compania estimeaza ca va ajunge la afaceri de aproape 1
milion de euro.