- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Ce „castiga” Romania din rezilierea contractelor pentru autostrazi

18 Apr, 18:57 • traian.badulescu
Statul roman ar putea inregistra pierderi directe de zeci de milioane de euro in urma rezilierii contractelor pentru unele tronsoane de autostrada si reluarea lucrarilor cu alti constructori. In plus, din cauza intarzierilor, Romania risca sa fie ocolita de transportatori, potrivit unor specialisti intervievati de catre DailyBusiness.ro.
Ce castiga Romania din rezilierea contractelor pentru autostrazi

„Statul va pierde cel putin 70 mil. euro in urma rezilierii contractului pentru tronsonul Moara Vlasiei – Ploiesti”, a declarat Gheorghe Boeru, proprietarul firmei Romair Consulting, specializata in servicii de proiectare si consultanta pe infrastructura.

Reluarea lucrarilor la acest tronson va presupune un alt proiect, costuri mai mari cu materialele de constructii, a explicat Boeru.

Cu toate acestea, el considera ca ministrul Transporturilor a luat decizia potrivita prin rezilierea contractului cu cele 4 companii romanesti de constructii: Spedition UMB, Tehnostrade, Pa&Co International si Euroconstruct Trading 98.

„Rezilierea este indreptatita. Nu se putea continua o autostrada cu un mort”, a spus Boeru.
[img=1406]sursa: cnadnr.ro[/img]
Proiectul, in valoare de 238 milioane euro, avea ca termen de finalizare 31 decembrie 2011, dar constructorii nu au mai executat lucrari de aproape 16 luni.

Lucarile la tronsonul Moara Vlasiei – Ploiesti, lung de 42,5 km, au fost demarate in vara lui 2007, potrivit datelor CNADNR.

Mircea Radu, directorul general al companiei de consultanta in proiecte de infrastructura, apreciaza ca din cauza intarzierilor la constructia de autostrazi, „Romania risca sa iasa din coridorul balcanic”.

Tronsonul Moara Vlasiei – Ploiesti face parte din Coridorul IV Pan-European. In cazul in care lucrarile intarzie, transportatorii ar putea sa ne ocoleasca. Grecii si turcii, cei mai mari transportatori din regiune, vor evita Romania si vor trece prin Bulgaria si Ungaria, este de parere Mircea Radu.

Mai mult, din cauza acestor intarzieri si transportatorii romani inregistreaza pierderi. Astfel, si statul roman pierde indirect din taxele pe care le-ar fi putut incasa de la transportatori, potrivit lui Mircea Radu.

El considera ca rezilierea contractului cu constructorii romani a fost facuta „de ochii lumii” , sa „nu se supere Franta”.

Aceasta dupa ce Ministerul Turismului a anuntat saptama trecuta rezilirea contractului incheiat cu firma franceza Colas pentru construirea tronsonului Cernavoda-Medgidia.

„Toate firmele frantuzesti sunt rugate sa paraseasca tara. In doi ani, daca mai ramane Basescu, e posibil sa plece si Renault. Se va reloca in Maroc si Rusia”, a spus Mircea Radu.

Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a mentionat ca a solicitat rezilierea contractului pentru tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti dupa ce constructorii au parasit santierul si au solicitat o crestere de pret de 47%.

„Vom avea noi constructori pentru acest tronson de autostrada in luna august. Pentru ambele contracte, Cernavoda-Medgidia si vom avea in august noi constructori”, a precizat ministrul Transporturilor si Infrastructurii.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) estimeaza ca, in termen de o luna, va finaliza revizuirea proiectului si pregatirea documentatiei de atribuire pentru lansarea unei noi licitatii, mentioneaza comunicatul.

Saptamana trecuta, CNADNR a reziliat contractul cu firma franceza Colas pentru proiectarea si executia autostrazii Cernavoda-Constanta, tronsonul Cernavoda-Medgidia. Potrivit Ministerului Transporturilor, decizia a fost luata ca urmare a refuzurilor repetate ale firmei franceze de a continua executia lucrarilor.

Tronsonul Cernavoda-Medgidia are 20 km lungime. Colas a primit in noiembrie 2008 contractul pentru acest tronson, in valoare de 224 milioane euro.

Lucrarile la acest tronson au inceput in iunie 2009 si trebuia finalizate in vara acestui an, potrivit datelor CNADNR.