Finante-Banci

Cat va mai dura criza? Ce spun expertii despre evolutia economica mondiala

26 Jul, 00:07 • razvan.codorean
Acum cateva luni, analistii economici estimau ca perioada de recesiune se apropie de final si ca 2012 va fi anul care va aduce curba evolutiei economice inapoi pe trendul ascendent. Intre timp, prognozele au devenit incerte, tot mai multi experti estimand ca efectele crizei vor fi de durata.
Cat va mai dura criza? Ce spun expertii despre evolutia economica mondiala

Potrivit
analistilor, iesirea din criza economica depinde, in mare masura, de
restabilirea increderii in relatiile de business, iar asta nu tine neaparat de
timp. Se poate intampla maine sau peste cativa ani.
 

Potrivit
expertului James Gorwitch, de la firma de consultanta americana Johannson, ne
aflam intr-un moment in care singura solutie pentru depasirea crizei o
reprezinta stimularea economica. “Ideea de austeritate, ca panaceu universal,
s-a dovedit falimentara”, afirma acesta.
 

“Ideea
ca statele au adunat prea multe datorii si ca e timpul sa si le plateasca este
falsa. Tot timpul statele au avut datorii”, afirma acesta.
 

Potrivit
lui Bernard Baumohl, director executiv la Economic Outlook, business-ul are
nevoie acum, mai mult ca oricand, de [b]repere de stabilitate[/b]
 

De
aceea, atentia mediului de afaceri se indreapta tot mai puternic catre stat,
iar ajutorul acestuia devine fundamental. De la investitii in economie, la
creditarea unor domenii considerate strategice precum infrastructura, la
garantarea liniilor de finantare si la elaborarea unui cadrul fiscal adaptat
crizei, oamenii de afaceri privesc cu sperante la autoritati.

Potrivit
expertului, pentru a depasi criza, este nevoie de mesaje coerente si de masuri
economice care sa diminueze neincrederea, sentimentul care afecteaza cel mai
mult relatiile de business in prezent.
 

“Ineficienta
masurilor luate de guverne, ezitarile „expertilor” si lipsa de
perspectiva au facut ca [b]neincrederea[/b] sa devina generala, iar pe acest
fond, sistemul economic a ajuns sa se blocheze”, spune acesta.
 
Reluarea
fluxurilor investitionale va tine cont, in mare masura, de puterea
leadership-ului de a readuce sentimentele pozitive in economie.
[quote=Bernard
Baumohl, director executiv la Economic Outlook]Atunci cand sperantele sunt
desarte, cand masurile sunt ezitante, efectele crizei se simt si mai puternic
in economie[/quote]
La
Consiliul European de la Bruxelles s-a discutat despre necesitatea unui plan
coerent de stimulare a economiilor europene, de sustinere a mediului de
afaceri, dupa modelul american.

Paul Kasriel,
economist-sef la Northern Trust din Chicago, remarca, de altfel, faptul ca
“pachetul de masuri luat de Obama a dus la restabilirea increderii
americanilor, a redat sperantele intr-o economie in care sentimentul joaca un
rol esential”.

Spre
deosebire de Statele Unite, in Romania ne aflam intr-un adevarat blocaj.
Guvernul Ponta nu a dovedit, cel putin pana in prezent, ca stie sa managerieze
criza. „Managementul crizei este o necunoscuta in Romania”, spune
analistul Cristian Dinulescu.
[quote=Cristian
Dinulescu, analist economic]Nu exista inca un plan coerent de actiune la nivel
national si, mai grav, lipsa unui leadership care sa induca modele pe care
oamenii sa le urmeze[/quote] 
 
„Daca
guvernele Boc au dovedit o lipsa totala de viziune, nici executivul lui Ponta
nu pare mai breaz. Inca n-am vazut vreo masura care sa vina in sprijinul
mediului de afaceri, sa redea increderea investitorilor. Vedem in schimb un
spectacol electoral care aduce numai efectele negative”, a spus acesta.

[b]Ce ar trebui
sa faca un om de afaceri in aceasta perioada?[/b]

 Nicholas Bate,
managerul firmei de consultanta Strategic Edge Ltd, spune in cartea sa
„Cum sa combateti recesiunea”, ca estential este sa isi pastreze
cumpatul si sa incerce sa priveasca in [b]perspectiva[/b].

„Panica in
fata crizei economice face o companie sa reduca la minimum costurile, cand de
fapt ar trebui sa investeasca in angajati, echipamente esentiale, tehnologie,
canale de distributie sau in propria imagine. Fara investitii, o firma nu va putea sa fie
in forma cand recesiunea se va sfarsi”, scrie Nicholas Bate.

„In
perioadele de criza, este bine ca actionarii sa aiba controlul banilor –
veniturile, profitul si fluxul de numerar. Abilitatea de a vinde poate face o
firma sa iasa cu bine din recesiune. A vinde inseamna actiune si antreprenorii
trebuie sa aiba initiativa. Asteptarea comenzilor este usoara cand economia
este infloritoare, dar devine deprimanta si distrugatoare in recesiune”,
mai spune Bate, care considera ca, in aceasta perioada, este fundamental sa stii
sa mentii moralul angajatilor.
 

„Este
necesara o comunicare de calitate, atent focalizata. O instruire de calitate ii motiveaza pe oameni
si-i face sa lucreze mai eficient. Oamenii au nevoie sa le fie recunoscute
realizarile si sa fie recompensati corespunzator”, mai scrie expertul.