- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Ce mai inseamna \”made in Romania\”: Exporturile romanesti si-au modificat structura si se misca bine

16 Feb, 00:01 • razvan.codorean
Dacia, Nokia, Continental, SNC, Daewoo Mangalia si producatorii de piese auto si IT au relansat exporturile Romaniei care au crescut in ianuarie cu 23%, peste ritmul de crestere a importurilor, de 14,2%, potrivit datelor preliminare anuntate de ANEIR. Avansul este incurajator, spune Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei, pentru DailyBusiness.ro, insa mai este mult pana ce Romania sa se poata considera iesita din criza.
Ce mai inseamna \made in Romania\: Exporturile romanesti si-au modificat structura si se misca bine

”Criza economica este una de import, iar iesirea din recesiune depinde de relansarea relatiilor comerciale cu partenerii externi, in special cu Uniunea Europeana”. Declaratia facuta nu demult de presedintele Traian Basescu incerca sa justifice, la vremea respectiva, lipsa de reactie a Guvernului Boc in fata crizei. Fara niciun sprijin din partea statului, exportatorii au fost nevoiti sa caute singuri solutii pentru a iesi din criza, iar efectele se resimt acum. Exporturile au crescut in ultimele trei luni peste ritmul importurilor.
[quote=Mihai Ionescu, presedinte ANEIR]Exportatorii s-au reinventat, iar efectele se resimt acum, cand pietele au inceput sa se dezghete[/quote]
Criza a facut ravagii in randul celor 21.000 de exportatori. Aproape jumatate dintre ei si-au inchis portile anul trecut. Restul si-au adaptat activitatea, incercand sa ofere produse competitive in vremuri de criza.

Dacia cu Loganul si Sandero, si Nokia cu telefoanele ieftine produse la Jucu s-au numarat printre performeri, detronand din topul exportatorilor Arcelor Mittal Galati, Petrom si Rompetrol.

Exporturile Dacia, de exemplu, au crescut in ianuarie cu 150% fata de ianuarie 2009, de la 8.900 la 22.000 de masini. Pe ansamblu, potrivit datelor Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR), exporturile extracomunitare ale Romaniei au crescut in ianuarie cu 23%, dupa avansul de 29,6% din luna decembrie, comparativ cu perioada similara din anul precedent.
[img=564]Mihai Ionescu, presedinte ANEIR[/img]
”Principalul aspect pozitiv este ca exporturile Romaniei si-au schimbat fundamental structura. S-a trecut de la exporturile de produse brute, metal si petrol, practicate de Petrom, Rompetrol, Arcelor-Mittal, la produsele cu valoare adaugata, precum masinile de la Dacia si telefoanele produse la Jucu de Nokia. Cresterea exporturilor pe aceste produse, alaturi de cele din sectoarele electronic, IT, medical si piese auto, reprezinta date incurajatoare”, afirma Ionescu, pentru DailyBusiness.ro.

Si cresterea importurilor cu 14,2% in ianuarie, fata de ianuarie 2009, poate fi privita ca un aspect pozitiv. Aceasta sugereaza faptul ca cererea interna da semne de revenire, spune Ionescu. ”Sunt doar primele semnale pozitive. Pentru a deveni certitudini, va trebui insa ca acest trend sa se mentina”, subliniaza expertul.

Made in Romania inseamna 40% Dacia

”Made in Romania” inseamna, in primul rand, automobilele Dacia, care au reprezentat, anul trecut, peste 40% din totalul exporturilor la nivel national. Fabrica de anvelope Continental, cea de telefoane Nokia si santierele navale de la Constanta si Mangalia contribuie, de asemenea, in mod substantial, la oferta de export a Romaniei.

Potrivit lui Mihai Ionescu, dincolo de aceste exemple, potentialul de dezvoltare este excelent, avand in vedere, de exemplu, livrarea la export a primelor masini produse de Ford la Craiova.

”Ford va incepe in acest an sa produca noul sau model, fabricat in Romania, si vrea sa exporte aproape toata productia. Avem semnale pozitive si din agricultura, unde marii jucatori se asteapta la productii mai bune, avand in vedere ca vremea se anunta favorabila”, a afirmat presedintele ANEIR.

Omul de afaceri spune ca, dincolo de aspectele pozitive, marea problema a exportatorilor o constituie, in continuare, accesul la credite. ”La export, foarte putine firme romanesti isi permit sa livreze produse cu plata pe termen lung si asta pentru ca finantarea exporturilor este blocata”, a declarat Ionescu. Reprezentantii ANEIR se vor intalni miercuri cu cei ai bancilor, in tentativa de a-i convinge sa sustina financiar firmele de export.

”Speram sa ii convingem, la fel cum speram sa convingem si guvernul sa aloce mai multi bani pentru promovarea Romaniei, a produselor romanesti la targurile si expozitiile de specialitate. Anul trecut, au fost alocati doar jumatate din banii necesari, in conditiile in care multe dintre piete au devenit inabordabile”, a explicat Ionescu.

ANEIR vrea ca in acest an sa lanseze, impreuna cu statul, o campanie de promovare a produselor romanesti pe pietele pierdute in trecut, de la fostul spatiu sovietic, la piata africana si cea asiatica. Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, anunta, de altfel, inca de anul trecut, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, ca urmatoarea tinta pentru Dacia, dupa lansarea in luna martie a modelului Duster, va fi extinderea pe piata africana.

Exportatorii: Romania iese din criza in al doilea semestru din 2010

Asociatia Exportatorilor si Importatorilor estimeaza ca economia romaneasca va iesi din criza in a doua parte a acestui an. Pentru a prinde insa un loc la masa castigatorilor crizei, Romania va trebui sa puna accentul pe exporturile de produse finite si pe importul de tehnologie, nu de alimente.
[quote=Mihai Ionescu, presedinte ANEIR]Va trebui sa trecem de statutul de vaca de muls a Europei si sa venim pe piata UE, in principal, cu produse finite, asa cum am inceput in 2009[/quote]
”Daca vom reusi sa producem valoare adaugata, de la masini la vinuri si produse ecologice, sa relansam turismul si sa importam mai putin alimente si mai multa tehnologie, relansarea economica va fi asigurata”, crede Ionescu.

Potrivit presedintelui ANEIR, in prezent doar 400 dintre primii 1.000 de exportatori din Romania sunt romani, ceea ce face din tara noastra „un atelier mestesugaresc al Occidentului”.

”Avantajele Romaniei au crescut, odata cu criza, de la preturile imobiliarelor la costurile de productie. Daca Guvernul va avea inteligenta necesara pentru a oferi facilitati fiscale pentru importul de tehnologie si va furniza exportatorilor sprijinul logistic si financiar necesar promovarii, vom fi printre cei care au castigat din criza. Altfel, concurenta, in special cea venita din Asia, ne va readuce la statutul de colonie de consum”, a mai spus presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania.

Un aspect in evolutia balantei comerciale a Romaniei il va constitui, in acest an, si evolutia monedei nationale.

”Pe noi, anul trecut, evolutia monedei nationale in intervalul 4,1-4,3 lei/euro ne-a avantajat. Speram ca in 2010 sa ramana in aceste limite. Nu cred ca leul va cobori sub 4 unitati pentru un euro, cum nici nu cred ca va urma o depreciere de peste 4,3”, a precizat Mihai Ionescu.

Potrivit datelor Institutului National de Statistica, Romania a exportat anul trecut bunuri in valoare de 29,03 miliarde euro, in scadere cu 13,9% fata de 2008, si a importat de 38,77 miliarde de euro, mai putin cu 32,3%. Deficitul comercial a scazut astfel cu 58,58% fata de 2008, la 9,74 miliarde de euro.

Potrivit Comisiei Nationale de Prognoza, pe fondul revenirii economice, deficitul comercial va avansa in 2010 la 10,43 miliarde de euro, ca urmare a cresterii importurilor cu 3,1% fata de 2009.

Similar, exporturile vor incepe sa creasca din acest an, respectiv cu 1,3%, la 26,45 miliarde de euro, si isi vor accelera treptat avansul, la 4,6% in 2011, 6,7% in 2012, la 7,3% in 2013 si 9,2% in 2014.